Programplaner og emneplaner - Student
PDTK1110 Didactic Drama 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 1
- Study programme
-
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Tre refleksjonsnotater ut fra oppgitte temaer og/eller problemstillinger knyttet til emnets innhold. Individuell oppgave. Hvert notat skal være på 900-1200 ord.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- teaterfagenes plass og betydning i opplæringen i grunnskolen
- læreplanutvikling og fagområdets stilling og utviklingspotensial i grunnskolen
- fagområdets filosofi, teoretiske forankring og kulturelle betydning med utgangspunkt i den historiske utvikling
- ulike vurderingsformer som egner seg i drama og teater i grunnskolen
- hvordan kunstfaget teater og ulike dramapedagogiske metoder har påvirket samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten kan:
- begrunne teaterfagenes plass og betydning i grunnskolen
- planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner for grunnskolen, tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
- samarbeide med andre lærere i planlegging og gjennomføring av dramaforløp, i arbeid med teaterproduksjoner og om tverrfaglige læringsforløp
- reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til skapende dramapedagogiske prosesser og teaterproduksjoner med barn og unge
- reflektere over kunstpedagogiske teorier og estetisk dannelse for å forstå barn og unges estetiske utvikling og kan bruke denne innsikten i egen undervisning
- samarbeide med aktuelle partnere i lokalsamfunnet som teaterkunstnere på ulike institusjoner, bedrifter og offentlige etater rettet mot barn og unge.
Generelle kompetanse
Studenten:
- har profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- kan utvikle fagkunnskap i relasjon til barn og unge i en flerkulturell hverdag
Teaching and learning methods
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
- Minimum 80 % oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- Gruppeoppgave knyttet til teaterformidling (to til fire studenter). Oppgaven presenteres for medstudenter og lærer.
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen knyttet til dramapedagogiske undervisningsprosesser og teaterformidling. Eksamen over 5 dager (ca. 3000 - 4000 ord). Eksamen kan påklages. Eksamen gjennomføres i første semester.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes Gradert skala A-F
Examiners
Vurderes av en intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Overlapping courses
Emnet overlapper 15 studiepoeng med PDTK1100.