EPN-V2

PARA1000 Communication, Ethics and Culture Course description

Course name in Norwegian
Kommunikasjon, etikk og kultur
Study programme
Bachelor's Programme in Paramedic Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Emnet tar utgangspunkt i det vitenskapelige, samfunnsmessige og humanistiske grunnlaget for velfungerende helsetjenester til nytte både for pasienten/brukeren og for samfunnet. Et spesielt fokus rettes mot kunnskap og ferdigheter som kan fremme respekt, empati, refleksjon, samarbeid og kommunikasjon. I tillegg er praktisk trening i livreddende førstehjelp en del av emnet. Dette er grunnleggende ferdigheter i prehospitalt arbeid og er velegnet for utvikling av relasjonell kompetanse.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale begreper innenfor profesjonell helsefaglig kommunikasjon
  • kjenner til akuttmedisinens historie og fagtradisjon og utvikling av paramedic som profesjon
  • har kunnskap om helsearbeid i et flerkulturelt samfunn
  • har kunnskap om etiske teorier, ulike etiske metoder og kjenner til yrkesetiske problemstillinger
  • kjenner til lovregulering av helsevesenet
  • har kunnskap om helsepersonelloven
  • har kunnskap om taushetsplikt
  • kjenner til kunnskapsbasert praksis
  • kjenner til fysiske, psykiske, kognitive og atferdsmessige reaksjoner på stress og mestring av disse
  • kjenner til kollegastøtteordninger
  • kjenner til prinsippene for hygiene og smittevern

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over det å være pasient og paramedic ut ifra etiske og helsevitenskaplige perspektiver
  • kan reflektere over etiske problemstillinger relatert til avkledning, berøring og nærhet i en samhandlingssituasjon
  • kan identifisere konflikter og benytte seg av ulike etiske metodeverktøy
  • kan identifiserer etiske problemstillinger knyttet til et flerkulturelt samfunn
  • kan vise grunnleggende ferdigheter i kommunikasjon
  • kan identifisere normale stressreaksjoner, i seg selv og hos kolleger, pasienter og pårørende
  • kan vise ferdigheter i livreddende førstehjelp
  • kan skrive logg fra observasjonspraksis

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante problemstillinger i prehospitalt arbeid og kan reflektere over sin rolle som paramedicstudent i helsevesenet
  • kan reflektere over etiske og kommunikative utfordringer i et flerkulturelt samfunn
  • kan kommunisere og samarbeide med medstudent og undervisningspersonalet

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, observasjonspraksis, seminarer, studiegrupper og selvstudier. En del forelesninger vil være felles for flere av helsefagutdanningene ved fakultetet.

Praksis

Studentene har ca. to dager observasjonspraksis ved sykehjem/geriatrisk avdeling og ca. tre dager i ambulanse. I tillegg har studentene simulerings- og ferdighetstrening i livreddende førstehjelp.

Course requirements

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer.

Sensorordning: Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Ingen.

Pensumliste

Med forbehold om endringer. Til sammen 1187 sider.

Akselsen, P. E. & Elstrøm, P. (Red.). (2012). Smittevern i helsetjenesten (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1 - 11, kap. 15, 17 og 18] (127 s.)

Bertelsen, B. I. (2011). Patologi: Menneskets sykdommer . Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1 - 5, 7 - 11, 13 og 15 - 19.] (181 s.)

Hampton, J. R. (2013). The ECG made easy (8. utg.). Edinburgh: Churchill Livingstone Elsevier. [Kap. 2 - 6] (107 s.)

Husebø, B. S. & Husebø, S. (2001). De siste dager og timer: Behandling, pleie og omsorg ved livets slutt . Oslo: MEDLEX Norsk Helseinformasjon. [Kap. 1-7 ] (24 s.)

Kirkevold, M., Brodtkorb, K. & Ranhoff, A. H. (2014). Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 7, 20, 27 og 29 (til side 420) ] (49 s.)

Loge, J. H., Dahl, A. A., Fosså, S. D. & Kiserud, C. E. (Red.). (2013). Kreftoverlevere: Ny kunnskap og nye muligheter i et langtidsperspektiv (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1 - 3, 7 - 8] (73 s.)

Løchen, M.-L. & Gerdts, E. (2015). Kvinnehjerter: En medisinsk fagbok om vanlige hjertesykdommer . Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 3, 7, og 12] (58 s.)

Rosland, J. H., Hofacker, S. V. & Paulsen, Ø. (2006). Den døende pasient. Tidsskrift for Den norske legeforening , 126 (4), 467-470. Hentet fra http://tidsskriftet.no/article/1340424/ (3 s.)

Skjøtskift, S. (2003). Alkohol som medvirkende faktor i noen vanlige kliniske situasjoner. Tidsskrift for Den norske legeforening , 123 (2), 185-187. Hentet fra http://tidsskriftet.no/article/658312/ (3 s.)

Snoek, J. E. & Engedal, K. (2008). Psykiatri: Kunnskap, forståelse, utfordringer (3. utg.). Oslo: Akribe. [Kap. 1-13] (191 s.)

Øiseth, O. V., Vindenes, V., Sundvoll, A. & Kjeldsen, T. (2014). Tegn og symptomer på misbruk av narkotika eller andre rusmidler . Drammen: Forlaget Vett & Viten. [Kap. 1-6] (76 s.)

Ørn, S. & Bach-Gansmo, E. (Red.). (2016). Sykdom og behandling (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1 - 5, 7, 9 - 14, 17 - 19 og 21 - 23.] (343 s.)

(Pensumliste ajour: 29.06.16 v/MN)

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Muntlig eksamen i gruppe, inntil 40 minutter. Gruppestørrelse: inntil syv studenter. Eksamen består av fremlegg/presentasjon (ca. 20-30 minutter) med påfølgende eksaminering (ca. 10-20 minutter) Studentene får utdelt tema for fremlegg en uke før eksamen.

Sensorordning: En intern og en ekstern sensor vurderer alle besvarelser.

Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Alle.

Pensumliste

Med forbehold om endringer. Til sammen 631 sider.

Caroline, N. L. (2014). Nancy Caroline's emergency care in the streets (7. utg.). Burlington: Jones and Bartlett Learning. [Kap. 1 og 5] (32 s.)

Eide, H. & Eide, T. (2007). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning, etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1, 4, 7, 8 og 10] (115 s.)

Espnes, G. A. & Smedslund, G. (2009). Helsepsykologi (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap.5] (26 s.)

Hanssen, I. (2005). Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn (3. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 3, 5 (s. 97 - 109) , 7(s. 142 - 154).] (51 s.)

Nordby, H. (2014). Samhandling i prehospitalt arbeid (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1 - 4, 6 - 8. ] (127 s.)

Norsk Resuscitasjonsråd. (2010). Basal HLR - barn . Hentet frahttp://nrr.org/images/nedlasting/pdf/HLR_barn.png (1 s.)

Norsk Resuscitasjonsråd. (2010). Basal HLR - voksne . Hentet frahttp://nrr.org/images/nedlasting/pdf/basal_voksne.png (1 s.)

Norsk Resuscitasjonsråd. (2016). DHLR: Norsk grunnkurs i HLR med bruk av hjertestarter . Stavanger: Laerdal Medical. (12 s.)

Norsk Resuscitasjonsråd. (2016). Norsk grunnkurs i førstehjelp . Stavanger: Laerdal Medical. (12 s.)

Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L. V. & Reinar, L. M. (2012). Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok . Oslo: Akribe. [Kap. 1, 2, 3 og kap. 4, s. 67 - 94] (70 s.)

Ruyter, K. W., Førde, R. & Solbakk, J. H. (2014). Medisinsk og helsefaglig etikk (3. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1 - 3] (177 s.)

Sterud, T., Hem, E., Ekeberg, Ø. & Lau, B. (2008). Occupational stressors and its organizational and individual correlates: A nationwide study of Norwegian ambulance personnel. BMC Emergency Medicine ,8 (16), 1-11. doi:10.1186/1471-227X-8-16 (11 s.) http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1186/1471-227X-8-16

(Pensumliste ajour: 27.06.16 v/MN)