EPN

OAS5900 Master's Thesis in Public Administration Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
SPRING 2020
Schedule
Course history

Introduction

Masteroppgaven er et selvstendig vitenskapelig arbeid. Studentene skal velge et tema fra studiets fagområder som skal belyses gjennom systematisk bruk av samfunnsvitenskapelige metoder. Forberedelser til arbeidet med masteroppgaven bør starte tidlig i studiet, men starter normalt for fullt etter at alle eksamener i studiets emner er gjennomført.

Recommended preliminary courses

Required preliminary courses

For å kunne starte på masteroppgaven må studenten ha fullført minimum 45 studiepoeng inklusive forskningsmetode og vitenskapsteori.

Learning outcomes

Kunnskap:

Studenten har

  • inngående kunnskap om hvordan et avgrenset felt innen offentlig administrasjon og styring påvirkes av oppgavens art og av politisk og samfunnsmessig kontekst

  • avansert kunnskap i et spesialisert felt innen administrasjon og styring, primært innenfor offentlig virksomhet

  • inngående kunnskap om teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven

  • inngående kunnskap om akademiske krav til et forskningsprosjekt

 

Ferdigheter:

Studenten kan

  • formulere en problemstilling og anvende relevante teorier for å analyser og drøfte denne problemstillingen

  • bruke relevante forskningsmetoder for innsamling og analyse av data på en selvstendig måte

 

Generell kompetanse:

Studenten kan

  • gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i samsvar med metodiske krav og gjeldende forskningsetiske normer

  • vurdere etiske problemer som kan oppstå i forskning og ved bruk av forskningsresultater

  • lese forskningslitteratur kritisk og reflektert

  • vurdere metodebruk i, og resultater fra, undersøkelser og evalueringer

  • formidle egne forskningsresultater skriftlig og muntlig

  • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk

Content

Teaching and learning methods

Undervisningen skjer som en kombinasjon av felles veiledningsseminar og individuell veiledning.

Studentene oppfordres til å velge tema og problemstilling tidlig i studieløpet, og benytte valgmuligheter i forbindelse med emner og skriftlige arbeider underveis som forberedelse til masteroppgaven. Tema, problemstilling og metodisk opplegg for undersøkelsen skal legges fram på et presentasjonsseminar tidlig i andre semester i andre studieår.

Veiledning

Hver student får oppnevnt en veileder med tilknytning til fagmiljøet ved masterstudiet. Studentene har rett til inntil åtte timer veiledning.

Course requirements

En prosjektplan på 3 - 5 sider må være godkjent før arbeidet med masteroppgaven begynner. Denne prosjektplanen skal omhandle problemstilling og opplegg for oppgaven, og danne grunnlag for tildeling av veileder. Ikke-godkjent prosjektplan kan forbedres en gang. Innleveringsfrist bekjentgjøres tidlig i 3. semester.

Fire av de individuelle veiledningstimene er obligatoriske, i tillegg kommer ett felles veiledningsseminar.

Assessment

Masteroppgaven leveres individuelt eller i gruppe på to studenter, og skal ha et omfang på 16 000 ord +/-10 %. Innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg.

Dersom masteroppgaven vurderes som bestått, gjennomføres en muntlig presentasjon av hovedpunkter i oppgaven etterfulgt av en individuell muntlig eksamen. Masteroppgaven blir vurdert sammen med presentasjonen og muntlig eksaminasjon. Den muntlige presentasjonen er på 15 minutter for individuelle oppgaver og 20 minutter for gruppeoppgaver. Det blir gitt karakter for masteroppgaven med mulighet for justering av karakteren opp eller ned en karakter, på bakgrunn av den muntlige presentasjonen og muntlig eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Grading scale

Det benyttes graderte karakterer. Karakterskalaen går fra A til F. A er beste karakter, F er ikke bestått.

Examiners

Ekstern og intern sensor benyttes på alle oppgaver inkludert presentasjon og eksaminasjon.