Programplaner og emneplaner - Student
NORA6100 Norwegian level B2 Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk nivå B2
- Study programme
-
Norwegian language training
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter at de to emnene er fullført har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om norsk språksystem/grammatikk
- har kunnskap om hvordan språket brukes i ulike situasjoner
- har kunnskap om norsk fagspråk og fagtekster
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke språket til å tilegne seg kunnskap på sitt fagområde
- kan delta i samtaler og diskusjoner i profesjonssammenheng
- kan lese og forstå tekster i ulike sjangre
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i egen språklæringsprosess
- har strategier for å videreutvikle egne språkferdigheter
Required preliminary courses
Studiet består av 30 studiepoeng og omfatter opplæring i språket som system, lesing av fagtekster, øvelser i muntlig bruk av språket og tekstproduksjon. I første semester vil det tilbys opplæring i norsk nivå B2 og i andre semester vil det tilbys opplæring i norsk akademisk nivå.
Studiet er bygd opp med følgende emner:
- Emne 1: Norsk nivå B2 (15 studiepoeng)
- Emne 2: Norsk akademisk nivå (15 studiepoeng)
Progresjon
For å kunne ta eksamen i emne 2 må studenten ha bestått eksamen i emne 1 eller på annen måte dokumentere språkferdigheter på nivå B2.
Learning outcomes
Etter fullført emne skal studentene kunne forstå lengre sammenhengende muntlige framstillinger på norsk og norskspråklige fagtekster om temaene som er behandlet i undervisningen. De skal kunne diskutere på norsk om disse temaene, ta språklig initiativ og forklare synspunkter i diskusjoner. Studentene skal også kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig om profesjonsrelaterte temaer i undervisningen, og gi uttrykk for meninger om konkrete problemstillinger knyttet til temaene. Studentenes skal kunne uttrykke seg så godt muntlig og skriftlig på norsk at det ikke hindrer kommunikasjon.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har praktisk kunnskap om norsk språksystem/grammatikk
- har kunnskap om bruk av språket i ulike situasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan forstå lengre sammenhengende tale og foredrag og følge komplekse argumentasjonsrekker om profesjonsrelaterte emner
- kan orientere seg om sitt eget fag og samfunnsaktuelle saker gjennom media
- kan skrive klare og detaljerte tekster om profesjonsrelaterte emner
- kan skrive presise rapporter og argumenterende tekster
- kan lese og forstå hovedinnholdet og detaljer i profesjonsrelaterte tekster
- kan gi klare og detaljerte redegjørelser for fagrelaterte emner
- kan forklare ulike synspunkt på gitte problemstillinger
- kan delta i diskusjoner i profesjonssammenheng
- kan bruke språket spontant og ta initiativ i samtaler
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i sin språklæringsprosess, og kan videreutvikle sine språkferdigheter på norsk med tanke på sine sterke sider og utfordringer
- kan videreutvikle sine ferdigheter i å nyttiggjøre seg faglitteratur
- har strategier for å videreutvikle deltakelse i faglige diskusjoner og gruppesamarbeid
- kan bruke det norske språket som verktøy for læring
- har utviklet strategier for å jobbe selvstendig og ta ansvar for egen læring
- har forståelse for hvilken rolle språk og kommunikasjon har i profesjons- og utdanningssammenheng
- kan bruke sine språklige og faglige ressurser til videreutdanning og i profesjonssammenheng
Content
Det er lagt opp til et deltidsstudium på ett semester. Kurset tar opp følgende hovedområder:
- norsk grammatikk
- utvikling av ordforråd
- kommunikative øvelser
- arbeid med skriftlige tekster
- profesjonsrelatert og studierelatert språk
- seminar med diskusjoner
Teaching and learning methods
Undervisning blir gitt som klasseromsundervisning, i tillegg til gruppearbeid og selvstendig arbeid. Studentene må delta aktivt i undervisningen og tilføre innhold som støtter opp om læringsutbyttene for emnet. Det holdes ukentlige seminar der studentene får hjelp til å finne frem faglig relevante tekster og artikler til diskusjon. Det gjennomføres også sosiale aktiviteter med studentene i løpet av perioden.
Course requirements
Arbeidskrav skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjon. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til to nye innleveringer/utførsler. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan og i undervisningsplanen studentene får ved semesterstart.
Obligatorisk tilstedeværelse
Språklæringen forutsetter aktiv deltakelse i undervisningen, som vil rette seg mot utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter. Gjennom studiet skal studentene utvikle sin språklige kompetanse i norsk, gjennom interaksjon med andre studenter og faglærere, få nødvendige skriftlige og muntlige øvelser og relevant tilbakemelding på sin språkutvikling. Slike ferdigheter kan ikke tilegnes kun ved selvstudier, men må opparbeides gjennom reel dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen.
For å kunne avlegge eksamen i emnet er det derfor krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen.
- Udokumentert fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.
- Studenter med dokumentert gyldig fravær fra undervisning som ikke overstiger 20 %, må utføre et kompensatorisk arbeid for å kompensere fraværet.
Assessment
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Vurderingsordningene varierer i løpet av studiet og det benyttes interne og eksterne sensorer
Permitted exam materials and equipment
- Etablert av dekan 08.08.2017
- Godkjent av prodekan for studier 20.06.2017
- Revisjon godkjent av Utdanningsutvalget 26.04.2018
Grading scale
Bestått/ikke bestått
Examiners
Det benyttes to interne sensorer, tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.