EPN

OAS4200 Political Processes and Policy Instruments Course description

Course name in Norwegian
Politiske prosesser og virkemidler
Study programme
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler ulike perspektiver på beslutningsprosesser i offentlig sektor. Det fokuseres på hvordan offentlig politikk blir til fra dagsordensetting og politikkutforming til iverksetting og evaluering av effekter av offentlige tiltak.

Følgende spørsmål er sentrale: Hvordan kommer saker på den politiske dagsorden? Hvordan utformes offentlig politikk og hvilke virkemidler har myndighetene til rådighet? Hvorfor er noen iverksettingsprosesser vellykkede, mens andre mislykkes? Hvorfor er det ofte vanskelig å kartlegge effekter av offentlige tiltak? Det legges vekt på hvordan flernivåsystemer påvirker beslutningsprosesser innenfor ulike politikkområder. Hvilken betydning mediepåvirkning har for innretning og innhold i dagsordensetting, politikkutforming og iverksetting blir også vektlagt.

Emnet har et anvendt siktemål som ivaretas gjennom presentasjon av praksisnære eksempler, med særlig fokus på analyser av iverksetting og evaluering av offentlig politikk.

Recommended preliminary courses

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne skal studenten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • inngående kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger til studiet av offentlig politikk

  • inngående kunnskap om ulike styringsvirkemidler, iverksettings- og evalueringsutfordringer i offentlig sektor

  • inngående kunnskap om offentlig administrasjon og forvaltningens oppbygging på ulike nivå, og hvordan dette påvirker utforming, styring, iverksetting og evaluering av offentlig politikk

  • innsikt i hvordan politikkens innhold og kompleksitet, og sektorspesifikke forhold påvirker politiske prosesser

  • innsikt i hvordan beslutningsprosesser i offentlig forvaltning påvirkes av medias rolle

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere sterke og svake sider ved ulike styringsvirkemidler i offentlig sektor

  • vurdere iverksettings- og evalueringsutfordringer i offentlig sektor

  • anvende kunnskapen for å analysere ulike styringsutfordringer i offentlig sektor

 

 

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og allmennheten

  • analysere fag- og yrkesetiske problemstillinger som er relevante for offentlig administrasjon og styring

  • Innhente, bruke og vurdere aktuelle faglige kilder, litteratur og annen informasjon

Content

Teaching and learning methods

Undervisningen gjennomføres som forelesninger, seminarer med gruppearbeid og presentasjoner, og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet.

Course requirements

Studentene skal presentere tema og problemstilling for semesteroppgaven (jfr. vurdering), for øvrige studenter og faglærer (10-15 minutter). Formålet er å gi studentene trening i å kommunisere og diskutere faglige problemstillinger. Faglærer godkjenner tema og problemstilling etter presentasjonen. Dersom presentasjonen ikke er tilfredsstillende kan den forbedres inntil 2 ganger innen gitte frister, fastsatt av faglærer. Presentasjonen må være godkjent før man kan gå opp til eksamen.

Assessment

Eksamen består av to deler:

Individuell semesteroppgave. I semesteroppgaven velger studentene selv tema og problemstilling, som godkjennes av emneansvarlig, jfr. arbeidskrav. Semesteroppgaven skal være på ca. 4000 ord (+/- 10 %).

Skriftlig skoleeksamen på 3 timer

Semesteroppgaven teller 60% og skoleeksamen 40%. Alle eksamensdeler må være vurdert til bestått for at emnet skal være bestått.

Permitted exam materials and equipment

Ingen

Grading scale

A til F

Examiners

Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Ekstern sensor skal også benyttes ved tvil om besvarelser er bestått. Karakterene på besvarelsene som er vurdert av ekstern og intern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering av alle eksamensbesvarelsene.