EPN-V2

PARA1110 Anatomy and Physiology Course description

Course name in Norwegian
Anatomi og fysiologi
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Gjennom emnet skal studentene få innsikt i sentrale problemstillinger knyttet til den norske lærerrollen. Studentene skal videreutvikle sine norskspråklige ferdigheter med et spesielt fokus rettet mot arbeidet i som lærer i den norske grunnskolen. Etter fullført emne skal studentene kunne følge faglige drøftinger for å kunne ta stilling til ulike argumenter og synspunkter relatert til profesjonsutøvelsen. De skal kunne lese, forstå og orientere seg i profesjonsrelaterte tekster og bruke informasjonen fra disse for å forklare argumenter og uttrykke egne synspunkter om problemstillinger relevante for lærerprofesjonen. Studentene skal kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig på norsk på en slik måte at kommunikasjonen fungerer i skolekonteksten.

  • Required preliminary courses

    Emnet inngår i studieprogrammet for kompletterende lærerutdanning, og er beregnet på studenter som har fått innvilget opptak på dette programmet.

  • Learning outcomes

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student

    • has broad knowledge of the normal physiological functions of different organ systems and the body as a whole, and the principles for management and control of different bodily processes
    • is capable of giving an account of the structure and function of cells and tissue
    • is capable of giving an account of the structure and function of the respiratory system
    • is capable of giving an account of the structure and function of the circulation system
    • is capable of giving an account of the structure and function of the nervous system
    • is capable of giving an account of the structure and function of the skeleton and muscles
    • is capable of giving an account of the structure and function of the kidneys and urinary tract
    • is capable of giving an account of the structure and function of the digestive system
    • is capable of giving an account of the structure of the endocrine system, its function and interaction with other organ systems
    • is capable of giving an account of the body's temperature regulation
    • is capable of giving an account of the function of the immune system and the composition and function of the blood
    • is capable of giving an account of the acid-base balance
    • is familiar with the structure and function of the skin
    • is capable of giving an account of the structure and function of the senses
    • is familiar with the reproductive system and its function

    Skills

    The student

    • knows how to palpate and identify anatomical structures on the surface of the body
    • is capable of recognising the organs by their size, shape and position in the body
    • is capable of identifying all large bones and joints
    • is capable of demonstrating how to observe and assess respiration, and measure blood sugar and temperature
    • is capable of using practical procedures to observe a patient's physiological condition
    • is capable of demonstrating how to take a pulse, measure blood pressure, oxygen saturation, capnography, blood sugar, temperature, stethoscopy, connect an ECG and assess peripheral circulation
    • is familiar with indications for and the use of relevant monitoring equipment
    • is familiar with relevant monitoring equipment's limitations and sources of error

    General competence

    The student

    • treats people with respect during examinations
    • is respectful when handling anatomical specimens
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen i emnet er samlingsbasert med inntil sju samlinger i løpet av semesteret. Undervisningen veksler mellom ulike arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, gruppearbeid. Mellom samlingene vil studentene jobbe individuelt med oppgaver knyttet til undervisningen på samlingene. Det gis nettbasert veiledning. Studiet forutsetter høy grad av selvstudium utenom oppsatt undervisning.

    Praksis

    Det er ingen praksis i dette emnet. For nærmere beskrivelse, se egen plan for praksisopplæring.

  • Course requirements

    I dette semesteret er det en sammenheng mellom arbeidskrav og eksamensform. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    Arbeidskrav 1: Å være lærer

    Skriftlig tekst med omfang (300 ord +/- 10 %). Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med dette arbeidskravet er at studentene skal øve på skriftlig fremstilling. Det vil bli gitt skriftlig tilbakemelding på teksten i arbeidskravet, i tillegg til vurderingen godkjent/ikke godkjent.

    Arbeidskrav 2: Sammenligning av skolen i Norge og landet studenten har hatt sin skolegang i

    Skriftlig tekst med omfang (300 ord +/- 10 %). Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med dette arbeidskravet er at studentene skal øve på skriftlig fremstilling. Det vil bli gitt skriftlig tilbakemelding på teksten i arbeidskravet, i tillegg til vurderingen godkjent/ikke godkjent

    Arbeidskrav 3: Sammendrag av en fagtekst

    Skriftlig tekst med omfang (300 ord +/- 10 %), sammendrag av en fagtekst. Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å lese og forstå fagtekster, oppsummere hovedinnholdet og skrive en sammenhengende tekst. Det vil bli gitt skriftlig tilbakemelding på teksten i arbeidskravet, i tillegg til vurderingen godkjent/ikke godkjent

    Arbeidskrav 4: Sammendrag av en muntlig fremstilling

    Skriftlig tekst med omfang (300 ord +/- 10 %), sammendrag av en muntlig fremstilling. Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å forstå komplekse muntlige fremstillinger, oppsummere hovedinnholdet, uttrykke sine meninger og skrive en sammenhengende tekst. Det vil bli gitt skriftlig tilbakemelding på teksten i arbeidskravet, i tillegg til vurderingen godkjent/ikke godkjent

    Arbeidskrav 5: Lærerintervju

    I arbeidskravet skal studentene intervjue en lærer i norsk skole. I forkant skal studentene levere en intervjuguide med faglige begrunnelser (1000 ord +/- 10 %). Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Studentene må selv avtale tidspunkt for intervju (30-45 min) med en lærer i grunnskolen. Det skal lages et refererende notat fra intervjuet. Intervjuet skal danne utgangspunkt for muntlig eksamen på dette emnet. Målet med arbeidskravet er at studenten skal få økt forståelse for lærerprofesjonen og for skolen som organisasjon, samt øve på muntlig kommunikasjon i en profesjonssammenheng. Lærerintervjuet og pensumlitteratur skal gi en bakgrunn for studentenes refleksjoner.

    Arbeidskrav 6: Diskusjon av et profesjonsrelatert tema

    Video med omfang 5-7 minutter. Arbeidskravet gjennomføres i grupper på 2-4 studenter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å uttrykke egne meninger og delta i diskusjoner om profesjonsrelaterte temaer.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Språklæringen forutsetter aktiv deltakelse i undervisningen, som vil rette seg mot utvikling av studentenes muntlige og skriftlige ferdigheter i profesjonsrelatert norsk. Gjennom studiet skal studentene utvikle sin yrkesspråklige kompetanse i norsk, gjennom interaksjon med andre studenter og faglærere, få nødvendige skriftlige og muntlige øvelser og relevant tilbakemelding på sin språkutvikling. Slike ferdigheter kan ikke tilegnes kun ved selvstudier, men må opparbeides gjennom reel dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Emnet har krav om 80 % deltakelse, dette inkluderer både undervisning på samlingene og nettbaserte aktiviteter. Fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplandelen.

  • Assessment

    Eksamen består av følgende to deler:

    • Del 1: Individuell muntlig eksamen (presentasjon av resultater fra arbeidskravet lærerintervju), omfang: 10-15 minutter.
    • Del 2: Mappeeksamen. Studentene skal bearbeide tre av arbeidskravene som de har arbeidet med i løpet av semesteret (arbeidskrav 1-4), og jobbe videre med dem ut fra gitt tilbakemelding. Tidligere versjoner av tekstene skal legges ved i mappen. I tillegg skal mappen inneholde et refleksjonsnotat (omfang 700 ord +/- 10 %) om egen språkutvikling og læringsprosess. Totalt omfang på mappen er mellom 2000 og 3000 ord.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenten avlegger ny eksamen på den eksamensdelen som ikke er bestått. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Del 1: Ingen.

    Del 2: Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis.

  • Grading scale

    Eksamensdelene vurderes til bestått/ikke bestått. Eksamensdelene vektes likt. Begge eksamensdeler må være bestått for å få emnet bestått.

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet - storbyuniversitetet.