EPN-V2

NORY6300 Era Studies up until 1900 Course description

Course name in Norwegian
Epokestudier fram til 1900
Study programme
Norwegian with a Vocational Profile
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Se programplanen

Required preliminary courses

Generell studiekompetanse

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om viktige utviklingslinjer i språk og litteratur i epoken
  • kunnskap om litteraturhistoriske epoker og kjennskap til sentrale forfattere i de ulike periodene
  • kunnskap om sjangerutviklingen, fiksjon og saktekster
  • kunnskap om språkets utvikling fra norrøn tid fram til 1900
  • kunnskap om medieutviklingen i perioden

Ferdigheter

Studenten kan

  • se sammenhenger og trekke linjer gjennom utviklingen av språk, litteratur, medier og sjangere fram til 1900
  • hovedtrekkene i litteraturhistorien fram til 1900
  • hovedtrekkene i språkhistorien fram til 1900

Generell kompetanse

Studenten har

  • forståelse for sammenhengen mellom språk, litteratur og identitet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • innsikt i verdien av vektlegging av de grunnleggende ferdighetene
  • forståelse for norskfagets betydning for læringsprosesser og yrkesutøvelse
  • bevissthet rundt kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutvikling som sentrale komponenter i norskfaget
  • oversikt og kunnskaper fra epoken som gir studenten evne og mulighet til dybdelæring og helhetlig forståelse og kan se sammenhengen mellom norskfaget og eventuelle yrkesfag/andre studiefag

Content

Kunnskaper

Etter gjennomført emne skal studenten ha

  • kunnskap om sosiologi som fag og tenkemåte
  • kunnskap om hvordan forståelsesmåter på individnivå og samfunnsnivå henger sammen
  • kunnskap om politiske prosesser bak utformingen av sosialpolitikk generelt og barnevernet spesielt
  • kunnskap og innsikt i stats- og kommunalkunnskap på barnevernets felt
  • kunnskap og innsikt i velferdsstatens fremvekst, rammebetingelser, verdigrunnlag, utforming og ordninger
  • kunnskap om barnefattigdom
  • kunnskap om barns rettigheter i samfunnet
  • kunnskap om barns rettigheter i familien
  • kunnskap om barns menneskerettsvern

Ferdigheter

Studenten skal

  • kunne anvende sentrale begreper og perspektiver i analyse av sosiale forhold
  • kunne gjenkjenne prinsipielle spørsmål man vil møte som barnevernspedagog
  • kunne forstå og formidle sentrale begrep i sosiologi og sosialantropologi
  • kunne gjennomføre øvelser i vitenskapelige metoder
  • kunne bistå barn, slik at deres rettigheter blir reelle
  • kunne delta i samfunnsdebatt for å påvirke barns rettsvern
  • kunne identifisere mulige menneskerettsbrudd mot barn i Norge

Generell kompetanse

Studenten skal

  • vise evne til kritisk tenkning og analytisk refleksjon
  • ha innsikt i tverrprofesjonelt samarbeid mellom barnevern og media

Teaching and learning methods

- forelesning, dialog, gruppearbeid

- individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner

- gi og motta veiledning individuelt og i gruppe

- muntlige framføringer, f.eks. framlegg, diskusjoner, rollespill

- individuell tekstlesing/litteraturstudier på bokmål og nynorsk

- språklige analyser av tekster på norrønt

- bruk av digitale hjelpemidler og av høgskolens elektroniske plattform

Course requirements

Det er tre arbeidskrav knytte til emnet:

  • holde et muntlig gruppeframlegg, 30-40 min.
  • levere inn en skriftlig tekst på sidemål, 1600-2000 ord
  • gi muntlig og/eller skriftlig tilbakemelding til medstudent på en skriftlig tekst (ca. 10 minutter)

Assessment

Hjemmeeksamen (2000 - 2400 ord), individuell, 7 dager

Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle tilgjengelige

Grading scale

Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskaper om de samfunnsmessige sammenhenger og rammebetingelser for barnevernfeltet. Dette handler blant annet om å forstå barnevernets oppdrag, barnevernet som forvaltningsmessig område, herunder dets kultur, verdier og normer. Sentrale områder i emnet er sosiologiske perspektiver, stats- og kommunalkunnskap og helse- og sosialpolitikk. Undervisningen i juss, psykologi, vitenskapsteori og sosialpedagogikk fortsetter. Det vektlegges at studentene får forståelse for forbindelser mellom fagene, og forbindelsen mellom teori og praksis.