Programplaner og emneplaner - Student
PARAPRA1 Clinical Studies 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Kliniske studier, trinn 1
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Emnene PARAPRA1 og PARAPRA2AB omfatter veiledede kliniske studier, hovedsakelig i ambulansetjeneste. Læringsutbyttene fra alle tidligere emner aktualiseres, integreres, prøves i kliniske studier og danner grunnlag for utvikling av ny teoretisk og praktisk kompetanse.
Læringsutbyttene er tilnærmet like i de to kliniske emnene. De skal oppnås i varierte ambulanseoppdrag med pasienter som har ulike skader og sykdommer. Det forventes at studenten viser faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad gjør selvstendige vurderinger i utøvelsen av prehospitalt arbeid.
-
Required preliminary courses
Bestått første studieår. I tillegg må PARA1500 Legemiddelregning være bestått før studenten kan påbegynne emnet.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om verktøy og metoder for livreddende tiltak i klinisk ambulansevirksomhet
- har kunnskap om ambulansen og det vanligste utstyr som brukes
- har kunnskap om ambulansetjenestens organisering
- kan gjøre rede for hvordan basal livreddende diagnostikk og behandling kan påvirke planlegging og gjennomføring av klinisk ambulansevirksomhet
- kjenner til systemer for journaldokumentasjon
- har kunnskap om oppbevaring og administrering av legemidler i ambulansetjenesten
- kjenner til forskning innen prehospital akuttmedisin
Ferdigheter
Studenten kan under veiledning
- gjenkjenne tegn og symptomer på mulig, alvorlig sykdom eller skade
- anvende enkelte standardiserte undersøkelser og behandlingsretningslinjer
- planlegge, vurdere og gjennomføre behandlingstiltak tilpasset den enkelte pasients behov
- vurdere behov for å innhente hjelp eller henvise pasienten videre
- skrive ambulansejournal etter retningslinjer
- anvende det vanligste utstyr tilgjengelig i ambulansen
- utforske faglige problemstillinger på en systematisk, kunnskapsbasert og reflektert måte
- skriftlig dokumentere og evaluere eget arbeid i henhold til praksisstedets rutiner og retningslinjer
- bruke ferdigheter i forflytningsteknikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan under veiledning organisere eget arbeid og ivareta orden og hygiene
- kan under veiledning igangsette pasientbehandling i prioritert rekkefølge i samsvar med gjeldende lovverk, rammebetingelser og yrkesetiske retningslinjer
- viser vilje og evne til å nyttiggjøre seg av veiledning og tilbakemeldinger
- viser empati, omsorg, forståelse og respekt for pasient, pårørende og samarbeidspartnere
- kan identifisere eget kunnskapsbehov, vise selvinnsikt i forhold til egne læringsbehov og innhente ny kunnskap og ferdigheter
- kan reflektere over tverrfaglig samarbeid
- kan under veiledning rapportere pasientinformasjon til annet samarbeidende helsepersonell.
-
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene består av ferdighetstrening i forflytningsteknikk, veiledede kliniske studier, gruppeveiledning ca. hver fjerde uke ved høgskolen samt loggskriving.
Praksis
Kliniske studier i 10-12 uker inkludert introduksjon og etterarbeid. Innholdet i praksisperiodene vil variere med praksisstedets virksomhet til enhver tid, og vil således tilby varierte arenaer for studiene når det gjelder problemstillinger, diagnoser og kompleksitet.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til sluttvurdering:
- Minimum 90 prosent deltakelse i veiledningsgruppe organisert av lærer ved HiOA.
- Praksisdokument, etter gitte kriterier.
- Tre logger på 1500 ord (+/- 10 prosent). Dersom studenten har kjøreopplæring i PARAPRA 1 er arbeidskravet to logger på 1500 ord (+/-10 %).
-
Assessment
Midt- og sluttvurdering.
-
Grading scale
Emnet gir studentene kunnskaper og ferdigheter i økonomistyring i offentlig sektor. Hovedvekten er lagt på økonomisk planlegging i form av budsjettering og resultatvurderinger i form av regnskapsanalyse av nøkkeltall og produktivitets- og effektivitetsanalyser av offentlige tjenester med ikke-finansielle resultatindikatorer. Emnet tar også for seg internasjonal utvikling i offentlig økonomistyring, og utforming og tilpasning av mål- og resultatstyringssystemer i offentlig sektor. Emnet skal sammen med andre økonomifag gi studentene et grunnlag for å utføre oppgaver innen økonomiforvaltning i stillinger som økonomikonsulenter, økonomisjefer og controllere.
-
Examiners
Kunnskaper
Studenten har:
- Grunnleggende kunnskaper om forskjeller i økonomistyring mellom privat, kommunal og statlig sektor
- Grunnleggende kunnskaper om budsjetteringsteori
- Grunnleggende kunnskaper om ulike budsjetteringsmodeller
- Grunnleggende kunnskaper om produktivitets- og effektivitetsanalyser
- Inngående kunnskaper om strategiske planleggingsmodeller, spesielt målstyring, balansert målstyring og strategikart
- Inngående kunnskaper om resultatmåling og resultatvurdering av offentlige tjenester, spesielt sammenlignbare data-metoden, kommune-stat rapportering (KOSTRA) og statlig ressursbruk og resultater
- Grunnleggende kunnskaper om intern kontroll, risikostyring og forvaltningsrevisjon i offentlig virksomhet
- Grunnleggende kunnskaper om internasjonal utvikling i økonomistyring
Ferdigheter
Studenten kan:
- Analysere offentlige regnskaper og annen økonomisk informasjon med egnede finansielle nøkkeltall og resultatindikatorer
- Gjennomføre resultatvurderinger av offentlig tjenesteproduksjon og rapportere og formidle relevant økonomisk styringsinformasjon skriftlig og muntlig
- Formulere målsettinger basert på relevante analyser
Generell kompetanse
Studenten kan:
- Gjøre rede for økonomistyring i kommunale og statlige virksomheter
- Forklare forskjeller i kommuners og statens planleggings- og budsjetteringsprosesser
- Gjøre rede for ulike mål- og resultatstyringsmodeller i offentlig sektor