Programplaner og emneplaner - Student
PARAPRA2AB Clinical Studies 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Kliniske studier, trinn 2
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Paramedic Science
- Weight
- 25.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The courses PARAPRA1 and PARAPRA2AB comprise supervised clinical training, mainly in the ambulance service. The first part of PARAPRA2AB (part A) makes up six weeks during the fifth semester. The final part (part B) makes up nine weeks during the sixth semester. The learning outcomes from all the previous courses are updated, integrated, tested in clinical training and form the basis for the development of new theoretical and practical competence.
The learning outcomes are very similar for the two clinical training courses. They are achieved by participation in a variety of ambulance call-outs to patients with different injuries and diseases. The student is expected to show progress, take responsibility and, to an increasing extent, make independent assessments in prehospital work.
Required preliminary courses
The student must have passed the first year of the programme or equivalent.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student is capable of
- describing the most common mental disorders and explaining their consequences for occupation and participation
- describing the most common diagnoses in neurology, orthopaedics, rheumatology and internal medicine and explain the consequences for occupation and participation
- describing developmental disorders, concurrent illnesses and age-related illnesses, and explaining the consequences for occupation and participation
- describing occupational therapists' approach, theory, models, work tasks and processes in rehabilitation, habilitation and intervention
Skills
The student is capable of
- showing initiative and skills in therapeutic communication
- mapping and assessing physical and cognitive functions and motor, processes, communication and interaction skills to set goals and explain the choice of intervention
- applying activity analysis, activity-based tools and therapeutic use of activity in mapping, assessment and intervention
- applying a client-focus and systematic work process model in mapping and intervention
- adapting and applying creative and expressive activities for individuals and groups
- planning and facilitating the participation of people with functional impairments in meaningful and valuable occupations
General competence
The student is capable of
- presenting, discussing and reflecting on choices of intervention, both in writing and in the teaching of fellow students
- identifying and reflecting on ethical dilemmas encountered when working with people with challenges in relation to occupation and participation
Teaching and learning methods
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan begrunne sin kliniske virksomhet i lys av teori
- kan gjøre rede for hvordan avansert livreddende diagnostikk og behandling kan påvirke planlegging og gjennomføring av klinisk ambulansevirksomhet
- kan gjøre rede for og reflektere over bruken av alt tilgjengelig utstyr
- kan stille spørsmål basert på teoretisk kunnskap og erfaring fra praksis
- kan gjøre rede for og reflektere over valg av systemer for journaldokumentasjon
- kan gjøre rede for og reflektere over bruken av verktøy og metoder for livreddende tiltak i klinisk ambulansevirksomhet
- kan reflektere over risikomomentene i den farmakologiske behandling som gis i prehospitalt arbeid
- har bred kunnskap om forskning innen prehospital akuttmedisin
- har bred teoretisk kunnskap om verktøy og metoder for tiltak i klinisk ambulansevirksomhet
- kan oppdatere seg på forskning innen de mest sentrale områdene av klinisk ambulansevirksomhet
Ferdigheter
Studenten kan under minimalt tilsyn
- gjenkjenne tegn og symptomer på mulig alvorlig sykdom eller skade
- anvende standardiserte undersøkelser og behandlingsretningslinjer
- planlegge, vurdere og gjennomføre behandlingstiltak tilpasset den enkelte pasients behov
- anvende og veilede andre i bruk av alt tilgjengelig utstyr i ambulansen
- vurdere behov for å innhente hjelp eller henvise pasienten videre
- skrive ambulansejournal etter retningslinjer
- skriftlig dokumentere og evaluere eget klinisk arbeid i henhold til praksisstedets rutiner og retningslinjer
- anvende og veilede andre i bruken av forflytningsteknikker
- utforske faglige problemstillinger på en systematisk, kunnskapsbasert og reflektert måte
- føre et utrykningskjøretøy
Generell kompetanse
Studenten
- kan organisere eget arbeid og ivareta orden og hygiene i klinisk virksomhet
- kan igangsette pasientbehandling i prioritert rekkefølge i samsvar med gjeldende lovverk, rammebetingelser og yrkesetiske retningslinjer
- viser empati, omsorg, forståelse og respekt for pasient, pårørende og samarbeidspartnere
- kan reflektere over tverrfaglig samarbeid
- kan rapportere relevant pasientinformasjon til annet samarbeidende helsepersonell og etater innenfor gjeldene juridiske rammer
- kan identifisere eget kunnskapsbehov, vise selvinnsikt i forhold til egne læringsbehov og innhente ny kunnskap og ferdigheter
- kan i samarbeid med andre vurdere resultatene av eget arbeid
- kan gi konstruktive tilbakemeldinger og veilede andre
Course requirements
None.
Assessment
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til sluttvurdering:
- Minimum 90 prosent deltakelse i veiledningsgruppe organisert av lærer ved HiOA
- Praksisdokument, etter gitte kriterier.
- Tre logger på 1500 ord (+/- 10 prosent) hver. Dersom studenten har kjøreopplæring i PARAPRA2AB er arbeidskravet to logger på 1500 ord (+/- 10 prosent).
Grading scale
1) All answers are reviewed by one examiner. An external examiner is regularly involved in the design of assignment sets and assessment criteria, at least every third completion of the course
2) All answers are assessed by two examiners. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Examiners
Part 1) The midway and final assessments are made by the practical training supervisor. The university contact lecturer will contribute to the midway and final assessment on the basis of the criteria described in the clinical training manual. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.
Part 2) The theoretical and practical tests are assessed by the Norwegian Public Roads Administration