EPN-V2

NMBD6000 Natural Sciences and Mathematics in Preschool Course description

Course name in Norwegian
Naturfag og matematikk i barnehagen
Study programme
Natural Sciences and Mathematics in Preschool
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Description of integrated courses

Emneplan for naturfag og matematikk i barnehagen

Natural Sciences and Mathematics in Preschool

30 studiepoeng

Videreutdanning, deltid over to semester - kompetanse for framtidens barnehage

Studieprogramkode: NMBDO

Godkjent av studieutvalget 09.03.2016

Redaksjonell endring 01.02.2017 Gjeldende fra høstsemesteret 2017

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for barnehagelærerutdanning

Emneplanen gjelder for kull 2017/2018

Introduction

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, erfaringsdeling, klassediskusjoner, forelesninger og gruppearbeid.

Required preliminary courses

Praksis

5 dager yrkesfaglig praksis.

Arbeidskrav

  • Individuell skriftlig oppgave om planlegging og gjennomføring av en innovasjon innen eget primæryrke. Oppgaven er knyttet til yrkesfaglig praksis. Omfang 2500 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelt vedlegg.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav.

Learning outcomes

Individuell skriftlig prosjekteksamen uten tilsyn. Faglig refleksjonsoppgave om yrkes- og profesjonsutøvelse i en organisasjons-, samfunnsmessig og kulturell kontekst. Omfang: 5000 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelt vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Prosjekteksamen kan omarbeides 1 gang ved ny og utsatt eksamen.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Content

  • Fysikk, teknologi og utforskende lek i barnehagen
  • Bruk av uteområder, biologisk mangfold
  • Klassifikasjon og mønster, rom og form, sammenligning og måling
  • Barns språkutvikling knyttet til problemløsning, argumentasjon, begrepsdanning og forståelse for symboler
  • Bruk av digitale verktøy
  • Faglig ledelse og utviklingsarbeid

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler er tillatt.

Course requirements

Gradert skala A-F

Assessment

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.

Permitted exam materials and equipment

Emnet inneholder temaer knyttet til helse- og oppvekstyrkenes egenart, til organisatoriske forhold i skole- og helse/omsorgssektor, og til hvordan læreren i helse- og oppvekstfag kan utdanne for et samfunn i endring.

Temaer

  • skolen som organisasjon
  • læreren som leder
  • skole- og helsesektorens oppbygning, og plass og rolle i samfunnet
  • utdanning og yrkesutøvelse i et kulturelt og samfunnsmessig perspektiv
  • utdanning til omsorg
  • personlig kompetanse, yrkesrolle og yrkesidentitet
  • danning til yrkes- og samfunnsliv
  • innovasjon og endringsarbeid

Grading scale

Gradert karakter, A-F.

Vurderingskriterier

A: Fremragende prestasjon. Kandidaten viser svært god faglig og didaktisk kunnskap, og svært god evne til selvstendig bruk av kunnskapen, kritisk og kreativt. Viser særdeles god oversikt over emnets faglige og didaktiske innhold, Svært gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist. Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

B: Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god faglig og didaktisk kunnskap, og meget god evne til selvstendig bruk av kunnskapen, kritisk og kreativt. Viser meget god oversikt over emnets faglige og didaktiske innhold Meget gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist. Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

C: Jevnt god prestasjon. Kandidaten viser god innsikt i faglig og fagdidaktisk innhold med god evne til refleksjon og selvstendig bruk av kunnskapen. Kandidaten viser gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist. Viser et godt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

D: En prestasjon med enkelte vesentlige mangler. Kandidaten viser en del innsikt i de viktigste elementene av faglig og fagdidaktisk innhold, med en viss grad av evne til refleksjon og selvstendig bruk av kunnskapen. Kandidaten viser noe evne til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist. Begrenset faglig og etisk refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

E: Prestasjon som tilfredsstiller de faglige minimumskravene til kunnskap, men hvor kunnskapen anvendes på en mindre selvstendig måte. Kandidaten har noe innsikt i viktige elementer av faglig og fagdidaktisk innhold, men kandidatens innsikt er ufullstendig og preget av begrenset forståelse for sammenhengene i emnet. Kandidaten viser noe evne til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar. Lavt refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

F (Ikke bestått): Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Utilstrekkelig kunnskap om fag og fagdidaktikk Viser lite innsikt i sammenhengen i det faglige innholdet og liten eller ingen evne til å bruke kunnskapen på en selvstendig måte. Manglende refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

Examiners

Eksamensoppgavene vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor benyttes til evaluering av vurderingsordningen.

Admission requirements

Opptakskrav

Opptakskrav er bestått barnehagelærerutdanning eller annen pedagogisk utdanning jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 17 og 18. Studenter som får studieplass, må være i arbeid som barnehagelærer.

Målgruppe

Målgruppen for studiet er lærere med godkjent barnehagelærerutdanning eller annen pedagogisk utdanning jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 17 og 18. Studiet er utviklet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet med bakgrunn i Kompetanse for framtidens barnehage-strategi for kompetanse og rekruttering 2014-2020.