Programplaner og emneplaner - Student
NORY6300 Era Studies up until 1900 Course description
- Course name in Norwegian
- Epokestudier fram til 1900
- Study programme
-
Norwegian with a Vocational Profile
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se programplanen
Required preliminary courses
Generell studiekompetanse
Learning outcomes
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om viktige utviklingslinjer i språk og litteratur i epoken
- kunnskap om litteraturhistoriske epoker og kjennskap til sentrale forfattere i de ulike periodene
- kunnskap om sjangerutviklingen, fiksjon og saktekster
- kunnskap om språkets utvikling fra norrøn tid fram til 1900
- kunnskap om medieutviklingen i perioden
Ferdigheter
Studenten kan
- se sammenhenger og trekke linjer gjennom utviklingen av språk, litteratur, medier og sjangere fram til 1900
- hovedtrekkene i litteraturhistorien fram til 1900
- hovedtrekkene i språkhistorien fram til 1900
Generell kompetanse
Studenten har
- forståelse for sammenhengen mellom språk, litteratur og identitet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- innsikt i verdien av vektlegging av de grunnleggende ferdighetene
- forståelse for norskfagets betydning for læringsprosesser og yrkesutøvelse
- bevissthet rundt kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutvikling som sentrale komponenter i norskfaget
- oversikt og kunnskaper fra epoken som gir studenten evne og mulighet til dybdelæring og helhetlig forståelse og kan se sammenhengen mellom norskfaget og eventuelle yrkesfag/andre studiefag
Content
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten ha
- kunnskap om sosiologi som fag og tenkemåte
- kunnskap om hvordan forståelsesmåter på individnivå og samfunnsnivå henger sammen
- kunnskap om politiske prosesser bak utformingen av sosialpolitikk generelt og barnevernet spesielt
- kunnskap og innsikt i stats- og kommunalkunnskap på barnevernets felt
- kunnskap og innsikt i velferdsstatens fremvekst, rammebetingelser, verdigrunnlag, utforming og ordninger
- kunnskap om barnefattigdom
- kunnskap om barns rettigheter i samfunnet
- kunnskap om barns rettigheter i familien
- kunnskap om barns menneskerettsvern
Ferdigheter
Studenten skal
- kunne anvende sentrale begreper og perspektiver i analyse av sosiale forhold
- kunne gjenkjenne prinsipielle spørsmål man vil møte som barnevernspedagog
- kunne forstå og formidle sentrale begrep i sosiologi og sosialantropologi
- kunne gjennomføre øvelser i vitenskapelige metoder
- kunne bistå barn, slik at deres rettigheter blir reelle
- kunne delta i samfunnsdebatt for å påvirke barns rettsvern
- kunne identifisere mulige menneskerettsbrudd mot barn i Norge
Generell kompetanse
Studenten skal
- vise evne til kritisk tenkning og analytisk refleksjon
- ha innsikt i tverrprofesjonelt samarbeid mellom barnevern og media
Teaching and learning methods
- forelesning, dialog, gruppearbeid
- individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
- gi og motta veiledning individuelt og i gruppe
- muntlige framføringer, f.eks. framlegg, diskusjoner, rollespill
- individuell tekstlesing/litteraturstudier på bokmål og nynorsk
- språklige analyser av tekster på norrønt
- bruk av digitale hjelpemidler og av høgskolens elektroniske plattform
Course requirements
Det er tre arbeidskrav knytte til emnet:
- holde et muntlig gruppeframlegg, 30-40 min.
- levere inn en skriftlig tekst på sidemål, 1600-2000 ord
- gi muntlig og/eller skriftlig tilbakemelding til medstudent på en skriftlig tekst (ca. 10 minutter)
Assessment
Hjemmeeksamen (2000 - 2400 ord), individuell, 7 dager
Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle tilgjengelige
Grading scale
Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskaper om de samfunnsmessige sammenhenger og rammebetingelser for barnevernfeltet. Dette handler blant annet om å forstå barnevernets oppdrag, barnevernet som forvaltningsmessig område, herunder dets kultur, verdier og normer. Sentrale områder i emnet er sosiologiske perspektiver, stats- og kommunalkunnskap og helse- og sosialpolitikk. Undervisningen i juss, psykologi, vitenskapsteori og sosialpedagogikk fortsetter. Det vektlegges at studentene får forståelse for forbindelser mellom fagene, og forbindelsen mellom teori og praksis.