EPN-V2

ORTO3300 Upper Limb Protheses and Orthoses and Lower Limb Disarticulation Prostheses Course description

Course name in Norwegian
Ortopediske hjelpemidler til overekstremiteten og disartikulasjonsproteser til underekstremiteten
Study programme
Bachelor’s Programme in Prosthetics and Orthotics
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om de viktigste vitenskapsteoretiske tradisjonene som har formet vårt syn på hva vitenskap er og bør være
  • har avansert kunnskap om sentrale statistiske metoder som benyttes i epidemiologisk og biomedisinsk forskning
  • har avansert kunnskap om internasjonale konvensjoner og grunnlagsdokumenter som er relevant for biomedisinsk forskning og forskningsetikk
  • har inngående forståelse for den biomedisinske forskningens kontrakt med samfunnet som inkluderer finansiering, formidling, etikk og brukermedvirkning

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere og anvende relevante statistiske metoder i forskning og metodeutvikling
  • kan planlegge studier i biomedisin som går fra behovsavklaring til implementering
  • kan drøfte inngående etiske sider av og i biomedisinsk forskning
  • kan anvende, drøfte og referere til lovgivingen som regulerer bioteknologi, biobank, genteknologi og medisinsk forskning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk vurdere faglige problemstillinger innen biomedisin og egnethet av ulike vitenskapelige metoder
  • kan beskrive planlegging og gjennomføring av avanserte biomedisinske forskningsprosjekter

Required preliminary courses

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer med studentaktive diskusjoner, praktisk statistikkurs, gruppearbeid og selvstudier.

Learning outcomes

After completing the module, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has knowledge of partial foot, ankle, knee and hip disarticulation surgery and the consequences thereof in terms of prosthetic treatment and design for these amputation levels
  • has knowledge of the significance of shoes for functioning at partial foot and ankle disarticulation level
  • has knowledge of medical reasons for dysfunction and amputation of upper limbs and functional consequences thereof
  • has knowledge of control technology used in upper limb prostheses and orthoses
  • is familiar with theories on health behaviour change
  • is capable of describing the Norwegian patient injury compensation system
  • has knowledge of responsibilities relating to prosthetist/orthotist's follow-up plan and authorisation requirements

Skills

The student is capable of

  • planning and giving grounds for follow-up plans based on users- needs
  • solving clinical problems concerning prostheses or orthoses within the subject areas covered by the module
  • conducting and analysing functional examinations of upper limbs
  • carrying out clinical processes and making orthoses for users who need upper limb orthoses
  • analysing and applying biomechanical theory to different cases
  • applying and giving grounds for using ICF and outcome measures in relation to users- goals and orthopaedic follow-up plan
  • identifying and analysing the characteristics of normal and pathological movement and function in the upper limbs
  • discussing research articles relevant to the module content

General competence

The student

  • is capable of cooperating with the user to develop an orthopaedic follow-up plan
  • is capable of discussing interdisciplinary cooperation in the rehabilitation of people with injuries, disorders or loss of upper limbs
  • is capable of documenting and communicating relevant clinical and biomechanical assessments in patient records and communicating such assessment orally
  • is familiar with the objectives and functions of relevant user organisations
  • is capable of discussing anger and conflict management

Teaching and learning methods

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer

Course requirements

The following coursework requirements must be met before the student can take the exam:

  • clinical and technical module, see the `Skills training- section in the general part of the programme description
  • minimum attendance of 80% at seminars and skills training

Assessment

Gradert skala A-F

Permitted exam materials and equipment

En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene

Grading scale

Grade scale A-F

Examiners

One external and one internal examiner will assess all the students.