EPN-V2

OAS4200 Political Processes and Policy Instruments Course description

Course name in Norwegian
Politiske prosesser og virkemidler
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
FALL 2022
Schedule
  • Introduction

    Emnet omhandler ulike perspektiver på beslutningsprosesser i offentlig sektor. Det fokuseres på hvordan offentlig politikk blir til fra dagsordensetting og politikkutforming til iverksetting og evaluering av effekter av offentlige tiltak.

    Følgende spørsmål er sentrale: Hvordan kommer saker på den politiske dagsorden? Hvordan utformes offentlig politikk og hvilke virkemidler har myndighetene til rådighet? Hvorfor er noen iverksettingsprosesser vellykkede, mens andre mislykkes?; Det legges vekt på hvordan flernivåsystemer påvirker beslutningsprosesser innenfor ulike politikkområder. Hvilken betydning mediepåvirkning har for innretning og innhold i dagsordensetting, politikkutforming og iverksetting blir også vektlagt.

    Emnet har et anvendt siktemål som ivaretas gjennom presentasjon av praksisnære eksempler.

    Undervisningsspråk er;norsk.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger til studiet av offentlig politikk
    • inngående kunnskap om ulike styringsvirkemidler, iverksettings- og evalueringsutfordringer i offentlig sektor
    • inngående kunnskap om offentlig administrasjon og forvaltningens oppbygging på ulike nivå, og hvordan dette påvirker utforming, styring, iverksetting og evaluering av offentlig politikk
    • innsikt i hvordan politikkens innhold og kompleksitet, og sektorspesifikke forhold påvirker politiske prosesser
    • innsikt i hvordan beslutningsprosesser i offentlig forvaltning påvirkes av medias rolle

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • vurdere sterke og svake sider ved ulike styringsvirkemidler i offentlig sektor
    • vurdere iverksettings- og evalueringsutfordringer i offentlig sektor
    • anvende kunnskapen for å analysere ulike styringsutfordringer i offentlig sektor

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og allmennheten
    • analysere fag- og yrkesetiske problemstillinger som er relevante for offentlig administrasjon og styring
    • Innhente, bruke og vurdere aktuelle faglige kilder, litteratur og annen informasjon
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen gjennomføres som forelesninger, seminarer med gruppearbeid og presentasjoner, og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet.

  • Course requirements

    For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    Arbeidskrav 1: Studenten skal innlevere ett skriftlig arbeidskrav, og kommentere på medstudenters innleveringer

    Arbeidskrav 2:;Studenten skal presentere tema og problemstilling for semesteroppgaven (jfr. Vurdering/eksamen), og opponere på én medstudents presentasjon

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.;Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til ny, eller alternativ, levering;innen angitt frist.

  • Assessment

    Eksamen består av en individuell semesteroppgave. I semesteroppgaven velger studentene selv tema og problemstilling. Semesteroppgaven skal ha et omfang på ca. 4000 ord (+/- 10 %).;Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    Forside, innholdsfortegnelse og referanseliste telles ikke med når antall sider beregnes.

    En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A - F

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Course contact person

    Sissel Hovik