EPN-V2

NTSG6200 Norwegian Sign Language 1 for Primary and Lower Secondary School Teach, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Norsk tegnspråk 1, trinn 1-10, emne 2
Study programme
Norwegian Sign Language 1 for Primary and Lower Secondary School Teachers
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Barnehagen er en møteplass for mennesker med ulik bakgrunn. Barnehagen er også en institusjon der ulike verdier skal omsettes i praksis og rettigheter forvaltes. Hvordan dette møtet blir, er avhengig av et kompetent personale. Det krever kjennskap til kulturelt og religiøst mangfold i samfunnet, hvordan dette kommer uttrykk i barnehagen samt hvordan barns identitet utvikles i skjæringspunktet mellom religion, kultur, klasse og kjønn. Barnehagelærere må ha bevissthet om at enkle spørsmål ofte har kompliserte svar. Hva forbinder vi med begrepet mangfold? Hvem er «vi» i barnehagen? Hva er kulturell tilhørighet? Hva er rasisme, og finnes det i barnehagen? Hvilken plass har religionen i barnehagen? Må alle som jobber i barnehagen håndhilse?

Identitet og mangfold er komplekse og abstrakte begreper. Samtidig er det i konkrete møter at barns identitet utvikles. Emnet gir en utvidet forståelse av mangfold og identitetsutvikling. I dette emnet gis studenten konkrete kunnskaper som bygger en bro mellom abstrakte begreper og konkrete situasjoner. Studenten får kunnskap om politikk på religions- og integreringsfeltet som legger føringer for barnehagen, og teori som kan anvendes til å forstå og analysere barnehagen i et mangfoldig samfunn. Anerkjennelse av ulike aspekter ved barns identiteter er avgjørende for tilhørighet til et fellesskap, med muligheter for medvirkning og deltagelse.

Required preliminary courses

Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og veiledning. Studentaktive læringsformer vektlegges. Studentene skal utarbeide og gjennomføre et empirisk prosjekt, et avgrenset forskningsprosjekt som gir trening i å designe, gjennomføre og bearbeide et empirisk materiale. Gjennom seminarundervisningen skal studentene opparbeide praktiske ferdigheter til å gjennomføre et empirisk prosjekt: intervjuer, dokumentanalyse, kildearbeid, fortolkning av data og tekster og etisk analyse, samt å presentere forskningsfunn i lys av relevante teoretiske perspektiver

Dersom det er mulig kan prosjektet og empirien utbygges til å inngå i masteroppgaven.

Learning outcomes

Eksamen er en individuell skriftlig semesteroppgave som bygger på arbeidskravene. Omfang skal være 3500 ord +/- 10 prosent eksklusiv referanseliste. Veiledning vil bli gitt i skriveprosessen.

Content

Emne 2 bygger videre på den kunnskapen, de ferdighetene og den generelle kompetansen studentene har tilegnet seg i emne 1. Hovedtemaene i emne 2 er beskrevet under Innhold nedenfor.

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Course requirements

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.

Assessment

Innhold

Studiet består av fire hovedtemaer:

  1. Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet
  2. Hva er et mangfoldig samfunn?
  3. Barn som samfunnsborgere
  4. Finnes rasisme i barnehagen?

1. Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet

  • Barndom og identitet i norsk kontekst
  • Barns sammensatte identitet (interseksjonalitet)
  • Ledelse i barnehager preget av mangfold

2. Hva er et mangfoldig samfunn?

  • Mangfoldsbegreper
  • Religiøst og kulturelt mangfold i Norge
  • Religions- og integreringspolitikk

3. Barn som samfunnsborgere

  • Medborgerskap, rettigheter og forskjellighet
  • Tilhørighet og likeverdig deltagelse
  • Etiske problemstillinger knyttet til demokrati og religionsfrihet

4. Finnes rasisme i barnehagen?

  • Rasisme og diskriminering
  • Forståelser av ulikhet
  • Ulike perspektiver på makt

Grading scale

Gradert skala, A-F.

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.