EPN-V2

NYFIK1000 Introduction to the Quantum World for the Curious Course description

Course name in Norwegian
Introduksjon til kvanteverdenen for nyfikne
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Mange vil hevde at vi no ser ein ny teknologisk revolusjon i emning - den andre kvanterevolsjonen. Ein revolusjon som kan komme til å endre verda på fleire måtar. I samband med det, kan ein stille seg fleire spørsmål, for eksempel:

    • Korleis vil denne revolusjonen påverke oss?
    • Kva er den første kvanterevolusjonen?
    • Og kva er eigentleg kvantefysikken, som ligg til grunn for kvanteteknologien?

    I dette kurset vil vi prøve å gi svar på desse spørsmåla. Og vi ønsker å gi dei på ein måte som ikkje legg til grunn at ein kan avansert matematikk - eller har djup kunnskap om fysikk - frå før. Det held at du er interessert og nyfiken.

    Gjennom semesteret vil vi, både gjennom teori, simulering og praksis, komme innom følgande tema - og undertema:

    • Korleis kvantefysikken blei til
      • Plancks strålingslov og fotoelektrisk effekt
      • Partikkel/bølge-dualitet - for lys og materie
      • Materie som bølger
    • Bølgefunksjonen
      • Bølgemekanikk, tunnelering
      • Tolking av bølgefunksjonen
      • Kollaps av bølgefunksjonen
      • Stasjonære tlistandar - kvantisering
    • Spinn og polarisering
      • Stern-Gerlach-eksperimentet
      • Eit eksempel på kollaps: Lys gjennom polariseringsfilter
      • Samanfiltring og EPR (Einstein, Podolsky, Rosen)-paradokset
    • Den første kvanterevolusjonen
      • Tunneleringsmikroskop
      • Kjermemagnetisk resonans - og spin 1/2-system
      • Spektroskopi
      • Laseren
    • Den andre kvanterevolusjonen
      • Kvante-bits, "qubits" - eksemplifisert gjennom spin 1/2-system
      • Eksempel på kvantefordelar innan informasjonsbehandling
      • Kvantedatamaskinar og kvantealgoritmar
      • Digital og analog kvanterekning
  • Recommended preliminary courses

    Ein viss kjennskap til grunnleggande fysikk - begrep som fart, masse og energi, til dømes - kan vere ein fordel. Det kan også vere ein fordel med litt erfaring med numerikk og simulering. Men ingen av desse tinga er nødvendige.

  • Required preliminary courses

    Bacheloroppgaven er en avsluttende fordypningsoppgave i sykepleiefaget. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven får du erfaring med fordypning innenfor et avgrenset område, og mulighet for å utvikle din evne til faglig selvstendighet. Tema skal knyttes til kunnskap om sykepleieprofesjonen, pasienter og/eller pårørende. I bacheloroppgaven skal du gjøre systematiske litteratursøk for å anvende resultater fra nyere forskning relatert til den valgte problemstillingen. Bacheloroppgaven stiller krav til systematisk og klar fremstilling. Tittel på bacheloroppgaven framkommer på vitnemålet.

    I høstsemesteret vil det settes opp noe undervisning knyttet til for eksempel utvikling av foreløpig tema og problemstilling til bacheloroppgaven, jamfør arbeidskravet Prosjektbeskrivelse for bacheloroppgaven.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for sykepleiers rolle og ansvar innenfor et avgrenset fordypningsområde
    • kan oppsummere relevant forskning og fagutvikling innenfor valgte fordypningsområde

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utarbeide en prosjektbeskrivelse som konkretiserer tidsplan og hvordan bacheloroppgaven skal gjennomføres med tilgjengelige ressurser
    • kan formulere en tydelig sykepleiefaglig problemstilling som er mulig å besvare innenfor oppgavens ramme
    • kan gjennomføre en avgrenset systematisk litteraturstudie i tråd med gjeldende vitenskapelige normer
    • kan avklare begreper, analysere og vurdere ulike kunnskapskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer
    • kan presentere fagstoff på en selvstendig, logisk, kritisk og systematisk måte

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle og argumentere for styrker og svakheter ved egen studie, substansielt og metodisk
    • kan reflektere over forskningsetiske problemstillinger
  • Teaching and learning methods

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Prosjektbeskrivelse for bacheloroppgaven, omfang 1000 ord (+/- 10 %).
    • Gjennomført veiledning, 3 obligatoriske veiledninger av tilbud på 4.
  • Course requirements

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Assessment

    En intern og en ekstern sensor.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    To interne sensorar.

  • Target group and admission

    Vi tilbyr dette kurset for alle vaksne med interesse for fagfeltet. Vi ønsker med dette kurset å vise kvifor fagfeltet er av allmenn interesse.

    Men av enkelt-grupper som kan tenkjast å ha spesiell interesse, kan vi nemne lærarar og personar som jobbar innan informasjonsteknologi.

    Når det gjeld den første gruppa, vil eit slikt kurs kunne gjere pedagogar betre i stand til å svare på spørsmål av typen "Kva er eigentleg kvantefysikk?" og "Korleis fungerar ei kvantedatamaskin?". I eit større perspektiv vil det også gjere lærarar - på alle nivå - betre i stand til å formidle korleis kvanteteknologi er med på å forme samfunnet, at det ikkje berre er noko for spesielt interesserte.

    For personar innan IT-bransjen vil ikkje dette kurset gjere dei i stand til å bli kompetente kvante-programerarar. Men det vil gjere dei i stand til å vite kva det er snakk om. Kva fordeler ein kan ha av å bruke kvantefenomen innan informasjons- og kommunikasjonsteknologi - og kva utfordringar det kan gi.

  • Course contact person

    Sølve Selstø