Programplaner og emneplaner - Student
PARA1000 Communication, Ethics and Culture Course description
- Course name in Norwegian
- Kommunikasjon, etikk og kultur
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Paramedic Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Required preliminary courses
Én intern og én ekstern sensor
Learning outcomes
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og vil bli ytterligere konkretisert i undervisningsplanen.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, observasjonspraksis, seminarer, studiegrupper og selvstudier. En del forelesninger vil være felles for flere av helsefagutdanningene ved fakultetet.
Praksis
Studentene har ca. to dager observasjonspraksis ved sykehjem/geriatrisk avdeling og ca. tre dager i ambulanse. I tillegg har studentene simulerings- og ferdighetstrening i livreddende førstehjelp.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent deltakelse på seminarer og studiegrupper.
- Minimum 90 prosent deltakelse i simulerings- og ferdighetstrening.
- Minimum 90 prosent deltakelse i observasjonspraksis ambulanse.
- Minimum 90 prosent deltagelse i observasjonspraksis sykehjem.
- En skriftlig observasjonslogg, inntil 800 ord.
- Praktisk test i livreddende førstehjelp.
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Muntlig eksamen i gruppe, inntil 40 minutter. Gruppestørrelse: inntil syv studenter. Eksamen består av fremlegg/presentasjon (ca. 20-30 minutter) med påfølgende eksaminering (ca. 10-20 minutter) Studentene får utdelt tema for fremlegg en uke før eksamen.
Sensorordning: En intern og en ekstern sensor vurderer alle besvarelser.
Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle.
Pensumliste
Med forbehold om endringer. Til sammen 631 sider.
Caroline, N. L. (2014). Nancy Caroline's emergency care in the streets (7. utg.). Burlington: Jones and Bartlett Learning. [Kap. 1 og 5] (32 s.)
Eide, H. & Eide, T. (2007). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning, etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1, 4, 7, 8 og 10] (115 s.)
Espnes, G. A. & Smedslund, G. (2009). Helsepsykologi (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap.5] (26 s.)
Hanssen, I. (2005). Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn (3. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 3, 5 (s. 97 - 109) , 7(s. 142 - 154).] (51 s.)
Nordby, H. (2014). Samhandling i prehospitalt arbeid (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1 - 4, 6 - 8. ] (127 s.)
Norsk Resuscitasjonsråd. (2010). Basal HLR - barn . Hentet frahttp://nrr.org/images/nedlasting/pdf/HLR_barn.png (1 s.)
Norsk Resuscitasjonsråd. (2010). Basal HLR - voksne . Hentet frahttp://nrr.org/images/nedlasting/pdf/basal_voksne.png (1 s.)
Norsk Resuscitasjonsråd. (2016). DHLR: Norsk grunnkurs i HLR med bruk av hjertestarter . Stavanger: Laerdal Medical. (12 s.)
Norsk Resuscitasjonsråd. (2016). Norsk grunnkurs i førstehjelp . Stavanger: Laerdal Medical. (12 s.)
Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L. V. & Reinar, L. M. (2012). Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok . Oslo: Akribe. [Kap. 1, 2, 3 og kap. 4, s. 67 - 94] (70 s.)
Ruyter, K. W., Førde, R. & Solbakk, J. H. (2014). Medisinsk og helsefaglig etikk (3. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1 - 3] (177 s.)
Sterud, T., Hem, E., Ekeberg, Ø. & Lau, B. (2008). Occupational stressors and its organizational and individual correlates: A nationwide study of Norwegian ambulance personnel. BMC Emergency Medicine ,8 (16), 1-11. doi:10.1186/1471-227X-8-16 (11 s.) http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1186/1471-227X-8-16
(Pensumliste ajour: 27.06.16 v/MN)