Programplaner og emneplaner - Student
NOR6611 Reading and learning in a bilingual context Course description
- Course name in Norwegian
- Lesing og læring i en tospråklig kontekst
- Study programme
-
Norwegian as a second language
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se programplanen
Required preliminary courses
Generell studiekompetanse eller tilsvarende.
Learning outcomes
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- sentrale begreper innen fagområdet tospråklighet
- grunnleggende språklæringsteorier i et tospråklighetsperspektiv
- ordlæring
- lesestrategier
- flerkulturalitet
- grammatiske kategorier
Ferdigheter
Studenten kan
- tilrettelegge for læring gjennom lesing
- øke elevenes metaspråklige bevissthet
- forutse utfordringer for tospråklige når det gjelder reseptive ferdigheter
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for opplæring i en flerkulturell kontekst
- kan vise toleranse og inkluderende holdninger
Content
Hjemmeeksamen, individuell, syv dager.
Teaching and learning methods
Se programplanen
Course requirements
- Skrive og dele logg.
- Løse oppgaver (individuelt - grupper, skriftlig - muntlig) relatert til arbeidsformer og innhold i samlingene.
- Delta på minimum 80 prosent av samlingsdagene.
Assessment
Hjemmeeksamen, individuell, syv dager.
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- sentrale begreper innen fagområdet tospråklighet
- grunnleggende språklæringsteorier i et tospråklighetsperspektiv
- ordlæring
- lesestrategier
- flerkulturalitet
- grammatiske kategorier
Ferdigheter
Studenten kan
- tilrettelegge for læring gjennom lesing
- øke elevenes metaspråklige bevissthet
- forutse utfordringer for tospråklige når det gjelder reseptive ferdigheter
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for opplæring i en flerkulturell kontekst
- kan vise toleranse og inkluderende holdninger
Grading scale
- Forelesning, dialog, problembasert læring osv.
- Arbeid i grupper.
- Gi og motta veiledning individuelt og i gruppe.
- Individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner osv.
- Skriftlige oppgaver underveis som logg, rapport, refleksjonsnotat, vurdering av elevtekster og læringsmateriell, didaktiske tilrettelegginger osv.
- Bruk av høgskolens elektroniske plattform.
Praksis
Det forutsettes at studentene så langt det er mulig prøver ut ny kunnskap i egen eller andres praksis.
Examiners
- Skrive og dele logg.
- Løse oppgaver (individuelt - grupper, skriftlig - muntlig) relatert til arbeidsformer og innhold i samlingene.
- Delta på minimum 80 prosent av samlingsdagene.