EPN

OASV4300 Practice in Project Work Course description

Course name in Norwegian
Prosjektpraksis
Study programme
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir studentene erfaring i å planlegge, organisere og gjennomføre et utredningsprosjekt i samarbeid med en oppdragsgiver. Emnet gir studentene mulighet til å jobbe med problemstillinger som er aktuelle for praksisfeltet ved bruk av arbeidsformer fra arbeidslivet. Studentene får mulighet til å anvende kunnskaper og perspektiver fra masterstudiet i en utredningsoppgave, de får trening i å belyse et tema fra ulike faglige perspektiv, og de får erfaring i å samarbeide med andre om en slik oppgave.

Recommended preliminary courses

Required preliminary courses

Studentene må ha bestått emnet i vitenskapsteori og forskningsmetode og minst tre av de andre fire obligatoriske emnene før opptak til prosjektpraksis. Studentene kan ikke både velge emnet forskningspraksis og emnet prosjektpraksis. Studentene kan ikke ha lønnet arbeid hos oppdragsgiver i samme periode som de gjennomfører prosjektpraksis.   

Learning outcomes

Etter fullført emne skal studenten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • Spesialisert innsikt i utfordringer innenfor et begrenset felt innen administrasjon og styring.

  • Inngående forståelse for hva tverrfaglig tilnærming innebærer og kan bidra med

Ferdigheter:

Studenten kan

  • Planlegge, organisering og gjennomføre et tverrfaglig prosjekt formulert av en ekstern oppdragsgiver.

  • Kombinere kunnskap og teoretiske perspektiver fra ulike fag innen studiet for å belyse reelle utfordringer for administrasjon og styring i offentlig sektor.

  • Benytte relevant teori og metode i et prosjektarbeid.

  • Reflektere og vurdere eget arbeid.

  • Reflektere over hvordan disipliner, teorier og metoder er relevante for oppgaven.

 

Generell kompetanse:

Studenten kan

  • Samarbeide om et prosjekt.

  • Presentere resultater fra et prosjekt muntlig og skriftlig.

Content

Teaching and learning methods

Ved semesterstart etableres prosjektgrupper som består av minst to og maksimum tre studenter. Prosjektene skal være basert på inngåtte avtaler med eksterne oppdragsgivere om oppdrag som krever bearbeiding av data basert på ny datainnsamling eller bruk av tilgjengelige data. Resultatene skal formidles i en rapport. Oppdraget skal ha et omfang tilsvarende 6 uker fulltidsstudie for hvert gruppemedlem. En prosjektleder hos oppdragsgiver følger opp studentgruppen i henhold til avtalen. Erfaringer på tvers av emnets prosjektgrupper utveksles i et felles sluttseminar. 

Course requirements

Alle gruppene må levere et prosjektmandat utarbeidet i samarbeid med oppdragsgiver i begynnelsen av semesteret. Mandatet må godkjennes av faglærer før prosjektet starter.

Videre må alle gruppene gjennomføre en presentasjon av prosjektets resultater for oppdragsgiver. Presentasjonen må være godkjent av faglærer før man kan gå opp til eksamen.

Assessment

Eksamen består av to deler:

En prosjektoppgave på mellom 3000 og 5000 ord som redegjør for resultatene som er nådd og begrunnelser for valg av faglige og metodiske angrepsvinkler, samt en refleksjon over gruppemedlemmenes egen læring. Dersom oppdragsgiver ønsker det, kan det etter avtale med instituttet gjøres endringer i krav til prosjektoppgaven.

En muntlig gruppeeksamen i form av en diskusjon av oppgaven med kommisjonen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Bestått/ikke bestått.

Examiners

Eksamens to deler vurderes samlet av en kommisjon bestående av ekstern og intern sensor.