EPN-V2

OAS4200 Political Processes and Policy Instruments Course description

Course name in Norwegian
Politiske prosesser og virkemidler
Study programme
Master's Programme in Public Administration and Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler ulike perspektiver på beslutningsprosesser i offentlig sektor. Det fokuseres på hvordan offentlig politikk blir til fra dagsordensetting og politikkutforming til iverksetting og evaluering av effekter av offentlige tiltak.

Følgende spørsmål er sentrale: Hvordan kommer saker på den politiske dagsorden? Hvordan utformes offentlig politikk og hvilke virkemidler har myndighetene til rådighet? Hvorfor er noen iverksettingsprosesser vellykkede, mens andre mislykkes? Det legges vekt på hvordan flernivåsystemer påvirker beslutningsprosesser innenfor ulike politikkområder. Hvilken betydning mediepåvirkning har for innretning og innhold i dagsordensetting, politikkutforming og iverksetting blir også vektlagt.

Emnet har et anvendt siktemål som ivaretas gjennom presentasjon av praksisnære eksempler.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne skal studenten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • inngående kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger til studiet av offentlig politikk
  • inngående kunnskap om ulike styringsvirkemidler, iverksettings- og evalueringsutfordringer i offentlig sektor
  • inngående kunnskap om offentlig administrasjon og forvaltningens oppbygging på ulike nivå, og hvordan dette påvirker utforming, styring, iverksetting og evaluering av offentlig politikk
  • innsikt i hvordan politikkens innhold og kompleksitet, og sektorspesifikke forhold påvirker politiske prosesser
  • innsikt i hvordan beslutningsprosesser i offentlig forvaltning påvirkes av medias rolle

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere sterke og svake sider ved ulike styringsvirkemidler i offentlig sektor
  • vurdere iverksettings- og evalueringsutfordringer i offentlig sektor
  • anvende kunnskapen for å analysere ulike styringsutfordringer i offentlig sektor

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og allmennheten
  • analysere fag- og yrkesetiske problemstillinger som er relevante for offentlig administrasjon og styring
  • Innhente, bruke og vurdere aktuelle faglige kilder, litteratur og annen informasjon

Teaching and learning methods

Undervisningen gjennomføres som forelesninger, seminarer med gruppearbeid og presentasjoner, og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet.

Course requirements

Studentene skal i løpet av semesteret skrive to sammendrag av pensumlitteratur, samt kommentere på medstudenters sammendrag. Disse innleveringene må være godkjent før man kan avlegge eksamen. I tillegg skal studentene presentere tema og problemstilling for semesteroppgaven (jfr. vurdering), samt opponere på én medstudents presentasjon. Muntlig presentasjon og opponering er obligatoriske aktiviteter, som også må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen.

Assessment

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om normkritikk, inkluderende kommunikasjon og veiledning relatert til seksuell og reproduktiv helse og rettigheter og selvbestemt seksualitet blant ungdom
  • inngående kunnskap om seksuell og reproduktiv helse og rettigheter for unge, inkludert den positive seksualiteten, grense- og overgrepsproblematikk
  • inngående kunnskap om veileders rolle og funksjon i møte med unge med spørsmål relatert til seksualitet og seksuell helse, i et mangfoldsperspektiv
  • inngående kunnskap om relasjons- og kommunikasjonsmodeller i møte med unge mennesker

Ferdigheter

Studenten kan

  • ha et normkritisk og inkluderende språk i møte med mennesker
  • planlegge og gjennomføre kunnskapsbasert veiledning i møte med unge
  • analysere faktorer som fremmer og hemmer åpen kommunikasjon, brukermedvirkning og brukerstyrte beslutninger

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere faglige problemstillinger knyttet til seksuell og reproduktiv helse og rettigheter i et mangfoldperspektiv
  • analysere faglige problemstillinger relatert til interprofesjonelt samarbeid for å fremme seksuell helse blant unge

Permitted exam materials and equipment

Læringsutbyttene i studiet er fokusert mot spesialisering i seksuell og reproduktiv helse og kommunikasjon og veiledning i møte med unge mennesker. Arbeids- og undervisningsformene skal legge til rette for at kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse integreres og har størst mulig overføringsverdi til profesjonell yrkesutøvelse. Det legges derfor vekt på varierte arbeidsformer med veksling mellom teoretisk undervisning og praktiske øvelser.

I studiet benyttes en kombinasjon av felles undervisning (på campus), basert på omvendt undervisning (flipped classroom»), og ulike typer digital teknologi for å stimulere til studentaktiv læring og samarbeid. Digitale læringsressurser og interaktive oppgaver benyttes som del av undervisningsopplegget.

Studentene får gjennom studiet oppfølging i form av veiledning og tilbakemeldinger. Universitetets digitale læringsplattform (LMS) benyttes aktivt i studietiden. Det er nødvendig at studentene har tilgang til egen PC og internett.

Nedenfor gis en nærmere beskrivelse av aktuelle arbeids- og undervisningsformer som anvendes i emnet.

Forelesninger

Forelesning benyttes for å introdusere nytt fagstoff og gi en oversikt. Ved å trekke fram hovedelementer, synliggjøre sammenhenger og også peke på og diskutere relevante problemstillinger innenfor tema, vil det danne grunnlag for studentens egenlæring. Det inviteres til dialog mellom studenter og lærer, og studentene får anledning til å stille spørsmål og diskutere aktuelle tema og problemstillinger. Best utbytte oppnår studentene når de møter forberedt til undervisningen. Forelesninger benyttes gjerne sammen med andre undervisningsformer. Forelesninger vil gis på norsk.

Omvendt undervisning (Flipped Classroom)

Deler av undervisningen organiseres som «omvendt undervisning» (flipped classrom). Dette innebærer at den tradisjonelle forelesningen erstattes av digitale filmklipp eller opptak av forelesninger. Disse filmene ser studentene hjemme før de kommer til undervisning ved utdanningen.

Gruppearbeid

Gruppearbeid benyttes i arbeid med problemstillinger og praktiske oppgaver som gjennomføres og løses i fellesskap med andre studenter. Gruppearbeidet skal understøtte læringen av fagstoff og gi trening i samarbeid, samspill og kommunikasjon, som er nødvendig kompetanse i veiledning og samtale om seksuell helse. Ved samarbeid med andre kreves det at studentene viser interesse, opptrer respektfullt og sikrer at alle i gruppen er med i beslutninger som tas.

Seminarer

Hensikten er å bearbeide og drøfte fagstoff og tilrettelegge for faglig diskusjon mellom studenter og lærere. Muntlig formidling av faget vektlegges. Studenten får trening i kommunikasjon og veiledning. Studentene oppfordres til å gi uttrykk for egne meninger og reflektere over egne handlinger og holdninger.

Praktiske øvelser

For å kunne oppleve kompetanseheving i veiledning og kommunikasjon om seksuell helse for ungdom, er det viktig å delta aktivt i praktiske øvelser under samlingene. Studentene oppfordres til å ha en proaktiv holdning for å også ta opp aktuelle praksissituasjoner og bidra til interesse for fagområdet i praksisfeltet.

Selvstudium

Noen temaer inngår ikke i organisert undervisning, og det forventes at studenten tilegner seg denne kunnskapen ved selvstudium. Studentene kommer til studiet med ulike læreforutsetninger, og gjennom selvstudium får de anledning til å prioritere temaer og områder de ønsker å arbeide mer med. Selvstudium er også med på å stimulere til selvstendig egenaktivitet og refleksjon.

Internasjonalisering

Undervisningen foregår på norsk. Litteraturen som benyttes er både på skandinaviske språk og engelskspråklig.

Grading scale

Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøver og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. Det forutsettes godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

I dette emnet er det krav om obligatorisk tilstedeværelse på samlinger.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om minimum 80% tilstedeværelse på samlinger fordi samlingene har fokus på problemstillinger, temaer og øvelser som ikke kan læres og gjennomføres på egenhånd. Dette kravet må være oppfylt for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil faglærer vurdere om det er mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav, for eksempel individuelle skriftlige oppgaver. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært, og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på.

Examiners

Vurderingen gjennomføres i henhold til lov om universiteter og høyskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Individuell prosjekteksamen over 4 uker i form av skriftlig oppgave med omfang 2000 ord +/- 10%, eller podcast med omfang 5-10 minutter.

Sensuren kan påklages, jf. universitets- og høyskoleloven og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Ved ny og utsatt eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon én gang.

Det er tilknyttet tilsynsordning i studiet i tråd med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet - storbyuniversitetet