Programplaner og emneplaner - Student
NYFIK1000 Introduction to the Quantum World for the Curious Course description
- Course name in Norwegian
- Introduksjon til kvanteverdenen for nyfikne
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Mange vil hevde at vi no ser ein ny teknologisk revolusjon i emning - den andre kvanterevolsjonen. Ein revolusjon som kan komme til å endre verda på fleire måtar. I samband med det, kan ein stille seg fleire spørsmål, for eksempel:
- Korleis vil denne revolusjonen påverke oss?
- Kva er den første kvanterevolusjonen?
- Og kva er eigentleg kvantefysikken, som ligg til grunn for kvanteteknologien?
I dette kurset vil vi prøve å gi svar på desse spørsmåla. Og vi ønsker å gi dei på ein måte som ikkje legg til grunn at ein kan avansert matematikk - eller har djup kunnskap om fysikk - frå før. Det held at du er interessert og nyfiken.
Gjennom semesteret vil vi, både gjennom teori, simulering og praksis, komme innom følgande tema - og undertema:
- Korleis kvantefysikken blei til
- Plancks strålingslov og fotoelektrisk effekt
- Partikkel/bølge-dualitet - for lys og materie
- Materie som bølger
- Bølgefunksjonen
- Bølgemekanikk, tunnelering
- Tolking av bølgefunksjonen
- Kollaps av bølgefunksjonen
- Stasjonære tlistandar - kvantisering
- Spinn og polarisering
- Stern-Gerlach-eksperimentet
- Eit eksempel på kollaps: Lys gjennom polariseringsfilter
- Samanfiltring og EPR (Einstein, Podolsky, Rosen)-paradokset
- Den første kvanterevolusjonen
- Tunneleringsmikroskop
- Kjermemagnetisk resonans - og spin 1/2-system
- Spektroskopi
- Laseren
- Den andre kvanterevolusjonen
- Kvante-bits, "qubits" - eksemplifisert gjennom spin 1/2-system
- Eksempel på kvantefordelar innan informasjonsbehandling
- Kvantedatamaskinar og kvantealgoritmar
- Digital og analog kvanterekning
-
Recommended preliminary courses
Ein viss kjennskap til grunnleggande fysikk - begrep som fart, masse og energi, til dømes - kan vere ein fordel. Det kan også vere ein fordel med litt erfaring med numerikk og simulering. Men ingen av desse tinga er nødvendige.
-
Required preliminary courses
Bacheloroppgaven er en avsluttende fordypningsoppgave i sykepleiefaget. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven får du erfaring med fordypning innenfor et avgrenset område, og mulighet for å utvikle din evne til faglig selvstendighet. Tema skal knyttes til kunnskap om sykepleieprofesjonen, pasienter og/eller pårørende. I bacheloroppgaven skal du gjøre systematiske litteratursøk for å anvende resultater fra nyere forskning relatert til den valgte problemstillingen. Bacheloroppgaven stiller krav til systematisk og klar fremstilling. Tittel på bacheloroppgaven framkommer på vitnemålet.
I høstsemesteret vil det settes opp noe undervisning knyttet til for eksempel utvikling av foreløpig tema og problemstilling til bacheloroppgaven, jamfør arbeidskravet Prosjektbeskrivelse for bacheloroppgaven.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sykepleiers rolle og ansvar innenfor et avgrenset fordypningsområde
- kan oppsummere relevant forskning og fagutvikling innenfor valgte fordypningsområde
Ferdigheter
Studenten
- kan utarbeide en prosjektbeskrivelse som konkretiserer tidsplan og hvordan bacheloroppgaven skal gjennomføres med tilgjengelige ressurser
- kan formulere en tydelig sykepleiefaglig problemstilling som er mulig å besvare innenfor oppgavens ramme
- kan gjennomføre en avgrenset systematisk litteraturstudie i tråd med gjeldende vitenskapelige normer
- kan avklare begreper, analysere og vurdere ulike kunnskapskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer
- kan presentere fagstoff på en selvstendig, logisk, kritisk og systematisk måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle og argumentere for styrker og svakheter ved egen studie, substansielt og metodisk
- kan reflektere over forskningsetiske problemstillinger
-
Teaching and learning methods
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Prosjektbeskrivelse for bacheloroppgaven, omfang 1000 ord (+/- 10 %).
- Gjennomført veiledning, 3 obligatoriske veiledninger av tilbud på 4.
-
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Assessment
En intern og en ekstern sensor.
-
Permitted exam materials and equipment
Ingen.
-
Grading scale
Gradert skala A-F.
-
Examiners
To interne sensorar.
-
Target group and admission
Vi tilbyr dette kurset for alle vaksne med interesse for fagfeltet. Vi ønsker med dette kurset å vise kvifor fagfeltet er av allmenn interesse.
Men av enkelt-grupper som kan tenkjast å ha spesiell interesse, kan vi nemne lærarar og personar som jobbar innan informasjonsteknologi.
Når det gjeld den første gruppa, vil eit slikt kurs kunne gjere pedagogar betre i stand til å svare på spørsmål av typen "Kva er eigentleg kvantefysikk?" og "Korleis fungerar ei kvantedatamaskin?". I eit større perspektiv vil det også gjere lærarar - på alle nivå - betre i stand til å formidle korleis kvanteteknologi er med på å forme samfunnet, at det ikkje berre er noko for spesielt interesserte.
For personar innan IT-bransjen vil ikkje dette kurset gjere dei i stand til å bli kompetente kvante-programerarar. Men det vil gjere dei i stand til å vite kva det er snakk om. Kva fordeler ein kan ha av å bruke kvantefenomen innan informasjons- og kommunikasjonsteknologi - og kva utfordringar det kan gi.
-
Course contact person
Sølve Selstø