EPN-V2

OAS4200 Political Processes and Policy Instruments Course description

Course name in Norwegian
Politiske prosesser og virkemidler
Study programme
Master's Programme in Public Administration and Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler ulike perspektiver på beslutningsprosesser i offentlig sektor. Det fokuseres på hvordan offentlig politikk blir til fra dagsordensetting og politikkutforming til iverksetting og evaluering av effekter av offentlige tiltak.

Følgende spørsmål er sentrale: Hvordan kommer saker på den politiske dagsorden? Hvordan utformes offentlig politikk og hvilke virkemidler har myndighetene til rådighet? Hvorfor er noen iverksettingsprosesser vellykkede, mens andre mislykkes? Det legges vekt på hvordan flernivåsystemer påvirker beslutningsprosesser innenfor ulike politikkområder. Hvilken betydning mediepåvirkning har for innretning og innhold i dagsordensetting, politikkutforming og iverksetting blir også vektlagt.

Emnet har et anvendt siktemål som ivaretas gjennom presentasjon av praksisnære eksempler.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne skal studenten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • inngående kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger til studiet av offentlig politikk
  • inngående kunnskap om ulike styringsvirkemidler, iverksettings- og evalueringsutfordringer i offentlig sektor
  • inngående kunnskap om offentlig administrasjon og forvaltningens oppbygging på ulike nivå, og hvordan dette påvirker utforming, styring, iverksetting og evaluering av offentlig politikk
  • innsikt i hvordan politikkens innhold og kompleksitet, og sektorspesifikke forhold påvirker politiske prosesser
  • innsikt i hvordan beslutningsprosesser i offentlig forvaltning påvirkes av medias rolle

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere sterke og svake sider ved ulike styringsvirkemidler i offentlig sektor
  • vurdere iverksettings- og evalueringsutfordringer i offentlig sektor
  • anvende kunnskapen for å analysere ulike styringsutfordringer i offentlig sektor

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og allmennheten
  • analysere fag- og yrkesetiske problemstillinger som er relevante for offentlig administrasjon og styring
  • Innhente, bruke og vurdere aktuelle faglige kilder, litteratur og annen informasjon

Teaching and learning methods

Undervisningen gjennomføres som forelesninger, seminarer med gruppearbeid og presentasjoner, og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet.

Course requirements

Studentene skal i løpet av semesteret skrive to sammendrag av pensumlitteratur, samt kommentere på medstudenters sammendrag. Disse innleveringene må være godkjent før man kan avlegge eksamen. I tillegg skal studentene presentere tema og problemstilling for semesteroppgaven (jfr. vurdering), samt opponere på én medstudents presentasjon. Muntlig presentasjon og opponering er obligatoriske aktiviteter, som også må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen.

Assessment

Eksamen består av to deler. Semesteroppgaven teller 60% og skoleeksamen 40%. Alle eksamensdeler må være vurdert til bestått. De to delene blir slått sammen til en samlet karakter.

Individuell semesteroppgave I semesteroppgaven velger studentene selv tema og problemstilling. Semesteroppgaven skal ha et omfang på ca. 4000 ord (+/- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Skriftlig skoleeksamen på 3 timer

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge reglene for kildehenvisnig følges.

Grading scale

Gradert skala A - F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene