EPN-V2

NORY6100 Textual Knowledge - Spoken Texts Course description

Course name in Norwegian
Tekstkunnskap - muntlige tekster
Study programme
Norwegian with a Vocational Profile
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har avansert kunnskap om sykepleie som fag og vitenskap og kan analysere klinisk faglige problemstillinger for å identifisere behov for forskning og fagutvikling
  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen

Ferdigheter:

Studenten

  • kan analysere relevante teorier og kliniske problemstillinger for å initiere et forsknings- eller utviklingsprosjekt
  • kan anvende relevante metoder for forsknings- eller utviklingsarbeid i eget arbeid
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings- eller utviklingsprosjekt
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner fra eget forsknings- eller utviklingsarbeid til et allment og akademisk publikum
  • kan utvikle pasientomsorgen gjennom å implementere forskning og utøve fagutvikling

Required preliminary courses

Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, 3 masterseminarer med fremlegg og 20 timer veiledning.

Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til og fra medstudenter og lærere er en viktig del av seminarene.

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om norske talemålsvarianter
  • kjennskap til nordiske språk
  • kunnskap om grunnleggende muntlige ferdigheter

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende, vurdere og veilede ulike kommunikasjonsmåter og i ulike kommunikasjonssituasjoner
  • anvende ulike presentasjonsmedier
  • bruke og analysere retoriske virkemidler
  • planlegge og vurdere muntlig norsk som grunnleggende ferdighet i et valgt programfag

Generell kompetanse

Studenten har

  • forståelse for sammenhengen mellom språk og identitet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • innsikt i verdien av vektlegging av grunnleggende muntlige ferdigheter
  • forståelse for norskfagets betydning for læringsprosesser og yrkesutøvelse
  • bevissthet rundt kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutviklings som sentrale komponenter i norskfaget

Content

  • sjangerteori
  • kommunikasjonsteori og retorikk
  • digitale medier
  • norske talemålsvarianter som dialekter, sosiolekter, idiolekter, fagspråk
  • andre nordiske språk
  • språk og identitet i et globalt og flerkulturelt perspektiv; bl a majoritetsspråk, minoritetsspråk, flerspråklighet

Teaching and learning methods

  • forelesning, dialog, gruppearbeid
  • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
  • gi og motta veiledning individuelt og i gruppe
  • muntlige framføringer, f.eks. framlegg, diskusjoner, rollespill
  • planlegge og vurdere muntlig norsk som grunnleggende ferdighet i et valgt programfag
  • bruk av digitale hjelpemidler og av høgskolens elektroniske plattform

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Assessment

Muntlig eksamen, individuell

Permitted exam materials and equipment

Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06)

Grading scale

Bestått/ikke bestått

Examiners

To interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensor.