Programplaner og emneplaner - Student
PDTKD1110 Didactic Drama 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 1
- Study programme
-
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication - part-time
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisningsarbeid innenfor drama- og teaterkommunikasjon slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Emnet er knyttet til grunnskolen. Dette omfatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med hvordan ulike arbeids- og uttrykksformer kan nyttes inn i skolepraksis. Det legges vekt på øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning.
Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle potensialet hos hver enkelt elev.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- teaterfagenes plass og betydning i opplæringen i grunnskolen
- læreplanutvikling og fagområdets stilling og utviklingspotensial i grunnskolen
- fagområdets filosofi, teoretiske forankring og kulturelle betydning med utgangspunkt i den historiske utvikling
- ulike vurderingsformer som egner seg i drama og teater i grunnskolen
- hvordan kunstfaget teater og ulike dramapedagogiske metoder har påvirket samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten kan:
- begrunne teaterfagenes plass og betydning i grunnskolen
- planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner for grunnskolen, tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
- samarbeide med andre lærere i planlegging og gjennomføring av dramaforløp, i arbeid med teaterproduksjoner og om tverrfaglige læringsforløp
- reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til skapende dramapedagogiske prosesser og teaterproduksjoner med barn og unge
- reflektere over kunstpedagogiske teorier og estetisk dannelse for å forstå barn og unges estetiske utvikling og kan bruke denne innsikten i egen undervisning
- samarbeide med aktuelle partnere i lokalsamfunnet som teaterkunstnere på ulike institusjoner, bedrifter og offentlige etater rettet mot barn og unge.
Generelle kompetanse
Studenten:
- har profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- kan utvikle fagkunnskap i relasjon til barn og unge i en flerkulturell hverdag
Teaching and learning methods
Billedterapi - del 2 har tre hovedområder: Fordypning i billedterapeutisk metode, relasjoner i terapeutrollen og faglig utviklingsarbeid.
- Fordypning i billedterapeutisk metode: Studentene får innføring i flere tilnærmingsmåter, samt bruk av billedterapi i et flerkulturelt perspektiv
- Relasjoner i terapeutrollen: Studentene trener på ulike interaksjonsmåter, mestringsstrategier og øver opp innsikt i gruppeprosesser.
- Faglig utviklingsarbeid: Studentene skal gjennomføre et selvstendig arbeid og velger tema for fordypningsoppgave utfra spesielle interesser forankret i erfaringer i praksisperioden.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- Gruppeoppgave knyttet til teaterformidling (2-4 studenter). Oppgaven presenteres for medstudenter og lærer.
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har inngående kunnskap om mangfoldet i utøvelse av billedterapi
- har inngående kunnskap om relasjonsteori, etikk og etiske retningslinjer
- har inngående kunnskap om et selvvalgt avgrenset område innen billedterapi
Ferdigheter:
Studenten
- kan anvende ulike interaksjonsmodeller og tilnærmingsmåter overfor ulike klientgrupper i psykisk helsearbeid, andre relevante klient- og målgrupper, og klienter fra andre kulturer
- kan analysere og forholde seg kritisk til egen personlig kompetanse, kreativitet og mot, samt styrke evnen til videreutvikling
- kan gjennomføre og forholde seg kritisk til selvstendig teoretisk arbeid
Generell kompetanse:
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i å utarbeide målrettete bildeterapi-opplegg i psykisk helsearbeid, med andre relevante klient- og målgrupper, samt med klienter fra andre kulturer.
- kan analysere forskjellen mellom egne og andres tanker og følelser
- kan bruke seg selv som terapeut med muligheter og begrensninger i billedterapi
- kan kommunisere skriftlig og muntlig om faglige problemstillinger i billedterapi
Permitted exam materials and equipment
Arbeidsformene på fellessamlingene varierer mellom forelesninger, gruppearbeid, seminarer og individuelt arbeid som kombinerer teori og praktiske øvelser.
Det blir utarbeidet undervisningsplaner til alle samlinger med utgangspunkt i programplanen. Undervisningsplanene gir nærmere informasjon om blant annet krav om tilstedeværelse, arbeidskrav, pensum og støttelitteratur.
Seminarer
Studentene deltar i seminarer om fordypningsoppgaver.
Prosessgrupper
På hver undervisningssamling deltar studentene i mindre prosessgrupper, hvor de selv opplever hvordan det er å være i en billedterapigruppe og hvordan den ledes.
Veiledning
På hver undervisningssamling i 3. semester får studentene veiledning på praksis. I 4.semester får de veiledning på fordypningsoppgavene individuelt og i mindre grupper.
Rollespill
Studentene øver på terapeutrollen i par, triader og større grupper gjennom hele studiet.
Grading scale
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Obligatorisk tilstedeværelse på samlinger er minimum 80 prosent
- Følgendeskriftlige hjemmeoppgaver gitt mellom samlingene i tredje og fjerde semester
- en gruppeoppgave (4 studenter i hver gruppe) knyttet til teori og øvelser i undervisningen: utforming av problemstilling for fordypningsoppgaver
- en individuell oppgave. presentasjon av et case
- Omfang: maks 1500 ord
- to praktiske, kreative oppgaver som gir trening for forståelse av billedterapi
Billedterapipraksis må være gjennomført og godkjent før oppmelding til eksamen i Billedterapi - del 2.
I vurderingen av arbeidskrav vektlegges studentenes evne til å beskrive, analysere, drøfte og begrunne sentrale problemstillinger innenfor billedterapi. En skriftlig eller muntlig tilbakemelding fra lærer eller medstudenter er del av vurderingen. Studenter som får vurderingen Ikke godkjent på hele eller deler av arbeidskravet, avtaler ny vurdering med faglærer.
Examiners
- Skriftlig fordypningsoppgave. (vektes 70 %)
Omfang: Studentene kan velge mellom å skrive individuell oppgave på 6500 ord (+/- 10 prosent), eller i gruppe på opptil 3 studenter, da skal oppgaven være på
9700 ord (+/- 10 prosent) Eksamensresultat kan påklages.
- Individuell muntlig eksamen (vektes 30 %)
Problematisering, drøfting og vurdering av billedterapeutiske spørsmål som tar utgangspunkt i fordypningsoppgaven og med tilleggsspørsmål fra hele pensum Eksamensresultat kan ikke påklages.
Begge deler av eksamen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen eller som får vurderingen Ikke bestått kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved fremstilling til ny fordypningsoppgave kan man levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang, og det må da gjennomføres én individuell veiledning.
Ved fremstilling til utsatt/ny muntlig problematisering, drøfting og vurdering som tar utgangspunkt i fordypningsoppgaven og tilleggsspørsmål fra hele pensum avlegges slik eksamen som til ordinær eksamen.
Overlapping courses
Skriftlig fordypningsoppgave: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.