EPN

NMBD6000 Natural Sciences and Mathematics in Preschool Course description

Course name in Norwegian
Naturfag og matematikk i barnehagen
Study programme
Naturfag og matematikk i barnehagen
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Programme description
Course history

Description of integrated courses

Emneplan for naturfag og matematikk i barnehagen

Natural Sciences and Mathematics in Preschool

30 studiepoeng

Videreutdanning, deltid over to semester - kompetanse for framtidens barnehage

Studieprogramkode: NMBDO

Godkjent av studieutvalget 09.03.2016

Redaksjonell endring 01.02.2017 Gjeldende fra høstsemesteret 2017

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for barnehagelærerutdanning

Emneplanen gjelder for kull 2017/2018

Introduction

Naturfag og matematikk i barnehagen (30 studiepoeng) er en videreutdanning. Naturfag og matematikk er både teoretiske og praktiske fag. En barnehagelærer skal ta utgangspunkt i barnas hverdagserfaringer og deres oppfatninger av naturfaglige og matematiske fenomener. Studentene skal gjøres kjent med forskningsbasert kunnskap om barnas forståelse av disse fenomenene. Studiet legger vekt på realfaglig arbeid i barnehagen, samt barnehagelæreren som pedagogisk leder og veileder.

Required preliminary courses

x

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om didaktikk i naturfag og i matematikk i barnehagen
  • har kunnskap om fysiske fenomener og matematikkens betydning for forklaring av naturfenomener
  • har fordypet kunnskap om matematiske begrepsdanning innen rom og form, klassifikasjon og mønster, måling og sammenligning
  • har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer og deres plass i økosystemene

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere  didaktisk arbeid i realfag både inne og ute
  • kan anvende realfaglige begreper i samspill med barn og kan bruke barns spontane innspill
  • kan bruke eksperimenter, systematisering og utforskende arbeidsmåter som fremmer barnas undring, kreativitet og læring
  • kan legge til rette for dokumentasjon av barnas realfaglige aktiviteter og lede arbeidet med realfag i barnehagen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til å utvikle et godt læringsmiljø og kan formidle realfaglige problemstillinger til ansatte og foreldre
  • har forståelse for naturvitenskapens metoder og tenkemåter samt realfagenes betydning som allmenndannende fag
  • kan fremme barns begynnende forståelse for bærekraftig utvikling

Content

  • Fysikk, teknologi og utforskende lek i barnehagen
  • Bruk av uteområder, biologisk mangfold
  • Klassifikasjon og mønster, rom og form, sammenligning og måling
  • Barns språkutvikling knyttet til problemløsning, argumentasjon, begrepsdanning og forståelse for symboler
  • Bruk av digitale verktøy
  • Faglig ledelse og utviklingsarbeid

Teaching and learning methods

Emnet er organisert i inntil tre fysiske samlinger per semester. Samlingene går over to hele dager.[1] Arbeidsmåtene varierer mellom forelesninger, praktisk utprøving i barnehagen, feltarbeid og deltakelse i nettbasert arbeid der høgskolens lærestøttesystem (LMS) er læringsplattform. Studentene arbeider i obligatoriske nettverksgrupper gjennom hele studieåret. Hver nettverksgruppe har en veileder fra høgskolen. Studentene gir hverandre medstudentrespons på utvalgte arbeider.

Praksis

Studiet legger opp til praksisnærhet. Det er derfor nødvendig at studentene har tilknytning til barnehagen i studietiden. Studentene skal gjennomføre observasjon og utprøving av aktiviteter mellom samlingene. Dermed kan fagstoff som blir gjennomgått på campus, bli prøvd ut og drøftet ut fra teori i etterkant.

[1] Redaksjonell endring 01.02.2017.

Course requirements

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan avlegge eksamen:

  • Faglig individuelt utviklingsarbeid på egen arbeidsplass som munner ut i en skriftlig rapport på 2000 ord (+/- 10%) og et individuelt muntlig framlegg på campus på om lag 15 minutter. Der to eller flere av studentene kommer fra samme arbeidsplass, kan utviklingsarbeidet skje i grupper. Omfanget av utviklingsarbeidet og muntlig framlegg avgjøres da av lærer i hvert enkelt tilfelle.
  • To arbeidskrav i gruppe med utprøving av en aktivitet i barnehagen, den ene naturfaglig og den andre matematisk. I tilknytning til aktivitetene skal det i forkant publiseres et skriftlig dokument på 800 ord (+/- 10%) for hver av dem. Gjennomføring oppsummeres på campus.
  • Individuell rapport i form av ukerapport/blogg (skrift og foto) om en realfaglig hendelse/ aktivitet. Målgruppen for teksten er foreldrene. Muntlig framlegg ca. 5.min på campus.

Studenter som grunnet dokumentert sykdom blir forhindret fra å delta i gruppearbeid kan gjennomføre et eller flere av arbeidskravene individuelt.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

En vesentlig del av læringen i emnet er knyttet til erfaringsdeling og relasjonskompetanse. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Emnet har inntil tre fysiske samlinger à to hele dager pr. semester. Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene på HiOA. Dersom kravet om tilstedeværelse ikke er oppfylt, mister studenten retten til å gå opp til avsluttende vurdering.[1]

[1] Redaksjonell endring 01.02.2017.

Assessment

Emnekode: NMBD6000

Avsluttende vurdering gjennomføres i andre semester. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over to uker knyttet til utviklingsarbeidet og arbeidskravene. Omfang: 3000 ord (+/- 10%). Det gis gradert karakter, A-F. 

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

x

Grading scale

Gradert karakter, A-F.

Vurderingskriterier

A: Fremragende prestasjon. Kandidaten viser   svært god faglig og didaktisk kunnskap, og svært god evne til selvstendig bruk av kunnskapen, kritisk og kreativt. Viser særdeles god oversikt over   emnets faglige og didaktiske innhold, Svært gode evner til å redegjøre for   faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist. Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

B: Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god faglig og didaktisk kunnskap, og meget god evne til selvstendig bruk av kunnskapen, kritisk og kreativt. Viser meget god oversikt over emnets faglige og   didaktiske innhold Meget gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist. Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

C: Jevnt god prestasjon. Kandidaten viser god innsikt i faglig og fagdidaktisk innhold med god evne til refleksjon og selvstendig bruk av kunnskapen. Kandidaten viser gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte   problemstillinger og begrunne sine svar presist. Viser et godt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

D: En prestasjon med enkelte vesentlige mangler. Kandidaten viser en del innsikt i de viktigste elementene av faglig og fagdidaktisk innhold, med en viss grad av evne til refleksjon og selvstendig bruk av kunnskapen. Kandidaten viser noe evne til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist. Begrenset faglig og etisk refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske   fagfeltet.

E: Prestasjon som tilfredsstiller de faglige   minimumskravene til kunnskap, men hvor kunnskapen anvendes på en mindre   selvstendig måte. Kandidaten har noe innsikt i viktige elementer av faglig og   fagdidaktisk innhold, men kandidatens innsikt er ufullstendig og preget av   begrenset forståelse for sammenhengene i emnet. Kandidaten viser   noe evne til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og   begrunne sine svar. Lavt refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

F (Ikke bestått): Prestasjon   som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Utilstrekkelig   kunnskap om fag og fagdidaktikk Viser   lite innsikt i sammenhengen i det faglige innholdet og liten eller ingen evne til å bruke kunnskapen på en selvstendig måte. Manglende refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

Examiners

Eksamensoppgavene vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor benyttes til evaluering av vurderingsordningen.

Admission requirements

Opptakskrav

Opptakskrav er bestått barnehagelærerutdanning eller annen pedagogisk utdanning jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 17 og 18. Studenter som får studieplass, må være i arbeid som barnehagelærer.

Målgruppe

Målgruppen for studiet er lærere med godkjent barnehagelærerutdanning eller annen pedagogisk utdanning jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 17 og 18. Studiet er utviklet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet med bakgrunn i Kompetanse for framtidens barnehage-strategi for kompetanse og rekruttering 2014-2020.