Programplaner og emneplaner - Student
PARA1000 Communication, Ethics and Culture Course description
- Course name in Norwegian
- Kommunikasjon, etikk og kultur
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Paramedic Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The point of departure for this course is the scientific, social and humanistic basis for well-functioning health services that benefit both the patients and society as a whole. The course will particularly focus on knowledge and skills that promote respect, empathy, reflection, cooperation and good communication. Practical training in life-saving first aid is also included in the course. These are basis skills in prehospital work that are suitable for developing relational competence.
Required preliminary courses
Admission to the programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has knowledge of key concepts in professional communication in health care
- is familiar with the history and tradition of emergency medicine and the development of the paramedic profession
- has knowledge of health care work in a multicultural society
- has knowledge of ethical theories and different ethical methods and is familiar with professional ethics issues
- is familiar with the legislation governing the health service
- has knowledge of the Health Personnel Act
- has knowledge of the duty of confidentiality
- is familiar with evidence-based practice
- is familiar with physical, mental, cognitive and behavioural reactions to stress and how to cope with them
- is familiar with peer support schemes
Skills
The student
- is capable of reflecting on the roles of patient and paramedic from ethical and health science perspectives
- is capable of identifying conflicts and using different ethics methodology tools
- is capable of identifying ethical issues linked to a multicultural society
- is capable of demonstrating basic communication skills
- is capable of identifying normal stress reactions in him/herself, in colleagues, patients and next of kin
- is capable of demonstrating life-saving first aid skills
- is capable of writing a log based on observational practice
General competence
The student
- has insight into relevant issues in prehospital work and is capable of reflecting on his/her role as a paramedic student in the health service
- is capable of reflecting on ethical and communicative challenges in a multicultural society
- is capable of communicating and cooperating with fellow students and the teaching staff
Teaching and learning methods
For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studenten ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen.
Course requirements
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- minimum attendance of 80% at seminars and study groups
- minimum attendance of 90% at simulation and skills training
- minimum attendance of 90% in observational practice, ambulance
- minimum attendance of 90% in observational practice, nursing home
- one written observation log of 800 words (+/- 10%)
- practical test in life-saving first aid
Assessment
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid.
Permitted exam materials and equipment
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere et individuelt produkt eller tjeneste i eget yrkesfag, med fokus på produktutvikling, innovasjon og bærekraft. Omfang: 800 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i eget fagområde for å utvikle yrkesfaget i tråd med arbeidslivets og samfunnets behov nasjonalt og internasjonalt.
Arbeidskrav 2
Studentene skal dokumentere individuelt intervju med sentrale aktører relatert til innovasjoner i eget fagområde. Omfang: totalt 15 - 30 minutters opptak levert på Canvas. Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal få trening i å søke, finne, kontakte og gjennomføre et intervju som både gir intervjutrening og også oppdatert faglig kunnskap.
Arbeidskrav 3
Hver student skal individuelt planlegge og gjennomføre deling av dagsaktuelle yrkesfaglige problemstillinger for resten av studentene i klassen med et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Omfang: 15 minutter. Hensikten med dette arbeidskravet er å spre den faglige kunnskapen studentene opparbeider etter litteraturstudier og intervjuer med sentrale aktører innovasjoner med resten av studentene i klassen. Dette gir både en delingseffekt og også trening i å sammenfatte fagstoff og å presentere komprimert fagstoff i en muntlig presentasjon. Hensikten med dette arbeidskravet er å få trening i å samle og spre den faglige kunnskapen studentene opparbeider etter litteraturstudier og intervjuer med sentrale aktører innovasjoner med resten av studentene i klassen. Dette gir både en delingseffekt og også trening i å sammenfatte fagstoff og å presentere komprimert fagstoff i en muntlig presentasjon.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Grading scale
Eksamen består av en 14 dagers individuell hjemmeeksamen etter retningslinjer gitt av OsloMet. Studentene får samme oppgavetekst, men baserer oppgavebesvarelsen på eget valg av fordypningstema. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom eller ikke bestått karakter arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Student Web
Examiners
Alle hjelpemidler tillatt.