EPN-V2

PARA1110 Anatomy and Physiology Course description

Course name in Norwegian
Anatomi og fysiologi
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history
  • Introduction

    Grunnleggende kunnskap om kroppens oppbygging og funksjon samt samspillet mellom disse er nødvendig for paramedic. Det gir grunnlag for å undersøke strukturer, funksjoner og skader i ulike organer. Samtidig gir emnet kunnskap om kroppens normale fysiologiske prosesser i hvile, under arbeid og ved ulike typer fysiske og psykiske påkjenninger og belastninger.

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap om normale fysiologiske funksjoner i ulike organsystemer og i kroppen som helhet, samt om prinsipper for styring og kontroll av ulike kroppsprosesser
    • kan gjøre rede for celler og vev og deres oppbygging og funksjon
    • kan gjøre rede for respirasjonssystemets oppbygging og funksjon
    • kan gjøre rede for sirkulasjonssystemets oppbygging og funksjon
    • kan gjøre rede for nervesystemets oppbygging og funksjon
    • kan gjøre rede for skjelettets og musklenes oppbygging og funksjon
    • kan gjøre rede for nyrenes og urinveienes oppbygging og funksjon
    • kan gjøre rede for fordøyelsessystemets oppbygging og funksjon
    • kan gjøre rede for oppbyggingen av det endokrine systemet, dets funksjon og samspill med andre organsystem
    • kan gjøre rede for kroppens temperaturregulering
    • kan gjøre rede for immunsystemets funksjon og blodets sammensetning og funksjon
    • har kjennskap til hudens oppbygging og funksjon
    • har kjennskap til sansenes oppbygging og funksjon
    • har kjennskap til det reproduktive systemet og funksjon

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan palpere og identifisere anatomiske strukturer på kroppens overflate
    • kan gjenkjenne organene ved deres størrelse, form og beliggenhet i kroppen
    • kan identifisere alle større knokler og ledd
    • kan demonstrere observasjon og vurdering av respirasjon, måling av blodsukker og temperatur
    • kan anvende praktiske prosedyrer for å observere pasientens fysiologiske tilstand
    • kan demonstrere telling av puls, måling av blodtrykk, oksygenmetning, kapnografi, blodsukker, temperatur, stetoskopi, oppkobling av EKG og bedømming av perifer sirkulasjon
    • kjenner til indikasjoner og bruken av aktuelt monitoreringsutstyr
    • kjenner til begrensninger og feilkilder i aktuelt monitoreringsutstyr

    Generell kompetanse

    Studenten

    • forholder seg respektfullt til mennesker ved undersøkelser
    • forholder seg respektfullt ved håndtering av anatomiske preparater
  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, studiegrupper og selvstudier. En del forelesninger vil være felles for flere av helsefagutdanningene ved fakultetet.

    Praksis

    Studentene har simulerings- og ferdighetstrening innen bruk av medisinsk teknisk utstyr, herunder blodtrykksapparat, stetoskop, bruk av elektrokardiogram (EKG) og monitoreringsutstyr for å kunne gjøre seg en oppfatning om pasientens fysiologiske tilstand.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Minimum 90 prosent deltakelse i simulerings- og ferdighetstrening.
    • Minimum 80 prosent deltakelse på studiegrupper.
  • Assessment

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

    Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer.

    Sensorordning: Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

    Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F.

    Hjelpemidler til vurdering/eksamen

    Ingen.

    Pensumliste

    Caroline, N. L., Pollak, A. N. & Pilbery, R. (Red.). (2014). Nancy Caroline's emergency care in the streets (7 utg.). Bridgwater: Jones and Bartlett Learning. [Kap. 8, s. 335-341 i kap. 13, s. 467-476 i kap. 15, s. 555-563 i kap. 16, s. 597-607 i kap. 17 (til Diabetic Ketoacidosis), s. 641-645 i kap. 19, s. 669-673 i kap. 20 (til Patient Assessment), s. 729-745 i kap. 22 (til Pathophysiology) og s. 759-763 i kap. 23 (til Heat Illness] (106 s.)

    Hampton, J. R. (2013). The ECG made easy (8. utg.). Edinburgh: Churchill Livingstone Elsevier. [Kap. 1] (40 s.)

    PPS Cappelen Damm. (udatert). PPS - Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten . Hentet 15.04. 2016 frahttps://www.ppsnett.no/pps/forside?sv=11.0 https://www.ppsnett.no/pps/forside?sv=11.0[Respirasjonstelling, måling av oksygenmetning, pulstelling, blodtrykk, EKG, temperaturmåling og blodsukkermåling]

    Sand, O., Haug, E. & Sjaastad, Ø. V. (2014). Menneskets fysiologi (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 4, 9, 12, 13, og 18] (285 s.)

    Sand, O., Sjaastad, Ø. V., Haug, E. & Bjålie, J. G. (2006). Menneskekroppen: Fysiologi og anatomi (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1- 16 og 18] (472 s.)

    (Pensumliste ajour: 22.06.16 v/MN)