EPN-V2

NORY6400 Era Studies from 1900 up until Today Course description

Course name in Norwegian
Epokestudier fra 1900 til i dag
Study programme
Norwegian with a Vocational Profile
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Se programplanen

Required preliminary courses

Bestått NORY6300 eller tilsvarende

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om viktige utviklingslinjer i språk og litteratur i epoken
  • kunnskap om litteraturhistoriske epoker og kjennskap til sentrale forfattere i de ulike periodene
  • kunnskap om språkets utvikling fra 1900 til i dag
  • kunnskap om medieutviklingen i perioden
  • kunnskap om sjangerutviklingen i fiksjon, saktekster og sammensatte tekster
  • kunnskap om språklig påvirkning og flerspråklighet
  • kjennskap til andre nordiske språk, og likheter og forskjeller mellom de nordiske språkene
  • kjennskap til samisk

Ferdigheter

Studenten kan

  • se sammenhenger og trekke linjer gjennom utviklingen av språk, litteratur, medier og sjangere fram etter 1900
  • hovedtrekkene i litteraturhistorien fram etter 1900
  • hovedtrekkene i språkhistorien fram etter 1900
  • gjøre rede for samisk og andre nordiske språk, og likheter og forskjeller mellom disse
  • gjøre rede for språklig påvirkning og flerspråklighet

Generell kompetanse

Studenten har

  • forståelse for sammenhengen mellom språk, litteratur og identitet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • innsikt i verdien av vektlegging av de grunnleggende ferdighetene
  • forståelse for norskfagets betydning for læringsprosesser og yrkesutøvelse
  • bevissthet rundt kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutviklings som sentrale komponenter i norskfaget

Content

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Teaching and learning methods

- forelesning, dialog, gruppearbeid

- individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner

- gi og motta veiledning individuelt og i gruppe

- muntlige framføringer, f.eks. framlegg, diskusjoner, rollespill

- individuell tekstlesing/litteraturstudier på bokmål og nynorsk

- bruk av digitale hjelpemidler og av høgskolens elektroniske plattform

Course requirements

Det er to arbeidskrav knyttet til emnet:

  • levere tre tekster som skal inngå i mappe, tekst 1 skal ha et omfang på 500-800 ord, tekst 2 skal ha et omfang på 1000-1600 ord, tekst 3 skal ha et omfang på 1600-2000 ord. Nærmere informasjon blir gitt ved semesterstart.
  • gi muntlig og/eller skriftlig tilbakemelding til medstudent på en skriftlig tekst (ca 10 minutter)

Assessment

Individuell mappelevering av tre tekster (se omfang under arbeidskrav).

Ved ny/utsatt eksamen kan studenten forbedre mappen ved første ny og utsatt eksamen. Ved senere eksamen må det produseres nye tekster

Permitted exam materials and equipment

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om form, teknikk og materialbruk
  • kan anvende relevant teori i egne prosjekt
  • har kunnskap om materialers livsløp, miljøpåvirkning, oppbygning, egenskaper og bearbeidingsmuligheter, samt HMS-tiltak i arbeid med disse i motedesign og -produksjon.

Ferdigheter

Studenten

  • kan ta valg og eksperimentere med form, materialer, teknikker og redskaper og anvende disse i arbeidet med idéutvikling, funksjon og uttrykk
  • kan reflektere over, argumentere for og formidle egne prosjekt gjennom muntlig og visuell formidling
  • kan anvende kunnskap om tekstile materialer livsløp, miljøpåvirkning, oppbygning og egenskaper til å ta hensiktsmessige, miljøbesparende materialvalg og til å iverksette HMS-tiltak i motedesign og -produksjon.

Generell kompetanse

Studenten

  • har grunnleggende forståelse for motedesign og produksjon
  • kan arbeide selvstendig ut i fra en valgt problemformulering
  • har kjennskap til fagets egenart og fagets plass i kultur og samfunn
  • kan reflektere over materialbruk og HMS-utfordringer i motedesign og -produksjon.

Grading scale

Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.

Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Examiners

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være utført og godkjent: 

Arbeidskrav, prosjekt 1. Mønsterkonstruksjon og søm-teknikk (individuelt arbeid)

En individuell, praktisk oppgave, i form av en perm, som skal omfattes av følgende:

  • En personlig innrettet grunnform til skjørt, overdel og bukse og oppsydde toiler av hvert av disse mønstrene.
  • Et enkelt plagg der kunnskapene om mønsterkonstruksjon videreføres på en personlig måte.

Arbeidskrav, prosjekt 2. Mote og moteteori(individuelt-/ gruppearbeid)

Arbeidskravet er todelt:

  • En muntlig og visuell presentasjonsoppgave (gruppearbeid): Gruppen skal vise hvordan fagfeltets teorier/ideologier og refleksjoner har fått innvirkning på profesjonelle designeres visuelle arbeid. Det skal anvendes relevant litteratur i arbeidet.
  • En praktisk og skriftlig oppgave, der moteteori brukes som inspirasjon til eget praktisk skapende arbeid. Oppgaven kan løses individuelt eller i grupper. Oppgaven omfattes av et ferdig plagg/antrekk og en visuell og skriftlig dokumentasjon av det praktiske arbeidet (om lag 1000 ord). Studenten/ gruppen skal presentere sitt ferdige arbeid for klassen og vil få muntlig tilbakemelding fra medstudenter.

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent og når arbeidskrav gjennomføres som gruppearbeid vurderes gruppen under ett.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.