Programplaner og emneplaner - Student
ORTO1300 Transtibial and Transfermoral Protheses Course description
- Course name in Norwegian
- Transtibial- og transfemoralproteser
- Study programme
-
Prosthetics and Orthotics Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This is the first of four modules in prosthetics and orthotics practice. The module is based on the clinical work processes covered in ORTO1000. It focuses on users with lower limb amputations, especially at transtibial or transfemoral level. These two levels account for a high proportion of prosthetist/orthotists' prosthetic technology work.
The table below shows the subjects covered by the module, with credits specified:
- Prostethic and orthotic practice (3,5 credits)
- Biomechanics (2 credits)
- Pathology (3 credits)
- Rehabilitation and habilitation (0,5 credits)
- Profession, psychology, interaction and communication (1 credits)
- Total credits: 10 credits
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the study programme.
Learning outcomes
After completing the module, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has knowledge of medical reasons for lower limb amputations and pain following amputation
- is familiar with transtibial and transfemoral amputation surgery
- is capable of describing important terms in socket technology, alignment and biomechanics in connection with adaptation of transtibial and transfemoral prostheses
- has knowledge of silicone, elastomers and foam materials
- is familiar with challenges associated with prosthetic treatment in developing countries
Skills
The student is capable of
- conducting a visual gait analysis and correcting gait deviations
- carrying out clinical processes following amputations at transtibial and transfemoral level
- explaining choices of components and materials based on patient history and functional assessment
- using outcome measures and ICF and using the information to define goals and in patient records
- writing patient records
- preparing work descriptions and carrying out technical production procedures in the production of transtibial and transfemoral prostheses
- searching for, summarising and referencing research articles
General competence
The student is capable of
- applying basic clinical reasoning
- conducting him/herself in a professional manner and taking care of users in a clinical situation
- communicating both orally and in writing with users, fellow students and staff members in clinical and technical situations
Teaching and learning methods
The work and teaching methods used vary between seminars, skills training, a clinical and technical module, lectures, digital resources, student cooperation and self-study.
Course requirements
The following coursework requirements must be met before the student can take the exam:
- minimum attendance of 80 % at seminars
- clinical and technical module, see the `Skills training- section in the general part of the programme description
Assessment
Introduksjon til digitalt læringsdesign danner grunnlaget for masterstudiet i digitalt læringsdesign og behandler temaer som gir en bred introduksjon til digitalisering i skole og utdanning. Dette omfatter design av digitale læringsomgivelser, undervisning og læring i digitale læringsmiljøer og perspektiver på digital kompetanse. Videre belyses temaer om digitalisering knyttet til skole og høyre utdanning, innovasjon knyttet til læringsteknologier, samt digital inkludering både nasjonalt og internasjonalt. Emnet legger grunnlaget for arbeidet med masterstudiet gjennom presentasjoner for og diskusjoner med medstudenter. Emnet er obligatorisk for alle studenter på Masterstudium i digitalt læringsdesign.
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert forståelse av digitalt læringsdesign i pedagogisk, samfunnsmessig, teknologisk og teoretisk perspektiv
- har avansert kunnskap om undervisning og læring i digitale læringsmiljøer
- har inngående kunnskap om elevers og læreres digitale kompetanse inkludert digital dømmekraft
- har inngående kunnskap om ulike perspektiver som sosioøkonomiske forhold, kjønn, mangfold og internasjonalisering på digitalisering i utdanning og opplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og bruke teorier og metoder innen fagområdet og arbeide selvstendig med problemløsning
- kan finne, analysere og forholde seg kritisk til kilder
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante vitenskapelige tekster
- kan bidra til nytenkning i digitalt læringsdesign og digitalisering av utdanning og opplæring
- kan formidle eget arbeid både til spesialister og allmennheten
Grading scale
Emnet er designet for fysisk tilstedeværelse, men kan også tilpasses studenter som deltar over nett. Sanntids tilstedeværelse er anbefalt. Det tas ikke opptak av undervisnings- og læringsøktene.
Emnet er basert på studentaktive forelesninger, studentdrevne seminarer og aktiviteter individuelt og i grupper. Det er to obligatoriske fysiske samlinger, hver over halvannen dag, en ved oppstart og en underveis i semesteret.
Examiners
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.
Det er et arbeidskrav for hvert av de fem temaene. Studentene skal arbeide med litteratur knyttet til hvert tema.
- Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, varighet 5-10 minutter.
- Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, varighet 5-10 minutter.
- Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, 5-10 minutter.
- Skriftlig notat i gruppe, to til fire studenter, omfang 500 ord +/- 10 prosent.
- Skriftlig notat i gruppe, to til fire studenter, 500 ord +/- 10 prosent.
Gruppene skal etter gitte kriterier kommentere hverandres presentasjoner og fagnotater. Formålet med arbeidskravene er å hjelpe studentene med å fordype seg i pensum og at studentene skal øve på skriftlig og muntlig akademisk kommunikasjon.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er obligatorisk frammøte ved de to fysiske samlingene. Hensikten med de fysiske samlingene er at de kan bidra til et kollektivt fagmiljø av studenter og lærere. Studentene kan i tillegg få praktisk erfaring med teknologi.