EPN-V2

PARAPRA1 Clinical Studies 1 Course description

Course name in Norwegian
Kliniske studier, trinn 1
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Emnene PARAPRA1 og PARAPRA2AB omfatter veiledede kliniske studier, hovedsakelig i ambulansetjeneste. Læringsutbyttene fra alle tidligere emner aktualiseres, integreres, prøves i kliniske studier og danner grunnlag for utvikling av ny teoretisk og praktisk kompetanse.

    Læringsutbyttene er tilnærmet like i de to kliniske emnene. De skal oppnås i varierte ambulanseoppdrag med pasienter som har ulike skader og sykdommer. Det forventes at studenten viser faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad gjør selvstendige vurderinger i utøvelsen av prehospitalt arbeid.

  • Required preliminary courses

    Bestått første studieår. I tillegg må PARA1500 Legemiddelregning være bestått før studenten kan påbegynne emnet.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om verktøy og metoder for livreddende tiltak i klinisk ambulansevirksomhet
    • har kunnskap om ambulansen og det vanligste utstyr som brukes
    • har kunnskap om ambulansetjenestens organisering
    • kan gjøre rede for hvordan basal livreddende diagnostikk og behandling kan påvirke planlegging og gjennomføring av klinisk ambulansevirksomhet
    • kjenner til systemer for journaldokumentasjon
    • har kunnskap om oppbevaring og administrering av legemidler i ambulansetjenesten
    • kjenner til forskning innen prehospital akuttmedisin

    Ferdigheter

    Studenten kan under veiledning

    • gjenkjenne tegn og symptomer på mulig, alvorlig sykdom eller skade
    • anvende enkelte standardiserte undersøkelser og behandlingsretningslinjer
    • planlegge, vurdere og gjennomføre behandlingstiltak tilpasset den enkelte pasients behov
    • vurdere behov for å innhente hjelp eller henvise pasienten videre
    • skrive ambulansejournal etter retningslinjer
    • anvende det vanligste utstyr tilgjengelig i ambulansen
    • utforske faglige problemstillinger på en systematisk, kunnskapsbasert og reflektert måte
    • skriftlig dokumentere og evaluere eget arbeid i henhold til praksisstedets rutiner og retningslinjer
    • bruke ferdigheter i forflytningsteknikk

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan under veiledning organisere eget arbeid og ivareta orden og hygiene
    • kan under veiledning igangsette pasientbehandling i prioritert rekkefølge i samsvar med gjeldende lovverk, rammebetingelser og yrkesetiske retningslinjer
    • viser vilje og evne til å nyttiggjøre seg av veiledning og tilbakemeldinger
    • viser empati, omsorg, forståelse og respekt for pasient, pårørende og samarbeidspartnere
    • kan identifisere eget kunnskapsbehov, vise selvinnsikt i forhold til egne læringsbehov og innhente ny kunnskap og ferdigheter
    • kan reflektere over tverrfaglig samarbeid
    • kan under veiledning rapportere pasientinformasjon til annet samarbeidende helsepersonell.
  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformene består av ferdighetstrening i forflytningsteknikk, veiledede kliniske studier, gruppeveiledning ca. hver fjerde uke ved høgskolen samt loggskriving.

    Praksis

    Kliniske studier i 10-12 uker inkludert introduksjon og etterarbeid. Innholdet i praksisperiodene vil variere med praksisstedets virksomhet til enhver tid, og vil således tilby varierte arenaer for studiene når det gjelder problemstillinger, diagnoser og kompleksitet.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til sluttvurdering:

    • Minimum 90 prosent deltakelse i veiledningsgruppe organisert av lærer ved HiOA.
    • Praksisdokument, etter gitte kriterier.
    • Tre logger på 1500 ord (+/- 10 prosent). Dersom studenten har kjøreopplæring i PARAPRA 1 er arbeidskravet to logger på 1500 ord (+/-10 %).
  • Assessment

    Midt- og sluttvurdering.

  • Grading scale

    Emnet gir studentene kunnskaper og ferdigheter i økonomistyring i offentlig sektor. Hovedvekten er lagt på økonomisk planlegging i form av budsjettering og resultatvurderinger i form av regnskapsanalyse av nøkkeltall og produktivitets- og effektivitetsanalyser av offentlige tjenester med ikke-finansielle resultatindikatorer. Emnet tar også for seg internasjonal utvikling i offentlig økonomistyring, og utforming og tilpasning av mål- og resultatstyringssystemer i offentlig sektor. Emnet skal sammen med andre økonomifag gi studentene et grunnlag for å utføre oppgaver innen økonomiforvaltning i stillinger som økonomikonsulenter, økonomisjefer og controllere.

  • Examiners

    Kunnskaper

    Studenten har:

    • Grunnleggende kunnskaper om forskjeller i økonomistyring mellom privat, kommunal og statlig sektor
    • Grunnleggende kunnskaper om budsjetteringsteori
    • Grunnleggende kunnskaper om ulike budsjetteringsmodeller
    • Grunnleggende kunnskaper om produktivitets- og effektivitetsanalyser
    • Inngående kunnskaper om strategiske planleggingsmodeller, spesielt målstyring, balansert målstyring og strategikart
    • Inngående kunnskaper om resultatmåling og resultatvurdering av offentlige tjenester, spesielt sammenlignbare data-metoden, kommune-stat rapportering (KOSTRA) og statlig ressursbruk og resultater
    • Grunnleggende kunnskaper om intern kontroll, risikostyring og forvaltningsrevisjon i offentlig virksomhet
    • Grunnleggende kunnskaper om internasjonal utvikling i økonomistyring

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • Analysere offentlige regnskaper og annen økonomisk informasjon med egnede finansielle nøkkeltall og resultatindikatorer
    • Gjennomføre resultatvurderinger av offentlig tjenesteproduksjon og rapportere og formidle relevant økonomisk styringsinformasjon skriftlig og muntlig
    • Formulere målsettinger basert på relevante analyser

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • Gjøre rede for økonomistyring i kommunale og statlige virksomheter
    • Forklare forskjeller i kommuners og statens planleggings- og budsjetteringsprosesser
    • Gjøre rede for ulike mål- og resultatstyringsmodeller i offentlig sektor