Programplaner og emneplaner - Student
NORA6200 Norwegian academic level Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk akademisk nivå
- Study programme
-
Norwegian language training
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Dette emnet skal i løpet av studieperioden gi studenten en kompetanse tilsvarende norsk akademisk nivå. Emnet er lagt opp med tanke på utenlandske studenter med bakgrunn fra helsefag, ingeniørfag eller lærerutdanning. Nivået er lagt opp etter en kompetanse tilsvarende B2
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne skal studentene kunne bruke språket på akademisk og yrkesrelaterte områder. Studentene kan lese og forstå faglige tekster på et akademisk nivå. De skal ha tilegnet seg et bred ordforråd og skal kunne uttrykke seg spontant i ulike muntlige situasjoner. Studentene skal også kunne redegjøre for faglige emner skriftlig.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har praktisk kunnskap om norsk språksystem/grammatikk
- har kunnskap om norsk fagspråk
- har kunnskap om kjennetegn ved fagtekster innenfor sitt fagområde
Ferdigheter
Studenten
- kan forstå og tilegne seg kunnskap gjennom faglige foredrag og forelesninger
- kan forstå og tilegne seg kunnskap gjennom ulike medier
- kan skrive strukturerte tekster i ulike sjangre tilpasset formål og mottaker
- kan lese og forstå komplekse tekster i ulike sjangre
- kan bruke språket fleksibelt og effektivt i sosiale og faglige sammenhenger
- kan formulere synspunkter, redegjøre for faglige emner og delta i faglige diskusjoner
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i egen språklæringsprosess, og kan videreutvikle sine språkferdigheter for å ta del i mer komplekse språklige sammenhenger
- har strategier for å videreutvikle deltakelse i faglige diskusjoner og gruppesamarbeid
- kan bruke det norske språket som verktøy for læring
- har utviklet strategier for å jobbe selvstendig og i samarbeid med andre om faglig utvikling
- har forståelse for hvilken rolle språk og kommunikasjon har i profesjons- og utdanningssammenheng
- kan bruke sine språklige og faglige ressurser til videreutdanning og i profesjonssammenheng
Content
Det er lagt opp til et deltidsstudium, kurset tar opp følgende hovedområder:
- norsk grammatikk
- utvikling av ordforråd
- kommunikative øvelser
- arbeid med skriftlige tekster
- profesjonsrelatert og studierelatert språk
- seminar med diskusjoner
Teaching and learning methods
Se programplanen
Course requirements
For å gå opp til eksamen må studentene gjennomføre følgende to arbeidskrav:
Arbeidskrav 1
Skriftlig tekst, omfang: 500-700 ord pluss eventuelle vedlegg. Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med dette arbeidskravet er at studentene skal få innsikt i kravene som stilles til fagskriving i profesjonen og få øvelse i å skrive en fagtekst, uttrykke sine meninger eller forklare synspunkt.
Arbeidskrav 2
Skriftlig tekst, omfang 500-700 ord, gjennomføres individuelt. Dette kan være sammendrag av fagartikkel eller annen relevant tekst. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å lese og forstå fagtekster, oppsummere hovedinnholdet, uttrykke sine meninger og skrive en sammenhengende tekst, samt at de får tilbakemelding fra lærerne og medstudenter om hvor de står i forhold til målene for kurset.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Assessment
Videreutdanning i kardiologisk sykepleie er et tre-semesters deltidsstudium som gir 60 studiepoeng (60 ECTS). Studiet gir spesialisert klinisk kompetanse og kvalifiserer for arbeid som kardiologisk sykepleier. Studiet gir grunnlag for arbeid og utvikling av kunnskapsbasert praksis innen eget ansvarsområde.
En økning i antall pasienter med hjertesykdom, drevet av livsstilsendringer og en aldrende befolkning, samt fremskritt i medisinsk diagnostikk og behandling, innebærer et økende behov for spesialisert kompetanse i kardiologisk sykepleie. Kardiologisk sykepleie er aktuelt i forebygging- og behandling av kardiologisk sykdom. Ettersom flere pasienter nå lever lenger med hjertesykdom er det også økende behov for videre oppfølging av pasientgruppen.
Endringer i spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten, som kortere sykehusopphold og utvidede behandlingsmuligheter, legger press på helsevesenets ressurser og behovet for spesialkompetanse. Pasienter skrives tidligere ut fra sykehus for videre behandling og oppfølging i kommunehelsetjenesten og gjennom ulike rehabiliteringstilbud. Pasienten med kardiologisk sykdom følges i økende grad gjennom polikliniske konsultasjoner og digital hjemmeoppfølging. Studiet gir kompetanse for digital samhandling og oppfølging, som foruten støtte og veiledning, kan innebære egenmåling og pasientrapporterte opplysninger om helsetilstand.
Relevans for arbeidsliv
Kardiologiske sykepleiere jobber i både spesialist- og kommunehelsetjenesten, der de blir spesialister og ressurspersoner i tverrfaglige team.
Studiet er rettet mot sykepleiere og spesialsykepleiere som arbeider, eller ønsker å arbeide, med pasienter med hjerte- og karsykdommer og deres pårørende. Studiet skal gi studentene avansert sykepleiefaglig kompetanse i behandling av og i møte med pasienter med kardiologisk sykdom og deres pårørende, i et livsløpsperspektiv. Studiet er svært relevant for sykepleiere som er engasjert i kardiologiske problemstillinger og har ønske om å styrke fagutvikling og vitenskapelig praksis.
Relevans for videre utdanning
Videreutdanning i kardiologisk sykepleier på masternivå kan også være et utgangspunkt for videre masterstudier ved OsloMet – storbyuniversitetet eller andre utdanningsinstitusjoner. Dette innebærer at studenten, ved et eventuelt senere opptak til et masterprogram, kan søke den aktuelle institusjonen/programmet om innpassing av hele eller deler av videreutdanningen som del av mastergraden. Innpasset vil være basert på en faglig vurdering fra det aktuelle masterstudiet.
Bærekraft
De Forente Nasjoners (FN’s) felles mål for en bærekraftig utvikling omfatter arbeid for god helse og livskvalitet for alle. Videreutdanning i kardiologisk sykepleie retter seg primært mot FNs bærekraftsmål nummer tre; Sikre god helse og fremme livskvalitet for alle, uansett alder. I samsvar med andre bærekraftsmål tar studiet sikte på en inkluderende, rettferdig og god utdanning som fremmer muligheter for livslang læring for alle, samt å fremme likestilling og redusere ulikhet i helse. Studieprogrammet skal utdanne kandidater som er kvalifisert til å bidra til god helse og fremme livskvalitet for alle uansett alder, kjønn, etnisitet, utdanning, seksualitet og funksjonsevne.
Permitted exam materials and equipment
Målgruppen er sykepleiere som har eller som ønsker arbeid rettet mot kardiologiske sykdommer, enten det er forebygging, behandling eller rehabilitering. Studiet er tilrettelagt for studenter i arbeid.
Grading scale
Opptak til studiet gjennomføres i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet. Opptakskrav er tre-årig bachelorutdanning i sykepleie med norsk autorisasjon og minimum 2 års arbeidserfaring.
Bruk av ansiktsdekkende bekledning er ikke forenlig med gjennomføring av studiet. I forbindelse med opptak til utdanningen må søkere fremlegge politiattest, jfr. Forskrift om opptak til høyere utdanning.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer, tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.