Programplaner og emneplaner - Student
PDTK1110 Didactic Drama 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 1
- Study programme
-
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Required preliminary courses
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått. Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- teaterfagenes plass og betydning i opplæringen i grunnskolen
- læreplanutvikling og fagområdets stilling og utviklingspotensial i grunnskolen
- fagområdets filosofi, teoretiske forankring og kulturelle betydning med utgangspunkt i den historiske utvikling
- ulike vurderingsformer som egner seg i drama og teater i grunnskolen
- hvordan kunstfaget teater og ulike dramapedagogiske metoder har påvirket samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten kan:
- begrunne teaterfagenes plass og betydning i grunnskolen
- planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner for grunnskolen, tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
- samarbeide med andre lærere i planlegging og gjennomføring av dramaforløp, i arbeid med teaterproduksjoner og om tverrfaglige læringsforløp
- reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til skapende dramapedagogiske prosesser og teaterproduksjoner med barn og unge
- reflektere over kunstpedagogiske teorier og estetisk dannelse for å forstå barn og unges estetiske utvikling og kan bruke denne innsikten i egen undervisning
- samarbeide med aktuelle partnere i lokalsamfunnet som teaterkunstnere på ulike institusjoner, bedrifter og offentlige etater rettet mot barn og unge.
Generelle kompetanse
Studenten:
- har profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- kan utvikle fagkunnskap i relasjon til barn og unge i en flerkulturell hverdag
Teaching and learning methods
Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen plan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom studie av pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer.
Course requirements
Anbefalt gjennomført og bestått Pedagogikk I
Assessment
Emnet overlapper 15 studiepoeng med PDTK1200.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått. Alle deleksamener må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få sluttkarakter.
Examiners
Vurderes av en intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Overlapping courses
Emnet overlapper 15 studiepoeng med PDTK1100.