Programplaner og emneplaner - Student
PARA1310 Pathophysiology Course description
- Course name in Norwegian
- Sykdomslære
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Sykdomslære handler om hvordan ulike sykdommer og skader forandrer celler og vev, dermed forandres også funksjonene til vevet, organene og kroppen. Emnets fokus er sykdomsprosesser og sykdomstilstander som kan gi akutt svikt i deler av eller hele organ- funksjoner, samt kunnskap om aktuelle behandlingsformer. I emnet fokuseres det også på psykiske aspekter/prosesser ved sykdom og skader, psykiatriske lidelser og rusmisbruk.
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om patologi, symptomer, kliniske tegn og behandlingsform innenfor
- sykdommer i respirasjonsorganene
- hjerte- og karsykdommer og sirkulasjonsforstyrrelser
- sykdommer i nervesystemet
- infeksjoner
- sykdommer i fordøyelsessystemet
- sykdommer i endokrine organer
- blodsykdommer og sykdommer i lymfoide organer
- sykdommer i bevegelsesapparatet
- sykdommer i nyrer og urinveier
- inflammatoriske og immunologiske prosesser
- psykiske lidelser herunder psykotiske tilstander, selvskading, selvmord
- rusmisbruk og rusrelaterte sykdommer
- kan gjøre rede for hygiene og smittevern innen prehospitale tjenester
- har kunnskap om
- kreftsykdommer
- sykdommer i kvinnelige og mannlige kjønnsorganer
- sykdommer i brystene
- har kunnskap om lovregulering av bruk av ulike former for bruk av tvang
- har kjennskap til straffeloven
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om patologiske prosesser og behandlingsformer som grunnlag for forståelse av det syke mennesket
- behersker håndtering av kontaminert (smitteførende) materiale
- kan bearbeide og anvende fag- og forskningskunnskap i skriftlig framstilling
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hva som forårsaker sykdom
- har forståelse for hvordan sykdom kommer til uttrykk hos mennesket gjennom vitale tegn og symptomer
- kan reflektere over juridiske problemstillinger knyttet til rus og psykiatri
- har bred kunnskap om patologi, symptomer, kliniske tegn og behandlingsform innenfor
-
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, studiegrupper, seminarer, observasjonspraksis og selvstudier.
Praksis
Studentene har 2 dager observasjonspraksis ved legevakt. I tillegg har de simulerings- og ferdighetstrening med fokus på klinisk pasientundersøkelse, herunder primær- og sekundærundersøkelse og pasientdokumentasjon.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 90 prosent deltakelse i simulerings- ferdighetstrening.
- Minimum 90 prosent deltakelse ved observasjonspraksis ved legevakt.
- Minimum 80 prosent deltagelse i studiegrupper og seminarer.
- Individuell skriftlig hjemmeoppgave, 2500 ord (+/- 10 prosent).
- Observasjonslogg fra legevakt 800 ord (+/- 10 prosent).
-
Assessment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer.
-
Permitted exam materials and equipment
Ingen
-
Grading scale
On completion of the course, the PhD candidate has achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The PhD candidate:
- is at the forefront of knowledge in selected qualitative research designs and their theoretical basis, and related methodological considerations
- has in-depth knowledge and understanding of interviews and observation as methodological research tools in the phenomenological, hermeneutic, and discourse-analytic research traditions
- can evaluate the usefulness of different forms of analysis, interpretation, and documentation within the relevant traditions
Skills
The PhD candidate can:
- plan a health science research project with relevant qualitative designs and methods
- analyse, interpret, and disseminate the results of qualitative research
- address complex scientific issues and challenge established knowledge and practice in qualitative methodology
General competence
The PhD candidate can:
- argue in favour of particular qualitative approaches on the basis of scientific theory
- identify relevant ethical issues and conduct research based on qualitative methodology with professional integrity
participate in discussions on qualitative methodology
-
Examiners
Work and teaching methods consist of lectures, seminars, self-study, practical exercises in pilot interviews, and analysis of authentic interviews and observation notes. The outcomes of the seminars are presented and discussed in plenary sessions.