EPN-V2

PARA2100 Ethics, Conflict and Crisis Management in Accident and Emergency Medicine Course description

Course name in Norwegian
Akuttmedisinsk etikk, konflikt og krisehåndtering
Study programme
Bachelor's Programme in Paramedic Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Emnet tar for seg idéutvikling av klær og hvordan idéer kan visualiseres og presenteres. Det gis en innføring i grunnleggende sømteknikk og arbeid med formforståelse og formbygging og det undervises i moteteori og motehistorie. Dokumentasjon, formidling og vurdering av eget arbeid både muntlig, skriftlig, visuelt og digitalt står sentralt.

Prosjekter i emnet:

Temaer: Skjørt, drapering, skjorte og avsluttende eksamen.

Gjennom semesteret har studiet design- og tegneundervisning med søkelys på hvordan idéer oppstår, kan bearbeides og visualiseres til et moteuttrykk. I tillegg er det undervisning i digitale medier som tar for seg utprøving, redigering og presentasjon. Prosjektene har til felles at det jobbes med bærekraft på ulikt vis der det blir gitt opplæring i generell bruk av materialer og metoder som anvendes i motefaglige prosesser. I tillegg til relevant mønsterkonstruksjon som blant annet tar for seg målskjema og tilpasning av ulike grunnformer, fremstilling av tekniske detaljer og sømteknikker.

Prosjekt: Grunnform skjørt (individuelt arbeid)

Faglig innhold er en introduksjon til ulike skjørtemodeller med utgangspunkt i grunnform skjørt.

Prosjekt: Drapering (individuelt eller gruppearbeid)

Prosjektet gir opplæring i ulike tegne- og designteknikker i tillegg til teknikker og materialer knyttet til drapering og tredimensjonalt arbeid på byste. Det legges stor vekt på studentens egen research, utforsking og design.

Prosjekt: Skjorte (individuelt arbeid)

Studenten skal utarbeide et design, et mønster og et produkt. Prosjektet gir opplæring i ulike sømteknikker knyttet til tekniske detaljer på skjorta.

Prosjekt: Avsluttende eksamensprosjekt (individuelt arbeid)

Se under vurdering for nærmere beskrivelse av eksamen. Det vises ellers til Timeplan (TP) og undervisningsplanene som spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt

Required preliminary courses

Passed the first and second years of the programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • has knowledge of stress and crisis reactions in patients, next of kin and health personnel
  • is capable of identifying problematic ethical and communication issues
  • is capable of identifying issues relating to attitudes linked to health care work in a multicultural society
  • has knowledge of conflicts and conflict escalation
  • has knowledge of conflict management in dealings with patients with serious mental illnesses
  • has knowledge of conflict management in situations involving threats of violence
  • has knowledge of conflict management in dealings with people under the influence of alcohol or drugs
  • has knowledge of the principle of necessity, self-defence and the interface between paramedics and the police
  • has knowledge of qualitative methodology

Skills

The student

  • is capable of, based on simulated situations, telling individuals or groups in a respectful and caring manner that someone has died or communicating other serious messages
  • is capable of, based on simulated cases, choosing a relevant communication and conflict management strategy, and gaining training and experience in setting limits
  • is capable of processing and applying qualitative research results in written presentations

General competence

The student

  • has the ability to recognise and reflect on ethical and communicative challenges in dealings with people in crisis
  • has the ability to recognise conflict situations and prevent them from escalating

Teaching and learning methods

The work and teaching methods vary between lectures, simulation and skills training, study groups, seminars and self-study.

Practical training

Simulation and skills training linked to conflict situations and telling people that someone has died or communicating other serious messages.

Course requirements

Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.

Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes det arbeidsformer som verksted- og veiledningsundervisning, forelesninger, seminarer og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Assessment

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være utført og godkjent:

  • Arbeidskrav 1, Drapering og sømteknikk (individuelt eller gruppearbeid)

Et praktisk-estetisk arbeid knyttet til grunnleggende draperingsteknikker i emnet. Arbeidet skal følges av en skriftlig refleksjon

  • Arbeidskrav 2, Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav. Studenten får muntlig tilbakemelding på arbeidskrav 1 fra faglærer og medstudenter, og varsel om fare ved ikke bestått arbeidskrav 2.

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen er et individuelt praktisk eksamensprosjekt med en tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og den skriftlige oppgaven vurderes samlet som en mappe. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 7 uker før innleveringsfristen.

1. Praktisk prosjekt

Studenten skal utvikle en kolleksjon og realisere en prototype innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

2. Skriftlig oppgave

Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet og skal omfatte om lag 2000 ord. Begge eksamensdelene vurderes samlet og må være bestått for at studenten skal kunne få bestått i emnet.

Eksamensresultatet kan påklages.

Gyldig fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke-bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Gradert skala A-F