EPN-V2

OAS4400 Research Methods and Theory of Science Course description

Course name in Norwegian
Forskningsmetode og vitenskapsteori
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
  • Introduction

    Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og veiledning. Studentaktive læringsformer vektlegges. Studentene skal utarbeide og gjennomføre et empirisk prosjekt, som gir trening i å designe og bearbeide et empirisk materiale. Gjennom seminarundervisningen skal studentene opparbeide praktiske ferdigheter til å gjennomføre et empirisk prosjekt: intervjuer, dokumentanalyse, kildearbeid, fortolkning av data og tekster og etisk analyse, samt å presentere forskningsfunn i lys av relevante teoretiske perspektiver.  Dette arbeidet danner kunnskapsgrunnlag for en selvstendig semesteroppgave som inngår i avsluttende vurdering

    Dersom det er mulig kan prosjektet og empirien utbygges til å inngå i bacheloroppgaven.

  • Required preliminary courses

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:

     

    1.       Arbeidskrav i gruppe. Studentene skal gjennomføre et empirisk prosjekt tilknyttet emnets temaer.

              a.       De skal skrive en selvvalgt prosjektbeskrivelse (1000 ord +/- 10 %).

              b.       Gjennomføre det empiriske arbeidet (datainnsamling og analyse).

              c.       Arrangere en minikonferanse og presentere funn i gruppe med en poster.

    2.       En individuell skriftlig oppgave basert på prosjektet (2000 ord +/- 10 %).

    Hensikten med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og å gi studenten tilstrekkelig tilbakemelding og faglig veiledning.

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

    Utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).    

    Skikkethetsvurdering

    Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) eller OsloMet sine nettsider for nærmere informasjon. For deltid gjelder informasjon om studiemodellene heltid og deltid

  • Learning outcomes

    Avsluttende vurdering består av to deler: 

    1. Individuell skriftlig semesteroppgave omfang 3000 ord +/- 10 %.
    2. Individuell muntlig eksamen, på om lag 20 minutt

     

    Det gis samlet karakter. 

    Den skriftlige semesteroppgaven teller 51% av karakter. Muntlig teller 49% av karakter.  Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen

    Eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

    Dersom studenten ikke består del 1, skriftlig semesteroppgave kan vedkommende levere bearbeidet versjon en gang. Ved tredje eksamensforsøk må semesteroppgaven skrives helt på nytt.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

  • Teaching and learning methods

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Course requirements

    Det gis gradert karakter: A-F

  • Assessment

    Det benyttes intern og ekstern sensor på del 1 og del 2.

  • Permitted exam materials and equipment

    Studiet består av fire hovedtemaer:

    1.  Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet
    2. Hva er et mangfoldig samfunn?
    3. Barn som samfunnsborgere
    4. Finnes rasisme i barnehagen?

     

    1. Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet

    •  Barndom og identitet i norsk kontekst
    •  Barns sammensatte identitet (interseksjonalitet)
    •  Ledelse i barnehager preget av mangfold

     

    2.  Hva er et mangfoldig samfunn?

    •  Mangfoldsbegreper
    •  Religiøst og kulturelt mangfold i Norge
    •  Religions- og integreringspolitikk

     

     

    3. Barn som samfunnsborgere

     

    • Medborgerskap, rettigheter og forskjellighet
    • Tilhørighet og likeverdig deltagelse
    • Etiske problemstillinger knyttet til demokrati og religionsfrihet

     

    4. Finnes rasisme i barnehagen?

     

    • Rasisme og diskriminering
    • Forståelser av ulikhet
    • Ulike perspektiver på makt og ledelse
  • Grading scale

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Ekstern sensor skal også benyttes ved tvil om besvarelser er bestått. Karakterene på besvarelsene som er vurdert av ekstern og intern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering av alle eksamensbesvarelsene.

  • Course contact person

    Per Arne Tufte