Programplaner og emneplaner - Student
OAS4000 Contract Law in the Public Sector Course description
- Course name in Norwegian
- Kontraktsrett i offentlig sektor
- Study programme
-
Master's Programme in Public Administration and Management
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om gjeldene lovverk som er relevant for yrkesutøvelsen (K1)
- har kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (K4)
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper i undervisning av elever i ungdomstrinnet eller elever/lærlinger i restaurant- og matfag (F1)
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne undervisning eller veiledning (F2)
- kan langtidsplanlegge opplæringsløp og systematisk gjennomføre sluttvurdering (F2)
- kan vurdere og dokumentere elevers/lærlingers læring og utvikling, gi læringsstøttende tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring (F4)
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff gjennom faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne (G1/G2)
- kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse til å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv (G3)
- kan bygge gode relasjoner til elever, foresatte og andre samarbeidspartnere (G6)
Required preliminary courses
Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og er forelesning, gruppearbeid, praksisrelaterte arbeidsoppgaver som skal presenteres. I tillegg skal studentene reflektere systematisk over egen pedagogisk praksis og strategier for utvikling videre i arbeidslivet.
Praksisperiode 4
Studentene gjennomfører 20 dagers pedagogisk praksisopplæring i relevante fag i grunnskolen, videregående skole eller ved andre relevante opplæringsarenaer som for eksempel opplæringskontor eller bedrift.
Learning outcomes
- individuell praksisrapport fra perioden med pedagogisk praksisopplæring. Omfanget av arbeidskravet er 2000 ord +/- 20 %
- individuelt refleksjons- og utviklingsnotat etter nærmere retningslinjer gitt av faglærer. Omfanget av arbeidskravet er 3000 ord +/- 20 %
- studentene dokumenterer valg av litteratur gjennom referanselisten. Det beregnes 60 til 70 sider litteratur per studiepoeng
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.
Krav til deltakelse
- jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 % deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av fagansvarlig.
Teaching and learning methods
Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 172 timer. Omfang 3000 ord +/- 20 %
Ny og utsatt eksamen
- ny og utsatt eksamen gjennomføres som en skriftlig individuell hjemmeeksamen, 172 timer med et omfang på 3000 ord +/- 20 %
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Course requirements
Alle hjelpemidler tillatt. Alle kilder skal refereres og det skal benyttes korrekte kildehenvisninger.
Assessment
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Permitted exam materials and equipment
Emnet består av følgende temaer:
- vurdering og karaktersetting
- langtidsplanlegging av opplæringsløp
- om transfer av læring mellom utdanning og arbeid
- gruppeprosesser og gruppepsykologi
- yrkesetikk og håndtering av etiske dilemmaer
- elev- og foresattmedvirkning
- yrkessosialisering og videre utvikling som leder av opplæring
Grading scale
Gradert skala A - F.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene
Course contact person
Emnet gir en innføring i ulike familieterapeutiske retninger og andre nyttige modeller i arbeid med barn og foreldre, som for eksempel Parent Management Training (PMT). Refleksjon over oss selv som hjelpere i det spenningsfeltet som kan ligge mellom barn og foreldre vil være sentralt i emnet og bidrar til økt bevissthet om egne dilemmaer i familiearbeid.