Programplaner og emneplaner - Student
OASV4700 Perspectives on Crisis, Change and Reform in the Public Sector Course description
- Course name in Norwegian
- Perspektiver på krise, endring og reformer i offentlig sektor
- Study programme
-
Master's Programme in Public Administration and ManagementExecutive Master in Public ManagementOslo Business School, Exchange Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Gjennomgående tema for emnet er utdanning for bærekraftig utvikling. Bærekraftproblemstillinger fra ulike naturfagdisipliner blir belyst, samt hvordan man legger til rette for undervisning av teamet i skolen. Emnet inneholder til sammen tre hovedtemaer: naturfag og naturfagdidaktikk, utdanning for bærekraftig utvikling og teknologi og programmering.
Recommended preliminary courses
Introductory subjects in political science, organizational theory, sociology, or political economy.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende modeller og teorier for beskrivelse av naturen
- har kunnskap om tverrfaglig undervisning som fremmer barn og unges handlingskompetanse for et bærekraftig liv i framtiden
- har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan en kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på ulike trinn
- har kunnskap om hvordan en kan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever på ulike trinn
- har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i naturfag
- har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
- har kunnskap om energi og sentrale begreper som bevaring, overføring og energikvalitet og kan knytte disse til ulike områder av naturfaget
- har kunnskap om ulike fornybare og ikke-fornybare energikilder og deres virkemåte, og kan knytte disse til samfunnsmessige, miljømessige og etiske problemstillinger
- har grunnleggende kunnskap om termofysikk og kan knytte denne til partikkelmodellen og fysiske endringer i dagliglivet og naturen
- har grunnleggende kunnskap om materiens oppbygning på atomnivå, samt radioaktiv stråling
- har kunnskap om vær- og klimasystemer både lokalt og globalt og kan knytte dette til klimaendringene
- har kunnskap om kretsløp, uorganiske og organiske stoffer og deres reaksjoner og betydning i naturfaglige prosesser og i miljøsammenhenger
- har kunnskap om elektronikk og elektromagnetisme og deres betydning i naturfaglige og samfunnsmessige sammenhenger
- har kunnskap om kreative undervisningsprosesser hvor naturvitenskapelige begreper kan anvendes til å beskrive og forklare form og funksjon hos noen teknologiske produkter
- har grunnleggende kunnskap om programmering og hvordan det kan brukes til å fremme læring i naturfag
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
- kan gjøre beregninger i temaer det er relevant
- har kjennskap til og kan gjennomføre sentrale laboratorieteknikker og tester
- kan tilrettelegge praktisk, utforskende og kontekstbasert undervisning i naturfag og teknologi som gir god progresjon mellom ulike trinn
- kan bruke og utvikle programmer som løser eller simulerer naturfaglige problemstillinger
- kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger tilpasset elevers forutsetninger og behov
- kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff og anvende dette i undervisning og drøfting med kollegaer
- kan anvende en integrert naturfagundervisning og benytte naturfag som regifag i tverrfaglige sammenhenger
- kan bruke naturfaglig kunnskap til å drøfte problemstillinger knyttet til bærekraftig utvikling og legge til rette for utdanning for bærekraftig utvikling
- kan utvikle undervisningsopplegg som fremmer elevers undring og læring i naturfag
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse av rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- har innsikt i fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
- har innsikt i vitenskapsteori og metoder innenfor naturfagdidaktisk forskning og kan bidra og delta i prosjekter for å utvikle undervisningspraksis i naturfag
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
- har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Learning outcomes
Students are responsible for achieving the outlined learning objectives, and are expected to participate actively during the course and contribute to its success. A variety of learning approaches will be used, including:
Lectures with subsequent discussions, self-study, group work, interactive exchange among students and between students and resource persons, oral presentations, short stages at relevant institutions and organizations working with multicultural population.
Teaching and learning methods
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
- Besøke en arena for uformell naturfagundervisning (f.eks. naturfaglige aktiviteter/undervisningsopplegg på museer, vitensentre eller andre læringsarenaer) eller delta på en konferanse i naturfag. Gjennomføringen skal dokumenteres ved at studenten skriver en logg på 200-400 ord.
- Utarbeide, gjennomføre og evaluere en vurderingssituasjon i valgfritt naturfagemne på egen skole. Arbeidet presenteres i en "delingskonferanse" for medstudenter og faglærer. Omfang konferanse: 1 time
- Individuell skriftlig fagtest i bærekraftstematikk på digital læringsplattform (omfang: 60 minutter).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Fordi teknologi- og designundervisning krever avansert utstyr, er det krav om 100 % deltakelse på undervisning i temaet Teknologi og programmering.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse i undervisning, se programplan.
Course requirements
Written exam (1500 words (+/- 10 %), in English or Norwegian, individual, 48 hours. The exam text is given in English.
Assessment
All
Permitted exam materials and equipment
A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade.
Grading scale
Internal and external examiner
Examiners
Food habits are an important expression of our cultural identity and are of fundamental importance for our health. Migration to western countries is often associated with the adoption of less healthful dietary habits and a higher risk of obesity and related disorders. The development of increasingly multicultural societies creates new challenges for health promotion initiatives. Migration, Food and Health provides an interdisciplinary approach to understand the relationship between migration, food habits and health in order to build capacity for nutrition intervention with a multicultural population.
The course lasts for 6 weeks.
Course contact person
Emne 2 er delt inn i tre hovedtemaer:
- Natur og naturfagdidaktikk
- Utdanning for bærekraftig utvikling
- Teknologi og programmering