Programplaner og emneplaner - Student
NOR6621 Writing and text culture Course description
- Course name in Norwegian
- Skriving og tekstkultur
- Study programme
-
Norwegian as a second language
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- sentrale problemstillinger i den individuelle arbeidsretten som omfatter rettsregler om ansettelse, diskriminering, styringsrett, medbestemmelse, arbeidstid, ferie, krav til arbeidsmiljøet, oppsigelse og avskjed, og
- den kollektive arbeidsretten som omfatter organisasjonsrett, tariffavtalens virkning, rettstvister og interessetvister.
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere et arbeidsrettslig problem, finne relevante kilder og løse praktiske rettsspørsmål ut fra kildene.
Generell kompetanse
Studenten kan
- arbeide faglig selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning, og
- strukturere fagstoff.
Required preliminary courses
Emnet gjennomføres som 3 samlinger à to dager, og baseres på studentaktive læringsformer som oppgaveløsning, seminarundervisning, muntlig presentasjon og gruppearbeid.
Learning outcomes
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om språket som system
- kunnskap om tekstkulturer og tekstlingvistikk i et andrespråksperspektiv
- kunnskap om kartlegging og vurdering av tospråklige elevers tekster
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge for utvikling av skrivekompetanse i et tospråklighetsperspektiv
- kan bidra til utvikling av interkulturell kommunikasjon
- har gode ferdigheter i egen tekstskriving
Generell kompetanse
Studenten har
- evne til å formidle toleranse og inkluderende holdninger
Content
Se informasjon i programplanen.
Teaching and learning methods
- forelesning, dialog, problembasert læring osv.
- arbeid i grupper
- gi og motta veiledning individuelt og i gruppe
- individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner osv.
- skriftlige oppgaver underveis som logg, rapport, refleksjonsnotat, vurdering av elevtekster og læringsmateriell, didaktiske tilrettelegginger osv.
- bruk av høgskolens elektroniske plattform
Praksis
Det forutsettes at studentene så langt det er mulig prøver ut ny kunnskap i egen eller andres praksis.
Course requirements
- skrive og dele logg
- mellom hver samling: skrive en oppgave relatert til arbeidsformer og innhold i samlingen
- delta på minimum 80 % av samlingsdagene
Assessment
Individuell, skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer.
Permitted exam materials and equipment
- Et maskinskrevet A4 ark (fontstørrelse 11) med egne notater
- Tospråklig ordbok
Grading scale
Sentrale temaer i emne 1 er overgangen fra barnehage til skole, lek og læring, utforskende arbeidsmåter, læringsressurser, tall og tallforståelse og barns skriftspråksutvikling.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om overgangen fra barnehage til skole
- har kunnskap om progresjon i begynneropplæring i matematikk, med særlig med vekt på relasjonell tallforståelse, addisjon og subtraksjon
- har kunnskap om argumentasjon og kommunikasjon i begynneropplæringen
- har kunnskap om teorier og forsking om lese- og skriveutvikling i en flerspråklig skole
- har kunnskap om metoder og prinsipper i matematikk, lese- og skriveopplæring
- har kunnskap om barns lek, praktisk- estetiske og utforskende arbeidsmåter i lesing, skriving og matematikk
- har kunnskap om læremidler for begynneropplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om overgangen barnehage skole for å skape fleksible overgangsprosesser for barn og foreldre
- kan utvikle og bruke arbeidsmåter og læringsaktiviteter som fremmer undring, kreativitet og evne hos elevene til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter
- kan tilrettelegge for lekende og utforskende opplæring i lesing, skriving og matematikk og reflektere muntlig og skriftlig over egen praksis i lys av teori og forsking
- kan analysere og vurdere kritisk styrker og svakheter ved ulike typer læremidler i begynneropplæringen
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide selvstendig, og sammen med andre om elevers læring og utvikling de første skoleårene
- kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon