Programplaner og emneplaner - Student
PARA1410 Pharmacology and Drugs Administration Course description
- Course name in Norwegian
- Farmakologi og legemiddelhåndtering
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Paramedic Science
- Weight
- 9.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om årsaker til usikkerhet og feilkilder i målinger og resultater, og hvordan disse vurderes og håndteres
- har kjennskap til eksempler på hvordan naturvitenskapene har utviklet seg gjennom historien
- har kunnskaper om grunnleggende magnetisme, elektronikk, elektrisitet og det elektriske energisystemet, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger
- har gode kunnskaper om energibevaring, energikvalitet, fornybare og ikke-fornybare energikilder
- har kjennskap til kreftene i naturen, atom- og kjernefysikk og samfunnsmessige og etiske problemstillinger knyttet til utnyttelse av kjerneenergi
- har kjennskap til eksempler på teknologi som har ført til store sprang i historien
- har kjennskap til hvordan universet har oppstått og utviklet seg, og hvordan romfart og romforskning har bidratt til kunnskap om solsystemet og universet
- har kjennskap til oppbygning av viktige organiske stoffgrupper og egenskaper, samt deres betydning for levende organismer og miljøet
- har en helhetlig forståelse av prinsippene og mekanismene bak biologisk evolusjon, og evolusjon som grunnlaget for moderne biologi
- har kjennskap til de mest sentrale stoffers kretsløp i naturen, og hvordan dette kan knyttes til miljøspørsmål og andre hovedområder i naturfag
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere teknologi- og designprosjekter med et flerfaglig perspektiv, med problemstillinger knyttet til bruk av elektronikk
- kan utvikle undervisningsopplegg som fremmer elevers undring og læring i naturfag
- kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
- kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
- kan utøve en helhetlig vurderingspraksis og gi tilpasset tilbakemelding
- kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig informasjon og fagstoff, og anvende det i undervisning og drøftinger med kolleger
- kan bruke faget som regifag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse av rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Required preliminary courses
x
Learning outcomes
Generelle regler om innlevering og godkjenning av arbeidskrav, er gitt i fagplanens hoveddel (over).
Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på høgskolens læringsplattform. Studenten velger ut tre arbeidskrav som inngår i den avsluttende vurderingsmappen.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:
I hovedemnet "Naturfagdidaktikk 2":
Presentere et undervisningsopplegg, forsøk eller annet faglig interessant fra en konferanse i naturfag. Alternativt skrive om naturfaglig aktivitet på museer, vitensentre eller andre læringsarenaer. Omfang inntil 1000 ord.
I hovedemnet "Naturfagdidaktikk 2b":
- Utarbeide, gjennomføre og rette prøve i valgfritt naturfagemne på egen skole og skrive rapport om prosessen. Omfang 1000 ord +/- 10%.
I hovedemnet "Fysikk 2":
- Registrering av en fysisk parameter ved hjelp av en sensor (for eksempel måling av lyd eller temperatur). Digital bearbeiding av data for fysisk parameter som involverer programmering (koding). Arbeidet dokumenteres ved hjelp av bilder eller video og kort tekst eller lyd. Omfang inntil 1000 ord.
- Skriftlig faglig test i emnet på digital læringsplattform (inntil 60 minutter).
I hovedemnet "Teknologi i skolen 2":
- Individuelt loddesertifikat (én time).
- Lage et produkt med elektroniske komponenter. Prosessen dokumenteres ved hjelp av bilder og kort tekst eller lyd. Presenteres digitalt. Omfang 3-5 minutter.
- Faglig tekst om elektroniske kommunikasjonssystemer. Omfang 1000 ord +/- 10%.
I hovedemnet "Jorda, planeten som ble levende 2";
- Objektsamling (20 objekter).
- Faglig test i emnet (45 minutter).
Utvalgte arbeidskrav danner grunnlag for avsluttende vurdering i emnet.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor.
I hovedemnet «Jorda, planeten som ble levende 2»
- Deltakelse på ekskursjon
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
Teaching and learning methods
Vår. NATB6220 emne 2: Mappeeksamen. A-F.
Avsluttende vurdering i emne 2 gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen er en mappeeksamen med tre utvalgte arbeidskrav fra årets emner. Det skal i tillegg skrives en reflekterende tekst med et naturfagdidaktisk tema som binder arbeidskravene sammen (omfang: 2000 ord +/- 10%). Mappen vurderes av to interne sensorer. Eksamensordningen blir vurdert av tilsynssensor.
Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.
Course requirements
Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.
Assessment
Mappen vurderes av to interne sensorer. Eksamensordningen blir vurdert av tilsynssensor.