Programplaner og emneplaner - Student
ORTO3300 Upper Limb Protheses and Orthoses and Lower Limb Disarticulation Prostheses Course description
- Course name in Norwegian
- Ortopediske hjelpemidler til overekstremiteten og disartikulasjonsproteser til underekstremiteten
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Prosthetics and Orthotics
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om de viktigste vitenskapsteoretiske tradisjonene som har formet vårt syn på hva vitenskap er og bør være
- har avansert kunnskap om sentrale statistiske metoder som benyttes i epidemiologisk og biomedisinsk forskning
- har avansert kunnskap om internasjonale konvensjoner og grunnlagsdokumenter som er relevant for biomedisinsk forskning og forskningsetikk
- har inngående forståelse for den biomedisinske forskningens kontrakt med samfunnet som inkluderer finansiering, formidling, etikk og brukermedvirkning
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere og anvende relevante statistiske metoder i forskning og metodeutvikling
- kan planlegge studier i biomedisin som går fra behovsavklaring til implementering
- kan drøfte inngående etiske sider av og i biomedisinsk forskning
- kan anvende, drøfte og referere til lovgivingen som regulerer bioteknologi, biobank, genteknologi og medisinsk forskning
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere faglige problemstillinger innen biomedisin og egnethet av ulike vitenskapelige metoder
- kan beskrive planlegging og gjennomføring av avanserte biomedisinske forskningsprosjekter
Required preliminary courses
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer med studentaktive diskusjoner, praktisk statistikkurs, gruppearbeid og selvstudier.
Learning outcomes
After completing the module, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has knowledge of partial foot, ankle, knee and hip disarticulation surgery and the consequences thereof in terms of prosthetic treatment and design for these amputation levels
- has knowledge of the significance of shoes for functioning at partial foot and ankle disarticulation level
- has knowledge of medical reasons for dysfunction and amputation of upper limbs and functional consequences thereof
- has knowledge of control technology used in upper limb prostheses and orthoses
- is familiar with theories on health behaviour change
- is capable of describing the Norwegian patient injury compensation system
- has knowledge of responsibilities relating to prosthetist/orthotist's follow-up plan and authorisation requirements
Skills
The student is capable of
- planning and giving grounds for follow-up plans based on users- needs
- solving clinical problems concerning prostheses or orthoses within the subject areas covered by the module
- conducting and analysing functional examinations of upper limbs
- carrying out clinical processes and making orthoses for users who need upper limb orthoses
- analysing and applying biomechanical theory to different cases
- applying and giving grounds for using ICF and outcome measures in relation to users- goals and orthopaedic follow-up plan
- identifying and analysing the characteristics of normal and pathological movement and function in the upper limbs
- discussing research articles relevant to the module content
General competence
The student
- is capable of cooperating with the user to develop an orthopaedic follow-up plan
- is capable of discussing interdisciplinary cooperation in the rehabilitation of people with injuries, disorders or loss of upper limbs
- is capable of documenting and communicating relevant clinical and biomechanical assessments in patient records and communicating such assessment orally
- is familiar with the objectives and functions of relevant user organisations
- is capable of discussing anger and conflict management
Teaching and learning methods
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer
Course requirements
The following coursework requirements must be met before the student can take the exam:
- clinical and technical module, see the `Skills training- section in the general part of the programme description
- minimum attendance of 80% at seminars and skills training
Assessment
Gradert skala A-F
Permitted exam materials and equipment
En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene
Grading scale
Grade scale A-F
Examiners
One external and one internal examiner will assess all the students.