EPN-V2

PBIB9000 Theories in Library and Information Science Course description

Course name in Norwegian
Bibliotek- og informasjonsvitenskapelig teori
Study programme
PhD Programme in Library and Information Science
PhD modules in Library and Information Science
Elective modules from PhD Programme in Social Sciences
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

The subject of the course is mandatory for all candidates. The candidates are encouraged to complete the course, or one equivalent to it, early their studies.

Required preliminary courses

No prerequisites.

Learning outcomes

Knowledge

The candidate has in-depth knowledge of

  • the development and institutionalization of library and information science as a field of research
  • an understanding of the concept of information and the relationship between information and knowledge
  • the intellectual foundation for and theoretical perspective of the subject's core areas
  • the academic/professional debate of what library and information science's platform consists of

Skills

The candidate is able to

  • place his/her dissertation project in a library and information science theory and research tradition
  • communicate with researchers in the field and other students across sub- academic areas that the candidates chose to specialize in
  • reflectively discuss the relationship between library and information science as an area of research and practice

Teaching and learning methods

The subject consists of seminars, lectures and independent studies. The pedagogical approach involves active participation in seminars/lectures, and presentation of own work and providing comments to others' presentations by the candidates on basis of the course literature and lecture content.

Course requirements

Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisnings­arbeid innen design, kunst og håndverk slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Emnet er rettet mot grunnskolen. Studenten opparbeider innsikt i fagets egenart og tilegner seg erfaring med læreplaner og hvordan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis. Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning.

Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle potensialet hos hver enkelt elev.

Assessment

Opptak til studiet.

Permitted exam materials and equipment

All examination support material is allowed as long as source reference and quotation technique requirements are applied.

Grading scale

Approved/not approved.

Examiners

Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen emneplan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom studie av pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer.

Admission requirements

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:

  • Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
  • Gruppebesvarelse (2-4 studenter) med presentasjon og skriftlig refleksjon. Undervisningsplanlegging, læreplanproblematikk og konkretiseringsmateriale.