Programplaner og emneplaner - Student
ORIPRA1 Placement – Transtibial and Transfemoral Prostheses Course description
- Course name in Norwegian
- Praksis i transtibial- og transfemoralproteser
- Study programme
-
Prosthetics and Orthotics Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course consists of a six-week period (a total of 180 hrs) of supervised practical training in an orthopaedic technology enterprise. The focus is on important prosthetics and orthotics theory and clinical practice, with an emphasis on users with transtibial (below knee) and transfemoral level (above knee) amputations. Documenting the work in writing and communicating with patients and professionals are important parts of the course.
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the study programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can give an account of the framework and organisation of the practical training enterprise
Skills
The student
- can apply knowledge of prosthetics and orthotics to problems, methods and processes at the practical training enterprise
- can use discipline-specific methods, tools and equipment in clinical practice at the practical training enterprise
- can use clinical reasoning to integrate theory and practice in areas relating to transtibial and transfemoral prostheses
- can search for, discuss and apply related literature, articles and research results on lower limbs
- can apply the conceptual model of International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) and use outcome measures in a clinical context
General competence
The student
- can identify and reflect on professional and ethical issues and dilemmas encountered during the placement
- can work in accordance with professional ethical guidelines
- can take responsibility and demonstrate initiative, cooperation skills and independence during the placement
- can document and present user-related work both orally and in writing
- can communicate in an empathetic and respectful manner with patients, his/her supervisor and other staff at the orthopaedic technology enterprise
- can reflect on his/her own work performance and development
Teaching and learning methods
Emnet består av kliniske studier i 13 uker som bygger videre på MAJO4000 Jordmorfag, fødsel og familiedannelse 1, MAJOPRA1 og som relateres til MAJO4300 Jordmorfag, fødsel og familiedannelse 2. Studenten skal videreutvikle kliniske ferdigheter og vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen/familien og barnet gjennom fødselsforløpet og i barseltiden. Det legges spesielt vekt på at studenten videreutvikler teori, refleksjon og kliniske vurderinger i perspektiv av jordmorfagets ståsted i skjæringspunktet mellom biomedisinsk og fenomenologisk tenkning.
Course requirements
Bestått MAJOPRA1 og MAJOPRA2.
Assessment
Assessment of practical training: The assessment is based on the learning outcomes for the course and the continuous assessment that students are subject to throughout the placement period.
The student’s practical training can only be assessed if their attendance is sufficiently high (90%). For more information, see the general part of the programme description about practical training assessment.
Resit assessment: Students who fail a period of practical training normally have to retake the whole practical training period.
Permitted exam materials and equipment
Arbeids- og undervisningsformene består av simulatortrening i øvingslaboratoriet og brukerrettede kliniske studier i hjemmet, spesialisthelsetjenesten og/eller privat jordmortjeneste, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuelle, regelmessige skriftlige logger med beskrivelse av læringsprogresjon og fokusområder for videre læring.
Veiledning
Studenten vil bli veiledet av et team bestående av høgskolens veileder og en jordmor fra det kliniske felt (klinisk veileder). Klinisk veileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Klinisk veileder deltar i forventningssamtale, midt- og sluttvurdering. Høgskolens veileder deltar i midtvurdering. Ved behov deltar høgskolens veileder i forventningssamtale. Forventningssamtalen kan foregå individuelt eller i gruppe. Høgskolens veileder tar initiativ til inntil to veiledninger av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med høgskolens veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted.
Grading scale
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
1. Demonstrere jordmorfaglige ferdigheter i øvingslaboratoriet: Formålet er at studenten skal tilegne seg dybdekunnskap innen jordmorferdigheter som grunnlag for kliniske studier. Dersom en student får "ikke godkjent", får studenten to nye forsøk til å demonstrere tilstrekkelige ferdigheter.
2. Plan for praksis: Studenten utarbeider plan for praksis basert på læringsutbyttene i emnet og tilgjengelige læringssituasjoner. Plan for praksis danner grunnlag for forventningssamtalen som gjennomføres i praksisperiodens første uker. Plan for praksis anvendes i den løpende veiledningen av studenten. Hensikten med plan for praksis er å klargjøre og beskrive forventet kompetanse, i tillegg til å gi studenten mulighet til å planlegge egen læreprosess. Plan for praksis leveres klinisk veileder og i opprettet mappe på Fronter senest 2 virkedager før den aktuelle samtalen.
3. Faglig oppgave på inntil 1500 ord. Hensikten er at studenten skal analysere egne opplevelser og erfaringer fra kliniske studier og diskutere disse i lys av vitenskapelig litteratur.
4. Faglig oppgave på inntil 2500 ord, med påfølgende muntlig presentasjon for praksisstedet, der formålet er at studenten skal utvikle evnen til å drøfte hvordan kjerneverdier i jordmorfag blir fokusert i en fødeavdeling. Studenten skal be om minst en veiledning av høgskolens veileder. Oppgaven kan skrives i gruppe på inntil 3 studenter.
5. Dokumentasjon av gjennomførte kliniske læresituasjoner: Dokumentasjon av 15-20 prenatale undersøkelser. Tilsyn med og pleie av minst 15 fødende kvinner i åpningstiden, minst 15 kvinner med risikosvangerskap, minst 40 kvinner som nettopp har født og deres friske nyfødte barn, ta imot minst 15-20 barn, samt ha gjennomført minst 3 samtaler etter fødsel. Formålet er at studenten skal nå et delmål slik at hun/han ved studiets slutt tilfredsstiller kvantitative krav som grunnlag for å søke autorisasjon som jordmor. Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i kliniske studier slik at de beskrevne kvantifiseringskravene i emnet er tilfredsstilt. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan gå videre til MAJOPRA4
Examiners
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsordning: Midt- og sluttvurdering av kliniske studier
Overlapping courses
Alle hjelpemidler tillatt