EPN-V2

NOR6611 Reading and learning in a bilingual context Course description

Course name in Norwegian
Lesing og læring i en tospråklig kontekst
Study programme
Norwegian as a second language
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Se programplanen

Required preliminary courses

Generell studiekompetanse eller tilsvarende.

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • sentrale begreper innen fagområdet tospråklighet
  • grunnleggende språklæringsteorier i et tospråklighetsperspektiv
  • ordlæring
  • lesestrategier
  • flerkulturalitet
  • grammatiske kategorier

Ferdigheter

Studenten kan

  • tilrettelegge for læring gjennom lesing
  • øke elevenes metaspråklige bevissthet
  • forutse utfordringer for tospråklige når det gjelder reseptive ferdigheter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for opplæring i en flerkulturell kontekst
  • kan vise toleranse og inkluderende holdninger

Content

Hjemmeeksamen, individuell, syv dager.

Teaching and learning methods

Se programplanen

Course requirements

  • Skrive og dele logg.
  • Løse oppgaver (individuelt - grupper, skriftlig - muntlig) relatert til arbeidsformer og innhold i samlingene.
  • Delta på minimum 80 prosent av samlingsdagene.

Assessment

Hjemmeeksamen, individuell, syv dager.

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • sentrale begreper innen fagområdet tospråklighet
  • grunnleggende språklæringsteorier i et tospråklighetsperspektiv
  • ordlæring
  • lesestrategier
  • flerkulturalitet
  • grammatiske kategorier

Ferdigheter

Studenten kan

  • tilrettelegge for læring gjennom lesing
  • øke elevenes metaspråklige bevissthet
  • forutse utfordringer for tospråklige når det gjelder reseptive ferdigheter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for opplæring i en flerkulturell kontekst
  • kan vise toleranse og inkluderende holdninger

Grading scale

  • Forelesning, dialog, problembasert læring osv.
  • Arbeid i grupper.
  • Gi og motta veiledning individuelt og i gruppe.
  • Individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner osv.
  • Skriftlige oppgaver underveis som logg, rapport, refleksjonsnotat, vurdering av elevtekster og læringsmateriell, didaktiske tilrettelegginger osv.
  • Bruk av høgskolens elektroniske plattform.

Praksis

Det forutsettes at studentene så langt det er mulig prøver ut ny kunnskap i egen eller andres praksis.

Examiners

  • Skrive og dele logg.
  • Løse oppgaver (individuelt - grupper, skriftlig - muntlig) relatert til arbeidsformer og innhold i samlingene.
  • Delta på minimum 80 prosent av samlingsdagene.