EPN-V2

OASV4000 Financial Management in Public Sector Course description

Course name in Norwegian
Virksomhetsstyring i offentlig sektor
Study programme
Master's Programme in Public Administration and Management
Elective modules, Master's Programme in Public Administration and Management
Executive Master in Public Management
Elective modules, Master Programme in Public Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Politikere, ledere og medarbeidere i både kommunene, fylkeskommunene og statlige virksomheter styrer store økonomiske verdier i produksjonen av velferdsgoder for samfunnet. For å bidra til at dette gjøres så effektivt som mulig er det et stort behov for kunnskap og ferdigheter i å utforme, iverksette, bruke, evaluere og videreutvikle virksomhetsstyring i offentlig sektor på best mulig måte. Virksomhetsstyring i offentlig sektor bygger på strategi, ledelse, mikroøkonomi, budsjett og regnskap og dekker i tillegg viktige områder som mål- og resultatstyring, risikostyring, gevinstrealisering, evaluering og revisjon. Emnet bygger på regelverk, forskning og praksis både i Norge og internasjonalt.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Emnet gir inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske grunnlagsproblemer og de ulike fasene i forskningsprosessen. Studentene skal også tilegne seg den kunnskap og de ferdigheter som kreves for å planlegge og gjennomføre en masteroppgave i offentlig administrasjon og styring. Studentene skal også kunne forholde seg til internasjonal forskning.

Undervisningsspråk er norsk.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om konstituerende styring og eierstyring i statlig- og kommunal sektor
  • inngående kunnskap om virksomhetsstyring herunder mål- og resultatstyring og dynamisk budsjettering
  • inngående kunnskap om utforming, iverksetting, bruk, evaluering og videreutvikling av virksomhetsstyring i offentlig sektor
  • innsikt i fagområdene eierstyring og virksomhetsstyring i offentlig sektor bygger på.
  • innsikt i utilsiktede effekter og etiske problemstillinger i virksomhetsstyring i offentlig sektor
  • innsikt i bruk av digitale ressuser i virksomhetsstyring i offentlig sektor

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere, kritisk vurdere og anvende informasjon fra ulike kilder i utforming, iverksetting, bruk, evaluering og videreutvikling av virksomhetsstyring i offentlig sektor
  • utforme og evaluere virksomhetsstyring i offentlig sektor av begrenset omfang
  • utføre et mindre selvstendig forsknings- og utviklingsprosjekt med veiledning i tråd med etiske forskningsstandarder og akademiske krav innenfor virksomhetsstyring i offentlig sektor

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bidra til å utvikle virksomhetsstyring i innovasjoner og reformer i offentlig sektor

Teaching and learning methods

Emnet gjennomføres med samlinger på 2 dager gjennom semesteret med forelesninger, presentasjoner, diskusjoner og gruppearbeid. Emnet krever at studentene deltar i aktivtetene på samlingene, bruker læringsressursene på Canvas aktivt og arbeider med prosjektoppgaven. Det gis veiledning for de som ønsker det knyttet til problemstilling og utkast til prosjektoppgave.

Course requirements

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og posisjoner
  • inngående kunnskap om ulike kvalitative og kvantitative forskningsdesign
  • inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvalitative forskningsdata
  • inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvantitative forskningsdata, herunder mulitvariate metoder som multippel regresjonsanalyse, logistisk regresjonsanalyse og faktoranalyse
  • inngående kunnskap om å vurdere datas relevans og pålitelighet

Ferdigheter

Studenten kan

  • formulere problemstillinger og relatere dem til metodevalg
  • analysere kvalitative og kvantitative data for å besvare problemstillinger
  • anvende relevant vitenskapsteori, annen teori og metoder i masteroppgaven
  • anvende kvalitative og kvantitative analyser, og tolke resultatene fra disse
  • anvende relevante multivariate analysemetoder og tolke resultatene av disse
  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave under veiledning og i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere etiske problemer som kan oppstå i forskning og ved bruk av forskningsresultater
  • identifisere og vurdere relevante problemstillinger knyttet til vitenskapsteori og forskningsmetode
  • tolke og formidle resultater fra empiriske undersøkelser
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og analyse av aktuelle datakilder
  • vurdere kvaliteten på aktuell forskning
  • kommunisere om metodiske samfunnsvitenskapelige problemstillinger med spesialister og til allmennheten

Assessment

Undervisningen gjennomføres med forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og seminarer.

Permitted exam materials and equipment

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Det første arbeidskravet er et individuelt notat i vitenskapsteori med selvvalgt problemstilling ut fra pensum. Notatet skal være på 6-8 sider.
  • Arbeidskrav 2: Arbeidskrav i kvalitativ metode. Studentene leverer et notat på 5-6 sider. Notatet kan skrives individuelt eller i grupper på to, etter avtale med faglærer.
  • Arbeidskrav 3: Arbeidskrav i kvantitativ metode. Studentene leverer et notat på 5-6 sider. Notatet kan skrives individuelt eller i grupper på to, etter avtale med faglærer.

Formålet med arbeidskravene er å gi studentene trening i å reflektere rundt vitenskapsteoriens betydning for forskning, og praktisk anvendelse av kvalitative og kvantitative forskningsmetoder.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist

Grading scale

Eksamen i emnet er en skriftlig skoleeksamen på 6 timer.

Examiners

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Kalkulator

Kalkulatorreglement

Følgende regler gjelder for bruk av fysisk kalkulator:

  • Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
  • Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
  • Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
  • Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
  • Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.

Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen.

Det er ikke tilgjengelig noen oversikt over tillatte eller forbudte kalkulatormodeller. Spørsmål kan rettes til de aktuelle faglærerne.

Course contact person

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.