Studyinfo subject OAS4200 2018 HØST
OAS4200 Political Processes and Policy Instruments Course description
- Course name in Norwegian
- Politiske prosesser og virkemidler
- Study programme
-
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL
2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler ulike perspektiver på beslutningsprosesser i offentlig sektor. Det fokuseres på hvordan offentlig politikk blir til fra dagsordensetting og politikkutforming til iverksetting og evaluering av effekter av offentlige tiltak.
Følgende spørsmål er sentrale: Hvordan kommer saker på den politiske dagsorden? Hvordan utformes offentlig politikk og hvilke virkemidler har myndighetene til rådighet? Hvorfor er noen iverksettingsprosesser vellykkede, mens andre mislykkes? Hvorfor er det ofte vanskelig å kartlegge effekter av offentlige tiltak? Det legges vekt på hvordan flernivåsystemer påvirker beslutningsprosesser innenfor ulike politikkområder. Hvilken betydning mediepåvirkning har for innretning og innhold i dagsordensetting, politikkutforming og iverksetting blir også vektlagt.
Emnet har et anvendt siktemål som ivaretas gjennom presentasjon av praksisnære eksempler, med særlig fokus på analyser av iverksetting og evaluering av offentlig politikk.
Recommended preliminary courses
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne skal studenten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
inngående kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger til studiet av offentlig politikk
inngående kunnskap om ulike styringsvirkemidler, iverksettings- og evalueringsutfordringer i offentlig sektor
inngående kunnskap om offentlig administrasjon og forvaltningens oppbygging på ulike nivå, og hvordan dette påvirker utforming, styring, iverksetting og evaluering av offentlig politikk
innsikt i hvordan politikkens innhold og kompleksitet, og sektorspesifikke forhold påvirker politiske prosesser
innsikt i hvordan beslutningsprosesser i offentlig forvaltning påvirkes av medias rolle
Ferdigheter
Studenten kan
vurdere sterke og svake sider ved ulike styringsvirkemidler i offentlig sektor
vurdere iverksettings- og evalueringsutfordringer i offentlig sektor
anvende kunnskapen for å analysere ulike styringsutfordringer i offentlig sektor
Generell kompetanse
Studenten kan:
kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og allmennheten
analysere fag- og yrkesetiske problemstillinger som er relevante for offentlig administrasjon og styring
Innhente, bruke og vurdere aktuelle faglige kilder, litteratur og annen informasjon
Content
Teaching and learning methods
Undervisningen gjennomføres som forelesninger, seminarer med gruppearbeid og presentasjoner, og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet.
Course requirements
Studentene skal presentere tema og problemstilling for semesteroppgaven (jfr. vurdering), for øvrige studenter og faglærer (10-15 minutter). Formålet er å gi studentene trening i å kommunisere og diskutere faglige problemstillinger. Faglærer godkjenner tema og problemstilling etter presentasjonen. Dersom presentasjonen ikke er tilfredsstillende kan den forbedres inntil 2 ganger innen gitte frister, fastsatt av faglærer. Presentasjonen må være godkjent før man kan gå opp til eksamen.
Assessment
Eksamen består av to deler:
Individuell semesteroppgave. I semesteroppgaven velger studentene selv tema og problemstilling, som godkjennes av emneansvarlig, jfr. arbeidskrav. Semesteroppgaven skal være på ca. 4000 ord (+/- 10 %).
Skriftlig skoleeksamen på 3 timer
Semesteroppgaven teller 60% og skoleeksamen 40%. Alle eksamensdeler må være vurdert til bestått for at emnet skal være bestått.
Permitted exam materials and equipment
Ingen
Grading scale
A til F
Examiners
Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Ekstern sensor skal også benyttes ved tvil om besvarelser er bestått. Karakterene på besvarelsene som er vurdert av ekstern og intern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering av alle eksamensbesvarelsene.