Programplaner og emneplaner - Student
NORC6120 Subject 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Videreutvikling av lese- og skriveferdigheiter, litteratur og litterær danning
- Study programme
-
Norwegian 1 for Primary School Teachers
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
ENGC6120 Engelsk 1, trinn 1-7, emne 2.
Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i vårsemesteret.
Avsluttende vurdering har to komponenter.
- En individuell skriftlig oppsummering og refleksjon med utgangspunkt i rapporten etter studentens utviklingsprosjekt. Omfang: om lag 1000 ord.
- En muntlig eksamen i gruppe med diskusjon av studentenes utviklingsarbeid. Omfang: mellom 20 og 40 minutter avhengig av gruppestørrelse.
Det blir gitt én samlet karakter for de to komponentene. Karakteren gis individuelt etter avsluttet muntlig eksamen. Eksamensspråket er engelsk.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen. Ny/utsatt eksamen som påfølger en ordinær gruppeeksamen kan gjennomføres som individuell eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Learning outcomes
Det er tillatt å medbringe den innleverte skriftlige rapporten fra utviklingsprosjektet, læreplanen i engelskfaget (LK20) og et ark med notater til muntlig eksamen.
Content
I emne 2 er hovudområde vidareutvikling av lese- og skriveferdigheiter, munnleg kommunikasjon, litteratur og litterær danning. Studentane skal få kunnskap og ferdigheiter til å vidareutvikle elevane sine lese- og skriveferdigheiter, munnlege ferdigheiter og skapande skriving. Studentane vil få brei innsikt i korleis arbeid med barnelitteratur og sakprosa kan engasjere barn og unge og bidra til identitetsutvikling. Studentane vil også få kunnskap om nyare forsking på lesing, samtale og estetiske arbeidsmåtar knytt til tverrfaglege tema som livsmeistring, demokrati og berekraftig utvikling.
Hovudfokus vil vere didaktisk arbeid med nyare litteratur, men studentane vil også arbeide med eldre tekster. Det er ein utvida tekstforståing som ligger til grunn for studiet, og studentane vil arbeide med bildebøker, romanar, noveller, filmatiserte og digitaliserte tekster samt forteljingar frå fortid og notid på norsk, dansk og svensk og i omsetjing frå samisk og andre språk. Emnet vil også innehalde studium av og bruk av sakprosatekster i undervisning, samt arbeid med kritisk tenking og argumenterande skriving knytt til dette.
Teaching and learning methods
Vurderingsuttrykk er gradert karakter A-F.
Vurderingskriterier
A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
F (Ikke godkjent): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
Course requirements
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven, som har en klart definert ramme for form og innhold.
Assessment
Se programplanen.
Grading scale
Emne 2 er en videreføring av arbeidet med sentrale språklige elementer, men med vekt på de grunnleggende ferdighetene å kunne lese og skrive engelsk. Overgangen til og progresjonen gjennom mellomtrinnet blir tematisert. Utvikling av ordforrådet og evnen til å bruke mer komplekse setningsstrukturer står sentralt samt utviklingen av lese- og skrivestrategier. Et gjennomgående tema i dette emnet, som i emne 1, er vurdering av elevenes læringsutbytte med veiledning, tilpasset opplæring og pedagogisk bruk av IKT. Språkopplæringen er knyttet til et variert utvalg tekster i ulike sjangere og læreverk som brukes i skolen, både i form av bøker og digitale ressurser.
Emne 2 fokuserer på
- grunnleggende ferdigheter med vekt på skriftlig språkbruk (literacy)
- utvikling av ordforråd og grammatiske strukturer
- flerspråklighet som ressurs i språklæringen
- vurdering av elevenes læringsutbytte med elevdeltakelse
- kunnskap om lese- og skrivestrategier og tilpasset opplæring
- varierte arbeidsformer og metoder i opplæringen
- nasjonal prøve i engelsk på barnetrinnet
- læringsressurser (dikt, fortellinger, eventyr, barne- og ungdomsbøker)
Examiners
Det blir nytta intern og ekstern sensor.
Admission requirements
Sjå programplanen.