EPN-V2

PDTK1120 Didactic Drama 2 Course description

Course name in Norwegian
Fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 2
Study programme
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

Completed VERB2200

Recommended preliminary courses

Anbefalt gjennomført og bestått Fagdidaktikk !

Required preliminary courses

5 credits overlap with VERN2110/VERND2110/VERNL2110

10 credits overlap with VERNL2400/VERND2400/VERN2400

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • teaterfagenes plass og betydning i videregående opplæring
  • læreplanutvikling og fagområdets stilling og utviklingspotensial i videregående skole.
  • fagområdets filosofi, teoretiske forankring og kulturelle betydning med utgangspunkt i den historiske utvikling
  • ulike vurderingsformer som egner seg i drama og teater i videregående skole
  • hvordan kunstfaget teater og ulike dramapedagogiske metoder har påvirket samfunn og kultur

Ferdigheter

Studenten kan:

  • begrunne teaterfagenes plass og betydning i opplæringen, planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner fra videregående skole
  • tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
  • reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til skapende dramapedagogiske prosesser og teaterproduksjoner med ungdom og voksne
  • reflektere over kunstpedagogiske teorier og estetisk dannelse for å forstå unge og voksnes estetiske utvikling og kan bruke denne innsikten i egen undervisning
  • bruke ulike søkeverktøy for å anvende forskning som grunnlag for faget, dokumentere og evaluere eget arbeid og finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid
  • samarbeide med aktuelle partnere i lokalsamfunnet som teaterkunstnere på ulike institusjoner, bedrifter og offentlige etater rettet mot ungdom og voksne.

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan gjøre rede for læreplanutvikling og fagområdets stilling og utviklingspotensial i videregående skole.
  • har profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
  • kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
  • kan utvikle fagkunnskap i relasjon til ungdom og voksne i en flerkulturell hverdag
  • kan bruke relevante metoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet

Teaching and learning methods

Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen plan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen:

  • Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
  • Individuell presentasjon og drøfting av en valgt vitenskapelig artikkel, med et aktuelt fagdidaktisk tema.
  • IKT som læringsverktøy. Gruppeoppgave og fremlegg med visuell presentasjon (2-4 studenter).

Assessment

Eksamen i emnet består av to deler:

  • Eksamensdel 1: FoU-oppgave. Dette er en oppgave som gjennom både en teoretisk og praktisk estetisk studie skal drøfte et fagdidaktisk problemområde. Det praktiske arbeidet dokumenteres i det skriftlige dokumentet (ca. 5000-6500 ord). Eksamensdelen teller 60 % og vurderes av to sensorer, ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamen kan påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.

  • Eksamensdel 2: Muntlig eksamen. Baseres på formidling og utspørring relatert til både individuell FoU-oppgave, fellespensum og praksis-problematikk. Eksamensdelen teller 40%. Vurderes av to sensorer, ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamenen kan ikke påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.

Permitted exam materials and equipment

Eksamensdel 1: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått. Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Examiners

Eksamensdel 1

Vurderes av to sensorer, ekstern sensor brukes jevnlig.

Eksamensdel 2

Vurderes av to sensorer, ekstern sensor brukes jevnlig.

Overlapping courses

Emnet overlapper 15 studiepoeng med PDTK1100.