Studyinfo subject OAS5900 2019 HØST
OAS5900 Master's Thesis in Public Administration Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Study programme
-
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING
2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Masteroppgaven er et selvstendig vitenskapelig arbeid. Studentene skal velge et tema fra studiets fagområder som skal belyses gjennom systematisk bruk av samfunnsvitenskapelige metoder. Forberedelser til arbeidet med masteroppgaven bør starte tidlig i studiet, men starter normalt for fullt etter at alle eksamener i studiets emner er gjennomført.
Recommended preliminary courses
Required preliminary courses
For å kunne starte på masteroppgaven må studenten ha fullført minimum 45 studiepoeng inklusive forskningsmetode og vitenskapsteori.
Learning outcomes
Kunnskap:
Studenten har
inngående kunnskap om hvordan et avgrenset felt innen offentlig administrasjon og styring påvirkes av oppgavens art og av politisk og samfunnsmessig kontekst
avansert kunnskap i et spesialisert felt innen administrasjon og styring, primært innenfor offentlig virksomhet
inngående kunnskap om teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
inngående kunnskap om akademiske krav til et forskningsprosjekt
Ferdigheter:
Studenten kan
formulere en problemstilling og anvende relevante teorier for å analyser og drøfte denne problemstillingen
bruke relevante forskningsmetoder for innsamling og analyse av data på en selvstendig måte
Generell kompetanse:
Studenten kan
gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i samsvar med metodiske krav og gjeldende forskningsetiske normer
vurdere etiske problemer som kan oppstå i forskning og ved bruk av forskningsresultater
lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
vurdere metodebruk i, og resultater fra, undersøkelser og evalueringer
formidle egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk
Content
Teaching and learning methods
Undervisningen skjer som en kombinasjon av felles veiledningsseminar og individuell veiledning.
Studentene oppfordres til å velge tema og problemstilling tidlig i studieløpet, og benytte valgmuligheter i forbindelse med emner og skriftlige arbeider underveis som forberedelse til masteroppgaven. Tema, problemstilling og metodisk opplegg for undersøkelsen skal legges fram på et presentasjonsseminar tidlig i andre semester i andre studieår.
Veiledning
Hver student får oppnevnt en veileder med tilknytning til fagmiljøet ved masterstudiet. Studentene har rett til inntil åtte timer veiledning.
Course requirements
En prosjektplan på 3 - 5 sider må være godkjent før arbeidet med masteroppgaven begynner. Denne prosjektplanen skal omhandle problemstilling og opplegg for oppgaven, og danne grunnlag for tildeling av veileder. Ikke-godkjent prosjektplan kan forbedres en gang. Innleveringsfrist bekjentgjøres tidlig i 3. semester.
Fire av de individuelle veiledningstimene er obligatoriske, i tillegg kommer ett felles veiledningsseminar.
Assessment
Masteroppgaven leveres individuelt eller i gruppe på to studenter, og skal ha et omfang på 16 000 ord +/-10 %. Innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg.
Dersom masteroppgaven vurderes som bestått, gjennomføres en muntlig presentasjon av hovedpunkter i oppgaven etterfulgt av en individuell muntlig eksamen. Masteroppgaven blir vurdert sammen med presentasjonen og muntlig eksaminasjon. Den muntlige presentasjonen er på 15 minutter for individuelle oppgaver og 20 minutter for gruppeoppgaver. Det blir gitt karakter for masteroppgaven med mulighet for justering av karakteren opp eller ned en karakter, på bakgrunn av den muntlige presentasjonen og muntlig eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Grading scale
Det benyttes graderte karakterer. Karakterskalaen går fra A til F. A er beste karakter, F er ikke bestått.
Examiners
Ekstern og intern sensor benyttes på alle oppgaver inkludert presentasjon og eksaminasjon.