Programplaner og emneplaner - Student
NORY6100 Textual Knowledge - Spoken Texts Course description
- Course name in Norwegian
- Tekstkunnskap - muntlige tekster
- Study programme
-
Norwegian with a Vocational Profile
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap;
Studenten har
- spesialisert kunnskap om strategibegrepet, hvordan strategier kan bidra til verdiskaping, lønnsomhet og overlevelse
- inngående kunnskap om strategisk analyse av ressurser
- evnen til å anvende avansert kunnskap innenfor strategisk analyse av omgivelser og konkurransesituasjon
- spesialisert kunnskap om strategiske prosesser, dynamiske omgivelser, innovasjon og læring, og iverksetting
;
Ferdigheter;
Studenten skal kunne
- bruke avanserte strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre dyptgående analyser og reflekterte valg
- gjennomføre selvstendige strategisk analyser for en virksomhet med hensyn til omgivelser- og interne ressurser, og samtidig kunne være kritisk til ulike informasjonskilder
- forstå hva som kreves for utarbeidelse- og implementering, så vel som operasjonalisering av strategi i en organisasjon
- analysere og forstå endringer, både som prosess og struktur gjennom anvendelse av avanserte forskningsbaserte teorier og tilnærminger
;
Generell kompetanse
Studenten kan
- gjøre bruk av avanserte strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre analyser og ta reflekterte valg
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre avanserte oppgaver
- bidra til nytenkning og innovasjoner innenfor eget virksomhetsfelt
- omfattende innsikt i etiske dilemmaer og samfunnsansvar ved strategiske valg
Required preliminary courses
Det er lagt til rette for at en vesentlig del av læringen skjer gjennom deltakernes egne opplevelser og arbeidserfaringer. Dette blir gjort gjennom gruppearbeid, øvelser og jobbrelaterte oppgaver. Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger og ulike typer øvingsoppgaver. Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver. Det vil også bli muligheter for frivillige innleveringer i løpet av semesteret.
Learning outcomes
Undervisningen gjennomføres med veksling mellom forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, modellering av gruppeprosesser, studentpresentasjoner, seminarer og lignende. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene.
Content
- sjangerteori
- kommunikasjonsteori og retorikk
- digitale medier
- norske talemålsvarianter som dialekter, sosiolekter, idiolekter, fagspråk
- andre nordiske språk
- språk og identitet i et globalt og flerkulturelt perspektiv; bl a majoritetsspråk, minoritetsspråk, flerspråklighet
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
- Skriftlig oppgave om lederrollen, ledelse og organisasjonsbygging i barnehagen. Omfang er 2000 ord (+/- 10 %).
Course requirements
Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen (3000 ord +/- 10 %) med omfang på 48 timer.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Permitted exam materials and equipment
A - F
Grading scale
Bestått/ikke bestått
Examiners
To interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensor.