EPN-V2

NORI6000 Norwegian Language for Foreign Students, Intermediate Level Course description

Course name in Norwegian
Norsk for internasjonale studenter, viderekommende nivå
Study programme
Norwegian Language for Foreign Students, Intermediate Level
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Description of integrated courses

Approved by the Study Board 30 June 2014. Minor revision approved by Head of the Academic Affairs Committee, Faculty of Education and International Studies 16.11.2017.

Course plan valid from spring semester 2018.

Introduction

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten;har kunnskap om

  • sentrale emner og problemstillinger innen designfeltet
  • designprosessen - fra idé til ferdig produkt
  • metoder for utvikling av innovative og bærekraftige designløsninger

;

Ferdighet

Studenten;

  • kan formidle sentrale emner, problemstillinger, verktøy og metoder innen fagfeltet design
  • behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer innen design, som for eksempel tegne og presentasjonsteknikker
  • kan identifisere ulike konseptuelle løsninger og utarbeide et eget konsept
  • kan planlegge og utvikle idéer frem til ferdig produkt eller tjeneste
  • kan anvende kreative metoder for utforming av god design og gode produktløsninger

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til designerens utfordringer og rolle i forhold til innovasjon og bærekraftige løsninger.
  • har kunnskap om designregistrering og patentbeskyttelse og kjenner til fremgangsmåten for søknad om registrering/patent.
  • kjenner til etiske problemstillinger knyttet til design og tilpassing til ulike brukergrupper
  • kan utveksle synspunkter og bidra til problematisering av design knyttet til etikk, miljø og kultur i skole og samfunn
  • har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge undervisning i design og idéutvikling

Recommended preliminary courses

Målgruppe

Målgruppe for studiet er lærere i videregående opplæring, folkehøgskole og grunnskolen.

Opptakskrav

Bestått faglærerutdanning eller bachelorgrad innen visuelle kunstfag, design, arkitektur eller tilsvarende. Det kreves til sammen 60 studiepoeng innen disse fagene. Annen relevant utdanning tilsvarende bachelorgrad med til sammen 60 studiepoeng, innen kunstfaglige emner, kan gi grunnlag for opptak etter nærmere vurdering. ;

Required preliminary courses

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdet. Det forutsettes at studentene tilegner seg innsikt og ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.

Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med tre til fem samlinger i semesteret. Studiet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 80 timer undervisning og veiledning med lærere på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.

Det foretas også en løpende uformell vurdering av studentenes arbeider og innsats i forhold til studiets læringsutbytte. I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentenes evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter. Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen.

Learning outcomes

Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid/en obligatorisk aktivitet som må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav vurderes til;Godkjent/Ikke godkjent;.

Formålet med hvert enkelt arbeidskrav er at studentene selv skal erfare det som har vært gjennomgått på samlingen gjennom eget praktisk arbeid og utprøving. Ett arbeidskrav vil omfatte løsning av en gitt problemstilling gjennom anvendelse av relevante verktøy samt utprøving og erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass.

Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legedokumentasjon, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innfrielse av arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Studenter som samlet har mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse, får ikke anledning til å avlegge eksamen. Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får skriftlig melding om dette. I dette studiet er det obligatorisk tilstedeværelse på samlingene.

Studenter som får vurderingen;Ikke godkjent;på hele eller deler av arbeidskravet avtaler selv ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav/obligatorisk aktivitet:

  • Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Det gis til sammen fem arbeidskrav.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:;Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:

  • faglige innføringer og demonstrasjoner
  • felles faglige drøftinger og vurderinger underveis og til slutt i forhold til studieoppgaver: erfaringsinnhenting i bedrifter og skoler og gruppe- og prosjektarbeid

Content

The course comprises 40 hours of language instruction (4 hours * 10 weeks) organized as whole class instruction.

  • Learning and Teaching Forms
  • Reading comprehension practice
  • Listening comprehension practice
  • Conversation practice
  • Grammar exercises
  • Written assignments

Course requirements

Eksamen i emnet er todelt:

1. Muntlig prosjektoppgave;som kan gjennomføres i grupper eller individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av følgende to komponenter:

  • En modell/prototyp i valgfritt modellmateriale, basert på et eget utviklet konsept, samt dokumentasjon av designutviklingsprosessen. Skriftlig begrunnelse for de valg som er gjort underveis, basert på valgt målgruppe og målsetting for oppgaven.
  • En muntlig presentasjon av prosjektoppgaven for medstudenter og faglærer.

Muntlig prosjektoppgave teller;60;prosent av sluttkarakteren.

Muntlig eksamen kan ikke påklages.;

2. ;;En individuell skriftlig oppgave

I form av et refleksjonsnotat (om lag 2000 ord sider) basert på eget arbeid med prosjektoppgaven og læringsprosessen gjennom studiet.

Individuell skriftlig oppgave teller;40;prosent av sluttkarakteren.

Eksamensresultat på den skriftlige oppgaven kan påklages.;

Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne. De to eksamensdelene gir én sammenlagt sluttkarakter.;

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Grading scale

Gradert skala A-F.;

Examiners

Del 1: To interne sensorer.;Ekstern sensor brukes jevnlig.

Del 2: Én;intern og én ekstern sensor.

Admission requirements

Admission

International exchange students, who are admitted to the study programmes at Oslo and Akershus University College of Applied Sciences (HiOA) for the current term, will be given priority over other applicants. Other categories of international students who currently follow study programmes at HiOA, may be admitted to the course provided that there will be available places. Trainees through the 'Akademisk dugnad' at HiOA must be approved by the Section for Internationalisation and must meet the general admission requirements for Higher Education Entrance Qualification.

Admission to the intermediate course requires a passing grade from the beginner's level course or A1- level language competencies in Norwegian. When applying for admission to the intermediate course, such competencies must be affirmed either by a diploma/course certificate from an A1-level language course or through an interview with the academic coordinator. On the basis of this interview students can either be granted admission to the intermediate course or denied such admission. Applicants who wish to be evaluated on basis of an interview have to contact the academic coordinator within the application deadline. The result of the interview cannot be appealed.

Applicants with equivalent or higher language competence will not be able to apply for this course. Other categories of applicants, who are not international students at HiOA, will not be able to apply. Students with ordinary admission to HiOA are not entitled to attend the course.

Ranking

  • Erasmus+ students and trainees.
  • Exchange students from other exchange programmes.
  • Trainees through the 'Akademisk dugnad' at HiOA and have been recommended by the Section for Internationalisation.
  • Master's degree programme students.

Applicants in each category will be ranked according to drawing of lots principle.

Target Group

The target group of the course is international exchange students who are admitted to the study programmes at Oslo and Akershus University College of Applied Sciences for the current term.