EPN-V2

ORI1050 Public Health and Health Management Course description

Course name in Norwegian
Folkehelse og helseforvaltning
Study programme
Prosthetics and Orthotics Programme
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

The language is English. For Norwegian students, the topic of health management is taught in Norwegian.

This common course is developed for all the bachelor’s degree programmes taught at the Faculty of Health Sciences that are covered by the National Curriculum Regulations for Norwegian Health and Welfare Education (RETHOS).

The course deals with public health and health management. In the Public Health Act, public health is defined as "the state and distribution of health in the population". The course deals with the distribution of health challenges in the population based on risk factors related to health. Education, work and living conditions and international guidelines are elements affecting disease, illness, health and quality of life in the population at individual, group and societal level. Several of the international sustainability goals direct attention to countering public health risk factors.

Health management emphasis a fundamental understanding of how the health service is organised, relevant legislation, strategies and goals for preventive and health promoting work in Norway.  For international students, the focus will be on the Nordic welfare model.

Required preliminary courses

Emnet er en forberedende periode for bachelorprosjektet. I denne perioden skal studenten tydeliggjøre et utforskningsområde basert på innsikt om sitt faglige ståsted og de kompetanseområdene de ønsker å spesialisere seg i. Målet med perioden er at studenten skal posisjonere egen praksis i et nasjonalt og/eller globalt motefaglig perspektiv.

Emnet inneholder både en teoretisk og praktiske komponent. Den skriftlige delen består av å utvikle et prosjektdesign som danner grunnlaget for gjennomføringen av bachelorprosjektet. Den praktiske delen skal visuelt beskrive gjennomføringen av design- og produksjonsprosesser.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • skal kunne reflektere over egen ambisjon og faglig spesialisering innen motefeltet
  • skal kunne identifisere og anvende relevante teorier tilknyttet eget prosjekt

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere og utvikle relevante utforskningsområder i et lokalt og globalt perspektiv
  • kan identifisere og anvende relevante metoder for gjennomføring av prosjekter
  • kan identifisere, planlegge og gjennomføre et selvformulert prosjekt med hensikt i å tydeliggjøre et faglig ståsted

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kontekstualisere eget prosjekt i en nasjonal og global diskusjon
  • kan reflektere over hvordan prosjektet kan bidra til faglig spesialisering, og hvordan kunnskapen kan anvendes i videre arbeid
  • kan videreutvikle og utdype sin egen profesjonelle praksis gjennom en praktisk og teoretisk tilnærming.

Teaching and learning methods

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Course requirements

Eksamensprosjektet består av en praktisk og en skriftlig komponent som blir vurdert samlet som en mappe. Eksamensprosjektet kan utføres individuelt eller i gruppe på to.

Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:

Praktisk arbeid

  • Et praktisk arbeid som besvarer en problemstilling knyttet opp mot emnebeskrivelsen
  • Dokumentasjon av valg som har blitt tatt underveis i arbeidsprosessen. Som vedlegg leveres prosessmateriale for eksamensbesvarelsen.

Skriftlig del

  • Et prosjektdesign på omtrent 1000 ord som skal beskrive prosjektets prosess og innhold

Eksamensresultatet kan påklages.

Gyldig fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Permitted exam materials and equipment

Bestått - ikke bestått

Grading scale

Bestått

KDM3010 Material, produksjon og teknologi

KDM 3400 2D- og 3D digitalt produksjonsverktøy

KDM 3110 Innovasjon og konseptutvikling

KDM 2050 Motehistorie og teori

Examiners

5 studiepoeng overlapp mot KDM3300.

Overlapping courses

BIOB1050 Public Health and Health Management, 5 credits, ERGOB1050 Public Health and Health Management, 5 credits, FARB1050 Public Health and Health Management, 5 credits, FYB1050 Public Health and Health Management, 5 credits, RAB1050 Public Health and Health Management, 5 credits, ORI1050 Public Health and Health Management, 5 credits, PMED1050 Public Health and Health Management, 5 credits, SYKK1050 Public Health and Health Management, 5 credits, SYKP1050 Public Health and Health Management, 5 credits, TAB1050 Public Health and Health Management, 5 credits, VERB1050 Public Health and Health Management, 5 credits overlaps 100 %. 5 credits overlaps with SYKKPRA45/SYKPPRA45 Public Health