Programplaner og emneplaner - Student
OAS4400 Research Methods and Theory of Science Course description
- Course name in Norwegian
- Forskningsmetode og vitenskapsteori
- Study programme
-
Master's Programme in Public Administration and Management
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om konstituerende styring og eierstyring i statlig- og kommunal sektor
- inngående kunnskap om virksomhetsstyring herunder mål- og resultatstyring og dynamisk budsjettering
- inngående kunnskap om utforming, iverksetting, bruk, evaluering og videreutvikling av virksomhetsstyring i offentlig sektor
- innsikt i fagområdene eierstyring og virksomhetsstyring i offentlig sektor bygger på.
- innsikt i utilsiktede effekter og etiske problemstillinger i virksomhetsstyring i offentlig sektor
- innsikt i bruk av digitale ressuser i virksomhetsstyring i offentlig sektor
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere, kritisk vurdere og anvende informasjon fra ulike kilder i utforming, iverksetting, bruk, evaluering og videreutvikling av virksomhetsstyring i offentlig sektor
- utforme og evaluere virksomhetsstyring i offentlig sektor av begrenset omfang
- utføre et mindre selvstendig forsknings- og utviklingsprosjekt med veiledning i tråd med etiske forskningsstandarder og akademiske krav innenfor virksomhetsstyring i offentlig sektor
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til å utvikle virksomhetsstyring i innovasjoner og reformer i offentlig sektor
Recommended preliminary courses
Det anbefales at studenten har grunnleggende kunnskaper om forskningsmetode og vitenskapsteori tilsvarende emnet BAL2200 Forskningsmetoder og vitenskapsteori.
Required preliminary courses
Emnet gjennomføres med samlinger på 2 dager gjennom semesteret med forelesninger, presentasjoner, diskusjoner og gruppearbeid. Emnet krever at studentene deltar i aktivtetene på samlingene, bruker læringsressursene på Canvas aktivt og arbeider med prosjektoppgaven. Det gis veiledning for de som ønsker det knyttet til problemstilling og utkast til prosjektoppgave.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og posisjoner
- inngående kunnskap om ulike kvalitative og kvantitative forskningsdesign
- inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvalitative forskningsdata
- inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvantitative forskningsdata, herunder mulitvariate metoder som multippel regresjonsanalyse, logistisk regresjonsanalyse og faktoranalyse
- inngående kunnskap om å vurdere datas relevans og pålitelighet
Ferdigheter
Studenten kan
- formulere problemstillinger og relatere dem til metodevalg
- analysere kvalitative og kvantitative data for å besvare problemstillinger
- anvende relevant vitenskapsteori, annen teori og metoder i masteroppgaven
- anvende kvalitative og kvantitative analyser, og tolke resultatene fra disse
- anvende relevante multivariate analysemetoder og tolke resultatene av disse
- gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave under veiledning og i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere etiske problemer som kan oppstå i forskning og ved bruk av forskningsresultater
- identifisere og vurdere relevante problemstillinger knyttet til vitenskapsteori og forskningsmetode
- tolke og formidle resultater fra empiriske undersøkelser
- anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og analyse av aktuelle datakilder
- vurdere kvaliteten på aktuell forskning
- kommunisere om metodiske samfunnsvitenskapelige problemstillinger med spesialister og til allmennheten
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Det første arbeidskravet er et individuelt notat i vitenskapsteori med selvvalgt problemstilling ut fra pensum. Notatet skal være på 6-8 sider.
- Arbeidskrav 2: Arbeidskrav i kvalitativ metode. Studentene leverer et notat på 5-6 sider. Notatet kan skrives individuelt eller i grupper på to, etter avtale med faglærer.
- Arbeidskrav 3: Arbeidskrav i kvantitativ metode. Studentene leverer et notat på 5-6 sider. Notatet kan skrives individuelt eller i grupper på to, etter avtale med faglærer.
Formålet med arbeidskravene er å gi studentene trening i å reflektere rundt vitenskapsteoriens betydning for forskning, og praktisk anvendelse av kvalitative og kvantitative forskningsmetoder.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist
Assessment
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Permitted exam materials and equipment
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Kalkulator
Kalkulatorreglement
Følgende regler gjelder for bruk av fysisk kalkulator:
- Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
- Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
- Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
- Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
- Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.
Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen.
Det er ikke tilgjengelig noen oversikt over tillatte eller forbudte kalkulatormodeller. Spørsmål kan rettes til de aktuelle faglærerne.
Grading scale
Marie Viken
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Per Arne Tufte