Programplaner og emneplaner - Student
OAS4200 Political Processes and Policy Instruments Course description
- Course name in Norwegian
- Politiske prosesser og virkemidler
- Study programme
-
Master's Programme in Public Administration and Management
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler ulike perspektiver på beslutningsprosesser i offentlig sektor. Det fokuseres på hvordan offentlig politikk blir til fra dagsordensetting og politikkutforming til iverksetting og evaluering av effekter av offentlige tiltak.
Følgende spørsmål er sentrale: Hvordan kommer saker på den politiske dagsorden? Hvordan utformes offentlig politikk og hvilke virkemidler har myndighetene til rådighet? Hvorfor er noen iverksettingsprosesser vellykkede, mens andre mislykkes?; Det legges vekt på hvordan flernivåsystemer påvirker beslutningsprosesser innenfor ulike politikkområder. Hvilken betydning mediepåvirkning har for innretning og innhold i dagsordensetting, politikkutforming og iverksetting blir også vektlagt.
Emnet har et anvendt siktemål som ivaretas gjennom presentasjon av praksisnære eksempler.
Undervisningsspråk er;norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Studiet er et deltidsstudium over to semester og er samlings- og nettbasert. Det forutsettes at den enkelte student deltar aktivt i de nettbaserte læringsaktivitetene.
Å bli en kompetent veileder forutsetter læring gjennom praktiske erfaringer med veiledning, refleksjon over eget og andres arbeid og diskusjon med andre. Det vil bli lagt vekt på studentaktive læringsformer, gruppedrøftinger, erfaringsdeling og øvelser.
Det organiseres grupper der studenter arbeider med ulike læringsaktiviteter på samlingene og i mellomperiodene, samt ulike arbeidskrav. Deltakerne må gjennom litteraturstudier, gruppedrøftinger og forelesninger sette seg inn i aktuell teori og gjennom egne veiledningserfaringer tilegne seg relevant kunnskap.
Studenten gjennomfører veiledningssamtaler fortrinnsvis med student(er) på eget arbeidssted som grunnlag for arbeidskrav.
Teaching and learning methods
Arbeidskrav
Gjennom studiet skal studentene gjennomføre praktiske veiledningsoppgaver som skal dokumenteres. I vurderingen blir det lagt vekt på studentens evne til å knytte sammen teori og praksis. Hensikten med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og å gi studenten tilstrekkelig tilbakemelding og faglig veiledning.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Gjennomføring av minst tre veiledningssamtaler, fortrinnsvis med studenter. Veiledningssamtalene dokumenteres med refleksjonslogg. Refleksjonslogg med bakgrunn i den første veiledningssamtalen, omfang: om lag 1000 ord. Refleksjonslogg med bakgrunn i de to neste veiledningssamtalene; totalt om lag 1300 ord.
- Refleksjonslogg på bakgrunn av deltakelse i veiledningsøvelser der rollene veileder, veisøker og observatør blir utprøvd. Omfang: om lag 1300 ord.
- Skriftlig oppsummering av egen utvikling i veilederrollen etter øvelse på samling. Omfang: om lag 1000 ord.
- Muntlig gruppefremlegg av selvvalgt tema knyttet til praksislærerfunksjonen. Omfang om lag 20 minutter. Digitale verktøy benyttes i fremlegget.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til -Godkjent- eller -Ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -Ikke godkjent-, har anledning til en ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Gjennom studiet skal studentene utvikle praktiske ferdigheter og relasjonskompetanse knyttet til veiledningsmetoder og kommunikasjonsprosesser. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor obligatorisk deltakelse på samlinger og i basisgrupper.
Manglende deltakelse medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse.
Course requirements
Individuell, skriftlig semesteroppgave.
Eksamen består av en individuell, skriftlig semesteroppgave med omfang om lag 2800 ord. Oppgaveteksten deles ut i begynnelsen av semestret. Oppgaven utarbeides med utgangspunkt i de godkjente arbeidskravene.
Vurderingskriterier
Bestått: Har godt kunnskaper og evne til selvstendig bruk av kunnskap. Viser ferdigheter og evner til refleksjon som danner et godt grunnlag for å kunne praktisere som praksislærer og veileder. Viser evne til refleksjon over læringsmål, fagets egenart og funksjonen som praksislærer.
Ikke bestått: Har ikke tilstrekkelig kunnskaper og evne til selvstendig bruk av kunnskap. Viser ikke tilstrekkelig (gode) ferdigheter og evner til refleksjon som danner et godt grunnlag for å kunne praktisere som praksislærer og veileder. Viser for begrenset evne til refleksjon over læringsmål, fagets egenart og funksjonen som praksislærer.
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave.
Assessment
Eksamen består av en individuell semesteroppgave. I semesteroppgaven velger studentene selv tema og problemstilling. Semesteroppgaven skal ha et omfang på ca. 4000 ord (+/- 10 %).;Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Forside, innholdsfortegnelse og referanseliste telles ikke med når antall sider beregnes.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
Studentene skal levere to obligatoriske arbeidskrav:
- En individuell oppgave om et oppgitt tema. Teksten skal være på 12.500 til 17.500 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). . Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere en ny versjon.
- En gruppeoppgave. Studentene blir delt i grupper på inntil fem, som skal skrive en oppgave på ca.25.000 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) med utgangspunkt i et oppgitt tema. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal gruppen få anledning til å levere en ny versjon.
Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.
Grading scale
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.;
Examiners
På tross av at det finnes en ganske omfattende undervisningsvirksomhet av voksne som ønsker å lære tegnspråk, er det foreløpig nokså sparsomt med forskning og kunnskapsutvikling på undervisning av tegnspråk rettet mot voksne. I emnet vil studentene lære om og undersøke de ulike opplæringstilbudene i norsk tegnspråk rettet mot voksne;; som tegnspråkopplæring for foreldre av hørselshemmede barn, profesjonsutdanningene hvor profesjonsutøvelsen foregår på tegnspråk, og annen kursvirksomhet som retter seg mot personer som skal arbeide blant tegnspråklige - også voksne døve fra andre land som kommer til Norge og får et opplæringstilbud i norsk tegnspråk som et modalitetslikt andrespråk.;;
;
Videre vil studentene lære at andrespråksundervisning hviler på perspektiver og innsikter særlig innen tre områder: grunnleggende perspektiver på hva språk er og hvordan språk virker, grunnleggende forståelse av hvordan språklæringsprosessen fungerer, og en generell oppfatning om hvordan slike perspektiver og forståelser kan anvendes til utvikling av effektiv undervisningspraksis. Studentene lærer at språkundervisere vil ha oppfatninger på disse tre områdene, enten de har et bevisst eller ubevisst forhold til områdene - men det er særlig det siste av de tre områdene vi vil fokusere på i denne fordypningen.;;
Course contact person
Anneli Sundqvist