EPN-V2

PARA2000 Emergency Medicine A Course description

Course name in Norwegian
Akuttmedisin A
Study programme
Bachelor's Programme in Paramedic Science
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

The course deals with examination methodology, case history and documentation linked to emergency medical conditions. The course also provides an introduction to tentative diagnosis and emergency medical intervention.

Required preliminary courses

Passed the first year of the programme, with the exception of the course PARA1500.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere et avgrenset område relevant for utøvelse av spesialsykepleie
  • kan drøfte hvordan vitenskapelig teori og metoder kan søkes, utvikles og anvendes
  • kan kritisk vurdere forskningsprosessen
  • kan vurdere analyse av forskningsdata
  • kan drøfte forskningsetikk
  • kan drøfte metoder for kvalitetsarbeid i helsetjenesten
  • kan analysere og evaluere faglige problemstillinger med utgangspunkt i akutt-, anestesi-, barne-, intensiv-, kardiologisk - eller operasjonssykepleierens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og anvende teori og metoder til å strukturere og formulere faglige og teoretiske problemstillinger innen spesialsykepleie
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen spesialsykepleie
  • kan analysere og forhold seg kritisk til eksisterende teori og metoder
  • kan arbeide selvstendig med valgt problemstilling
  • kan anvende kunnskap på nye områder innenfor spesialsykepleie
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid, under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk analysere og reflektere over forholdet mellom de ulike stegene i forskningsprosessen 
  • kan anvende relevante metoder for kunnskapsformidling 
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter innen spesialsykepleie for å bidra til implementering av fag og forskning i klinisk praksis
  • kan kritisk analysere og vurdere ulike vitenskapsteoretiske, metodiske og forskningsetiske tilnærminger ved planlegging og gjennomføring av forsknings- eller kvalitetsarbeid
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen spesialsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor spesialsykepleie både med spesialister og til allmennheten
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen spesialsykepleie
  • kan anvende og formidle forsknings- eller kvalitetsarbeid for å bidra til utvikling av spesialsykepleie og helsetjenesten

Teaching and learning methods

The work and teaching methods vary between lectures, simulation and skills training, observational practice, seminars, study groups and self-study.

Practical training

The students do approximately five days of observational practice at an accident and emergency department. The students shall also complete skills training and simulation exercises in systematic patient examination and documentation, decision-making in emergency medicine and choice of treatment, advanced cardiopulmonary resuscitation (adult), systematic interpretation of electrocardiograms (ECG), use of monitoring equipment and basic airway management.

Course requirements

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • minimum attendance of 80% at seminars and study groups
  • minimum attendance of 90% in observational practice in an accident and emergency department
  • minimum attendance of 90% at simulation and skills training
  • individual written reflection note from the accident and emergency department, up to 800 words
  • written assignment in groups of up to 3 students, 1,000 words (+/- 10%)
  • practical test in advanced cardiopulmonary resuscitation (adult)

Assessment

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

  • Minst ett fremlegg av eget arbeid og en opposisjon til andres arbeid på masterseminarer
  • Selvvalgt litteratur 2000 sider

Permitted exam materials and equipment

Skriftlig masteroppgave utføres individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Oppgaven skal skrives etter gjeldende Masterhåndbok. Monografier skal ha et omfang på 15 000 ord (+/– 20 %). Velges artikkelmanus, skal fordypningsnotatet/kappen ha et omfang på 3000 ord (+/– 20 %). Velges et annet format som informasjonsbrosjyre eller en informasjonsvideo, skal omfanget til fordypningsnotatet/kappen være på 9000 ord (+/– 20 %). Kravet til omfang er det samme for individuelle masteroppgaver og masteroppgaver skrevet i gruppe.

Grading scale

Kunnskapsområdet tar utgangspunkt i barnehagens verdigrunnlag og skal bidra til den faglige innsikt som er nødvendig for å kunne arbeide pedagogisk med lek, læring, omsorg og danning i et mangfoldig samfunn. Det rettes særlig oppmerksomhet mot ulike teoretiske perspektiver på omsorg, danning, lek og læring og sammenhenger mellom disse. Lek er en livs- og læringsform med egenverdi og er av avgjørende betydning for allsidig utvikling. Syn på barn og barndom sees i lys av historiske og samtidige perspektiver, og ligger til grunn for profesjonsetiske refleksjoner. Samarbeid og dialog med foresatte inngår som en del av kunnskapsområdet. Forskningsbasert undervisning og erfaringer i praksis skal danne grunnlag for kritisk refleksjon over egen profesjonsutøvelse knyttet til individ, relasjoner og system. Kunnskapsområdet omfatter erfaring med planlegging, gjennomføring og vurdering av lærings- og utviklingsprosesser for barn i ulike aldre og med ulike forutsetninger. Undervisningen tydeliggjør barnehagepedagogiske tilnærminger og bygger på aktuell forskning knyttet til kunnskapsområdet. Sammenhengen mellom teori og praksis er integrert i kunnskapsområdet.

I løpet av første studieår skal studenten få en grunnleggende forståelse av pedagogisk

ledelse i barnehagen og tilegne seg kunnskaper om barnehagen som lærende organisasjon.

Examiners

Etter fullført emne skal studenten kunne dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring, omsorg og danning, og om sammenhenger mellom disse
  • lek som fenomen og som en arena for utforsking, vennskap og kontakt mellom barn og mellom barn og voksne
  • observasjon og pedagogisk dokumentasjon i barnehagepedagogisk arbeid
  • barns væremåter og om hvordan dette har sammenheng med deres erfaringer, interesser og rett til medvirkning
  • samiske perspektiver på barndom
  • offentlige dokumenter som berører barnehagen

Ferdigheter

Studenten kan

  • skape og lede pedagogiske prosesser og delta i lek og læring gjennom omsorgsfulle relasjoner ved å inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i dette arbeidet
  • planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer og teori
  • analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag, profesjonsetiske utfordringer og barnehagepolitiske dilemmaer
  • kan legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek
  • anvende ulike metodiske tilnærminger som observasjon, kritisk refleksjon, dialogisk kompetanse og pedagogisk dokumentasjon i sitt pedagogiske arbeid

Generell kompetanse

Studenten kan

  • utøve pedagogisk kunnskap, kritisk tenkning og begynnende profesjonell dømmekraft og faglig skjønn ved å formulere og formidle dette muntlig og skriftlig
  • analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
  • utøve forståelse i profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer i en kompleks barnehagehverdag.
  • evaluere det pedagogiske miljøet og fysiske rammers betydning for barns muligheter for trivsel, lek og læring