Programplaner og emneplaner - Student
NORY6400 Era Studies from 1900 up until Today Course description
- Course name in Norwegian
- Epokestudier fra 1900 til i dag
- Study programme
-
Norwegian with a Vocational Profile
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se programplanen
Required preliminary courses
Bestått NORY6300 eller tilsvarende
Learning outcomes
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om viktige utviklingslinjer i språk og litteratur i epoken
- kunnskap om litteraturhistoriske epoker og kjennskap til sentrale forfattere i de ulike periodene
- kunnskap om språkets utvikling fra 1900 til i dag
- kunnskap om medieutviklingen i perioden
- kunnskap om sjangerutviklingen i fiksjon, saktekster og sammensatte tekster
- kunnskap om språklig påvirkning og flerspråklighet
- kjennskap til andre nordiske språk, og likheter og forskjeller mellom de nordiske språkene
- kjennskap til samisk
Ferdigheter
Studenten kan
- se sammenhenger og trekke linjer gjennom utviklingen av språk, litteratur, medier og sjangere fram etter 1900
- hovedtrekkene i litteraturhistorien fram etter 1900
- hovedtrekkene i språkhistorien fram etter 1900
- gjøre rede for samisk og andre nordiske språk, og likheter og forskjeller mellom disse
- gjøre rede for språklig påvirkning og flerspråklighet
Generell kompetanse
Studenten har
- forståelse for sammenhengen mellom språk, litteratur og identitet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- innsikt i verdien av vektlegging av de grunnleggende ferdighetene
- forståelse for norskfagets betydning for læringsprosesser og yrkesutøvelse
- bevissthet rundt kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutviklings som sentrale komponenter i norskfaget
Content
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Teaching and learning methods
- forelesning, dialog, gruppearbeid
- individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
- gi og motta veiledning individuelt og i gruppe
- muntlige framføringer, f.eks. framlegg, diskusjoner, rollespill
- individuell tekstlesing/litteraturstudier på bokmål og nynorsk
- bruk av digitale hjelpemidler og av høgskolens elektroniske plattform
Course requirements
Det er to arbeidskrav knyttet til emnet:
- levere tre tekster som skal inngå i mappe, tekst 1 skal ha et omfang på 500-800 ord, tekst 2 skal ha et omfang på 1000-1600 ord, tekst 3 skal ha et omfang på 1600-2000 ord. Nærmere informasjon blir gitt ved semesterstart.
- gi muntlig og/eller skriftlig tilbakemelding til medstudent på en skriftlig tekst (ca 10 minutter)
Assessment
Individuell mappelevering av tre tekster (se omfang under arbeidskrav).
Ved ny/utsatt eksamen kan studenten forbedre mappen ved første ny og utsatt eksamen. Ved senere eksamen må det produseres nye tekster
Permitted exam materials and equipment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om form, teknikk og materialbruk
- kan anvende relevant teori i egne prosjekt
- har kunnskap om materialers livsløp, miljøpåvirkning, oppbygning, egenskaper og bearbeidingsmuligheter, samt HMS-tiltak i arbeid med disse i motedesign og -produksjon.
Ferdigheter
Studenten
- kan ta valg og eksperimentere med form, materialer, teknikker og redskaper og anvende disse i arbeidet med idéutvikling, funksjon og uttrykk
- kan reflektere over, argumentere for og formidle egne prosjekt gjennom muntlig og visuell formidling
- kan anvende kunnskap om tekstile materialer livsløp, miljøpåvirkning, oppbygning og egenskaper til å ta hensiktsmessige, miljøbesparende materialvalg og til å iverksette HMS-tiltak i motedesign og -produksjon.
Generell kompetanse
Studenten
- har grunnleggende forståelse for motedesign og produksjon
- kan arbeide selvstendig ut i fra en valgt problemformulering
- har kjennskap til fagets egenart og fagets plass i kultur og samfunn
- kan reflektere over materialbruk og HMS-utfordringer i motedesign og -produksjon.
Grading scale
Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.
Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Examiners
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være utført og godkjent:
Arbeidskrav, prosjekt 1. Mønsterkonstruksjon og søm-teknikk (individuelt arbeid)
En individuell, praktisk oppgave, i form av en perm, som skal omfattes av følgende:
- En personlig innrettet grunnform til skjørt, overdel og bukse og oppsydde toiler av hvert av disse mønstrene.
- Et enkelt plagg der kunnskapene om mønsterkonstruksjon videreføres på en personlig måte.
Arbeidskrav, prosjekt 2. Mote og moteteori(individuelt-/ gruppearbeid)
Arbeidskravet er todelt:
- En muntlig og visuell presentasjonsoppgave (gruppearbeid): Gruppen skal vise hvordan fagfeltets teorier/ideologier og refleksjoner har fått innvirkning på profesjonelle designeres visuelle arbeid. Det skal anvendes relevant litteratur i arbeidet.
- En praktisk og skriftlig oppgave, der moteteori brukes som inspirasjon til eget praktisk skapende arbeid. Oppgaven kan løses individuelt eller i grupper. Oppgaven omfattes av et ferdig plagg/antrekk og en visuell og skriftlig dokumentasjon av det praktiske arbeidet (om lag 1000 ord). Studenten/ gruppen skal presentere sitt ferdige arbeid for klassen og vil få muntlig tilbakemelding fra medstudenter.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent og når arbeidskrav gjennomføres som gruppearbeid vurderes gruppen under ett.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.