EPN-V2

PARA1310 Pathophysiology Course description

Course name in Norwegian
Sykdomslære
Study programme
Bachelor's Programme in Paramedic Science
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Sykdomslære handler om hvordan ulike sykdommer og skader forandrer celler og vev, dermed forandres også funksjonene til vevet, organene og kroppen. Emnets fokus er sykdomsprosesser og sykdomstilstander som kan gi akutt svikt i deler av eller hele organ- funksjoner, samt kunnskap om aktuelle behandlingsformer. I emnet fokuseres det også på psykiske aspekter/prosesser ved sykdom og skader, psykiatriske lidelser og rusmisbruk.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har bred kunnskap om patologi, symptomer, kliniske tegn og behandlingsform innenfor

  • sykdommer i respirasjonsorganene
  • hjerte- og karsykdommer og sirkulasjonsforstyrrelser
  • sykdommer i nervesystemet
  • infeksjoner
  • sykdommer i fordøyelsessystemet
  • sykdommer i endokrine organer
  • blodsykdommer og sykdommer i lymfoide organer
  • sykdommer i bevegelsesapparatet
  • sykdommer i nyrer og urinveier
  • inflammatoriske og immunologiske prosesser
  • psykiske lidelser herunder psykotiske tilstander, selvskading, selvmord
  • rusmisbruk og rusrelaterte sykdommer

Studenten har kunnskap om

  • kreftsykdommer
  • livsstilssykdommer
  • sykdommer i kvinnelige og mannlige kjønnsorganer
  • sykdommer i brystene

Studenten

  • har kunnskap om lovregulering av bruk av ulike former for bruk av tvang
  • har kjennskap til straffeloven
  • kan gjøre rede for hygiene og smittevern innen prehospitale tjenester

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om patologiske prosesser og behandlingsformer som grunnlag for forståelse av det syke mennesket
  • behersker håndtering av kontaminert (smitteførende) materiale
  • kan bearbeide og anvende fag- og forskningskunnskap i skriftlig framstilling

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hva som forårsaker sykdom
  • har forståelse for hvordan sykdom kommer til uttrykk hos mennesket gjennom vitale tegn og symptomer
  • kan reflektere over juridiske problemstillinger knyttet til rus og psykiatri

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, studiegrupper, seminarer og selvstudier.

Praksis

Simulerings- og ferdighetstrening med fokus på klinisk pasientundersøkelse, herunder primær- og sekundærundersøkelse og pasientdokumentasjon.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 90 prosent deltakelse i simulerings- ferdighetstrening.
  • Minimum 80 prosent deltagelse i studiegrupper og seminarer.
  • Individuell skriftlig hjemmeoppgave, 2500 ord (+/- ti prosent).

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer.

Sensorordning: Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Ingen.

Pensumliste

Med forbehold om endringer. Til sammen 1187 sider.

Akselsen, P. E. & Elstrøm, P. (Red.). (2012). Smittevern i helsetjenesten (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1 - 11, kap. 15, 17 og 18] (127 s.)

Bertelsen, B. I. (2011). Patologi: Menneskets sykdommer . Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1 - 5, 7 - 11, 13 og 15 - 19.] (181 s.)

Hampton, J. R. (2013). The ECG made easy (8. utg.). Edinburgh: Churchill Livingstone Elsevier. [Kap. 2 - 6] (107 s.)

Husebø, B. S. & Husebø, S. (2001). De siste dager og timer: Behandling, pleie og omsorg ved livets slutt . Oslo: MEDLEX Norsk Helseinformasjon. [Kap. 1-7 ] (24 s.)

Kirkevold, M., Brodtkorb, K. & Ranhoff, A. H. (2014). Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 7, 20, 27 og 29 (til side 420) ] (49 s.)

Loge, J. H., Dahl, A. A., Fosså, S. D. & Kiserud, C. E. (Red.). (2013). Kreftoverlevere: Ny kunnskap og nye muligheter i et langtidsperspektiv (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1 - 3, 7 - 8] (73 s.)

Løchen, M.-L. & Gerdts, E. (2015). Kvinnehjerter: En medisinsk fagbok om vanlige hjertesykdommer . Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 3, 7, og 12] (58 s.)

Rosland, J. H., Hofacker, S. V. & Paulsen, Ø. (2006). Den døende pasient. Tidsskrift for Den norske legeforening , 126 (4), 467-470. Hentet fra http://tidsskriftet.no/article/1340424/ (3 s.)

Skjøtskift, S. (2003). Alkohol som medvirkende faktor i noen vanlige kliniske situasjoner. Tidsskrift for Den norske legeforening , 123 (2), 185-187. Hentet fra http://tidsskriftet.no/article/658312/ (3 s.)

Snoek, J. E. & Engedal, K. (2008). Psykiatri: Kunnskap, forståelse, utfordringer (3. utg.). Oslo: Akribe. [Kap. 1-13] (191 s.)

Øiseth, O. V., Vindenes, V., Sundvoll, A. & Kjeldsen, T. (2014). Tegn og symptomer på misbruk av narkotika eller andre rusmidler . Drammen: Forlaget Vett & Viten. [Kap. 1-6] (76 s.)

Ørn, S. & Bach-Gansmo, E. (Red.). (2016). Sykdom og behandling (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1 - 5, 7, 9 - 14, 17 - 19 og 21 - 23.] (343 s.)

(Pensumliste ajour: 29.06.16 v/MN)