Programplaner og emneplaner - Student
OAS5900 Master's Thesis in Public Administration Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Study programme
-
Master's Programme in Public Administration and Management
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Masteroppgaven er et selvstendig vitenskapelig arbeid. Studentene skal velge et tema fra studiets fagområder som skal belyses gjennom systematisk bruk av samfunnsvitenskapelige metoder. Forberedelser til arbeidet med masteroppgaven bør starte tidlig i studiet, men starter normalt for fullt etter at alle eksamener i studiets emner er gjennomført.
Required preliminary courses
For å kunne starte på masteroppgaven må studenten ha fullført minimum 45 studiepoeng inklusive forskningsmetode og vitenskapsteori.
Learning outcomes
Kunnskap:
Studenten har
- inngående kunnskap om hvordan et avgrenset felt innen offentlig administrasjon og styring påvirkes av oppgavens art og av politisk og samfunnsmessig kontekst
- avansert kunnskap i et spesialisert felt innen administrasjon og styring, primært innenfor offentlig virksomhet
- inngående kunnskap om teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
- inngående kunnskap om akademiske krav til et forskningsprosjekt
Ferdigheter:
Studenten kan
- formulere en problemstilling og anvende relevante teorier for å analyser og drøfte denne problemstillingen
- bruke relevante forskningsmetoder for innsamling og analyse av data på en selvstendig måte
Generell kompetanse:
Studenten kan
- gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i samsvar med metodiske krav og gjeldende forskningsetiske normer
- vurdere etiske problemer som kan oppstå i forskning og ved bruk av forskningsresultater
- lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
- vurdere metodebruk i, og resultater fra, undersøkelser og evalueringer
- formidle egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
- anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk
Teaching and learning methods
Undervisningen skjer som en kombinasjon av felles veiledningsseminar og individuell veiledning.
Studentene oppfordres til å velge tema og problemstilling tidlig i studieløpet, og benytte valgmuligheter i forbindelse med emner og skriftlige arbeider underveis som forberedelse til masteroppgaven. Tema, problemstilling og metodisk opplegg for undersøkelsen skal legges fram på et presentasjonsseminar tidlig i andre semester i andre studieår.
Veiledning
Hver student får oppnevnt en veileder med tilknytning til fagmiljøet ved masterstudiet. Studentene har rett til inntil åtte timer veiledning.
Course requirements
En prosjektplan på 3 - 5 sider må være godkjent før arbeidet med masteroppgaven begynner. Denne prosjektplanen skal omhandle problemstilling og opplegg for oppgaven, og danne grunnlag for tildeling av veileder. Ikke-godkjent prosjektplan kan forbedres en gang. Innleveringsfrist bekjentgjøres tidlig i 3. semester.
Fire av de individuelle veiledningstimene er obligatoriske, i tillegg kommer ett felles veiledningsseminar.
Assessment
None.
Permitted exam materials and equipment
Knowledge
The student
- insight and specialist insight into strategy, process and content that is fundamental to understanding how a strategy is developed
- knowledge and understanding of why an organisations competitive arena is important for understanding the environment within which a strategy is developed
- developed his/her ability to reflect in order to understand strategies at different levels
- up-to-date knowledge of the forefront of research and different strategic dilemmas in the area of strategy
- theoretical knowledge of what makes some organisations more able than others to resist pressure from competitors over time
Skills
The student is capable of
- analysing complex and comprehensive strategic issues
- applying methods for developing competitive advantages in organisations
General competence
The candidate has
- insight into relevant subjects and professional ethical issues can plan and execute varied work tasks and projects in accordance with ethical requirements and guidelines
- can communicate key subject matter such as theories and problems and solutions both in writing and orally
- can exchange views and experiences with others with background in the subject area and through this contribute to the development of good practice
- be familiar with innovative thinking and innovation processes
Grading scale
The course is taught in weekly sessions with assignments for submission, various forms of case discussions, including discussion of dilemmas relating to defining an organisation's goals and how this takes place in relation to different groups of stakeholders, presentations and participation in lessons.
Examiners
None.