EPN-V2

PARA3000 Ambulance Operations Course description

Course name in Norwegian
Ambulanseoperativt arbeid
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Ambulanseoperativt arbeid innebærer i hovedsak planlegging, organisering, gjennomføring og evaluering av ambulanseoppdrag, herunder ledelse og organisering av andre helseressurser og samhandling og samvirke med andre nødetater eller samarbeidspartnere. Emnet fokuserer på oppbygging og organisering av redningstjenesten i Norge, egensikkerhet, skarpe oppdrag, bruk av sambandsutstyr og generelt skadestedsarbeid.

  • Required preliminary courses

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om klinisk undersøkelse, tentativ diagnostikk og intervensjon knyttet til akuttmedisinske tilstander
    • har kunnskap om alle de vanligst forekommende akutte sykdomsforløp
    • har kunnskap om hvordan ulike arbeidsmetoder, tiltak og medisinsk-teknisk utstyr skal brukes i ulike akuttmedisinske situasjoner
    • har kunnskap om bruk av legemidler ved akuttmedisinske tilstander
    • har kunnskap om hvordan aldring kan påvirke utvikling og behandling av akuttmedisinske tilstander
    • har kjennskap til akuttmedisinsk beslutningstaking og valg av behandlings- og transport strategier
    • har kunnskap om lovgivning knyttet til informasjons- og meldeplikt, hjelpeplikt, melding om dødsfall
    • har kjennskap til journaldokumentasjon
    • har kunnskap om kvantitativ metode

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan vurdere sammenhengen mellom symptomer og akuttmedisinske tilstander
    • kan gjennomføre en selvstendig systematisk klinisk undersøkelse og deretter iverksette tiltak og velge arbeidsmetoder i samarbeid med en medstudent
    • kan iverksette riktig tiltak til de ulike akutte medisinske tilstander
    • kan aktivt delta i avansert hjerte- og lungeredning (voksen)
    • kan tolke elektrokardiogram (EKG) ved akuttmedisinske tilstander
    • kan bruke relevant monitoreringsutstyr
    • behersker basal luftveishåndtering
    • kan bearbeide og anvende kvantitative forskningsresultater i skriftlig framstilling

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver knyttet til tentativ diagnostikk og intervensjon ved de mest sentrale akuttmedisinske tilstander
    • kan gjennomføre og dokumentere anamneseopptak, klinisk undersøkelse og tiltak
  • Learning outcomes

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, observasjonspraksis, seminarer, studiegrupper og selvstudier.

    Praksis

    Studentene har ca. 5 dagers observasjonspraksis i akuttmottak. I tillegg skal studentene ha ferdighetstrening og simuleringsøvelser i systematisk pasientundersøkelse og dokumentasjon, akuttmedisinsk beslutningstaking og valg av behandling, avansert hjerte- og lungeredning (voksen), systematisk tolkning av elektrokardiogram (EKG), bruk av monitoreringsutstyr samt basal luftveishåndtering.

  • Teaching and learning methods

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Minimum 80 prosent deltakelse på seminarer og studiegrupper.
    • Minimum 90 prosent deltakelse i observasjonspraksis ved akuttmottak.
    • Minimum 90 prosent deltakelse i simulerings- og ferdighetstrening.
    • En skriftlig observasjonslogg fra akuttmottak, inntil 800 ord.
    • Skriftlig studieoppgave i gruppe på inntil tre studenter, 3000 ord (+/-10 prosent).
    • Praktisk test i avansert hjerte- og lungeredning (voksen).
  • Course requirements

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer.

  • Assessment

    Ingen

  • Permitted exam materials and equipment

    Gradert skala A-F.

  • Grading scale

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

  • Examiners

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.