EPN-V2

ORTO2400 Pathology Course description

Course name in Norwegian
Patologi
Study programme
Prosthetics and Orthotics Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

The field of pathology deals with how different diseases and injuries change cells and tissue, and thus also change the functioning of the tissue, organs and body. The module focuses on disease processes and diseases relevant to the field of prosthetics and orthotics, and on basic knowledge of relevant types of treatment from other healthcare professions.

The subjects covered by the module, with credits specified:

  • Pathology (10 credits)
  • Total credits: 10 credits

Required preliminary courses

The student must have passed the first year of the programme.

Learning outcomes

After completing the module, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge:

Knowledge

The student has

  • knowledge of special pathology of relevance to prosthetics and orthotics with a focus on prevalence, etiology, pathological processes, symptoms and clinical signs in the following areas: diseases of the musculoskeletal system, rheumatic diseases, neurological diseases, heart diseases, vascular diseases, mental disorders, infectious diseases, endocrine disorders, skin disorders including pressure sores, oncology, congenital pathology and lifestyle diseases
  • knowledge of injury mechanisms, inflammatory and healing processes
  • knowledge of the principles underlying other healthcare professions- treatment of relevant diseases and conditions
  • knowledge of war injuries and consequential conditions

Teaching and learning methods

The work and teaching methods used vary between lectures, digital resources and self-study.

Course requirements

Ingen arbeidskrav

Assessment

Exam content: The learning outcomes

Exam form: Individual multiple choice- and short answer exam, 2 hours

Permitted exam materials and equipment

None

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for profesjonsutøvelsen
  • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
  • har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid i læringsgrupper
  • har kjennskap til ulike læringsstrategier for planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk informasjonskilder
  • kan beskrive yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene ut fra særtrekk og fellestrekk i yrkene
  • kan videreutvikle sine grunnleggende ferdigheter i å lese, å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å regne og digitale ferdigheter
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere egne behov for kompetanseheving
  • kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
  • kan arbeide i nettverksrelasjoner

Examiners

Erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, seminar, dialogbasert undervisning, gruppearbeid i tillegg til skriftlig dokumentasjon knyttet til yrkesfaglig fordypning i eget fagbrevområde og yrkesdidaktikk. Faggrupper dannes i utdanningsprogram, gruppestørrelser fra tre til fem studenter.