EPN-V2

PDTKD1110 Didactic Drama 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 1
Study programme
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication - part-time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisningsarbeid innenfor drama- og teaterkommunikasjon slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Emnet er knyttet til grunnskolen. Dette omfatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med hvordan ulike arbeids- og uttrykksformer kan nyttes inn i skolepraksis. Det legges vekt på øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning.

Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle potensialet hos hver enkelt elev.

Required preliminary courses

Visuell kommunikasjon og mediedesign er et valgfritt emne i 3. semester.

Emnet er en teoretisk og praktisk introduksjon til kreativt arbeid med visuelle kommunikasjonsuttrykk og medie design.

Kurset inneholder tre hoveddeler:

1. Visuell kommunikasjon; tegn & betydning, bilde & kommunikasjon, visuell kultur og design teori

2. Medie design; budskap & målgruppe, komposisjon & design, bildebruk, skrift og typografi

3. Design thinking og kreative design metoder

Undervisningsspråk er norsk.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om opplæringsloven og læreplaner og kan knytte disse til drama som læringsform i grunnskolen
  • har kunnskap om fagets historie, betydning og relevans i et historisk og nåtidig samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver og relevant forskning knyttet til undervisning og læring i faget
  • har kunnskap om ulike undervisnings- vurderings- og veiledningsformer som egner seg i arbeidet med drama- og teaterprosesser med barn og unge

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsforløp med utgangspunkt i læreplaner for grunnskolen
  • kan samarbeide om å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø, tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer i grunnskolen
  • kan reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til dramapedagogiske prosesser og teaterproduksjon med barn og unge
  • kan analysere og anvende relevant fagteori knyttet til estetisk og utforskende arbeid med barn og unge
  • kan begrunne og drøfte fagets betydning og relevans i et historisk, nåtidig og fremtidig samfunnsperspektiv
  • kan vurdere elevenes læring og bidra til at elevene reflekterer over egen utvikling

Generelle kompetanse

Studenten

  • kan delta i, og aktivt bidra i utviklingen av et profesjonsfelleskap
  • kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
  • kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden

Teaching and learning methods

Ingen forkunnskapskrav.

Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser.

Course requirements

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende teoretiske kunnskaper om og reflektert forståelse av sosiale og kulturelle betingelser for mediedesign og visuell kommunikasjon
  • har grunnleggende forståelse av betydningen av tekst, tegn, komposisjon og bildebruk for tolkning og meningsdannelse
  • har grunnleggende kunnskap om design thinking og kreative metoder
  • er fortrolig med etiske og juridiske rammer for offentlig og kommersiell bruk av visuelt materiale

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide med kreative designmetoder for å utforme visuell kommunikasjon
  • kan arbeide kreativt og praktisk med relevant programvare for publisering i ulike medier fra ide til ferdig produkt
  • har grunnleggende ferdigheter i bildebehandling, illustrasjonsverktøy og grafisk design
  • kan benytte bildedelingsbaser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide kreativt og praktisk med visuell formidling

Assessment

Emnet strekker seg over ett semester. Emnet vil være lagt opp som forelesninger, kollokvie- og gruppearbeid. En stor del av emnet baserer seg på praktisk produksjonsarbeid individuelt eller i grupper.

Undervisningen foregår fysisk, på campus.

Praksis

Det legges ikke opp til praksis i dette emnet, men vi ønsker at studentene arbeider med reelle oppgaver for virkelige kunder, der det er mulig.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

For endelig vurdering skal studentene levere to visuelle medieprodukter som har ulike side mengder ( 1-4 sider) og en logo, eller et magasin på over 6 sider. I tillegg skal studentene levere en skriftlig rapport. Arbeidskravene studenten har arbeidet med gjennom de ulike delene av kurset kan inngå, men må omarbeides i den endelige eksamensinnleveringen.

Medieproduktene skal være gjennomarbeidet med samsvar mellom intensjon og ferdig uttrykk. De estetiske virkemidlene skal brukes både kreativt og kontrollert.

Rapporten skal dokumentere studentens arbeid med medieproduktene, fra idé til ferdig produkt. Studentene skal i rapporten også analysere og evaluere designprosessen, de ferdige produktene, samt drøfte de valgte løsningene i lys av pensumlitteraturen.

Den skriftlige rapporten skal være på ca. 15000 tegn med mellomrom. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Litteraturliste, forside og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.

Det gis en samlet vurdering av studentens medieprodukter og den skriftlige rapporten.

Eksamensarbeidet kan innleveres som gruppearbeid, men rapporten må leveres individuelt. I gruppearbeid må hver kandidat levere tilsvarende omfang som for individuell innlevering.