EPN-V2

NATB6220 Natural Sciences 2 for Lower Secondary School, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag 2, trinn 5-10, emne 2
Study programme
Natural Sciences 2 for Lower Secondary School
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

A-F.

Learning outcomes

Part 1) All answers are assessed by one examiner. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Part 2) All answers are assessed by two examiners. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Content

Emne 2 er delt inn i tre hovedtemaer:

  • Natur og naturfagdidaktikk
  • Utdanning for bærekraftig utvikling
  • Teknologi og programmering

Teaching and learning methods

Naturfaget i skolen er både et teoretisk og et praktisk fag, der det oppfordres til bruk av ulike arbeidsmåter og læringsarenaer. Gjennom studiet skal studentene erfare ulike arbeidsmåter som litteraturstudier, arbeid med oppgaver, prosjektarbeid, feltarbeid, ekskursjoner og forsøk. De skal dessuten skaffe seg erfaring med undervisningsmetoder som dialog i klasserommet, konkretiseringsverktøy og ulike digitale verktøy. Gjennom studiet skal studentene benytte sin praksiserfaring som lærer til drøfting og refleksjon i møte med teori og forskning i faget.

Det forutsettes at studenten møter forberedt til undervisningen og benytter naturfagrommets samlinger og utstyr til å øve seg på praktisk arbeid. Deltakelse i undervisningen er viktig for faglig utbytte i studiet.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

  • Besøke en arena for uformell naturfagundervisning (f.eks. naturfaglige aktiviteter/undervisningsopplegg på museer, vitensentre eller andre læringsarenaer) eller delta på en konferanse i naturfag. Gjennomføringen skal dokumenteres ved at studenten skriver en logg på 200-400 ord.
  • Utarbeide, gjennomføre og evaluere en vurderingssituasjon i valgfritt naturfagemne på egen skole. Arbeidet presenteres i en "delingskonferanse" for medstudenter og faglærer. Omfang konferanse: 1 time
  • Individuell skriftlig fagtest i bærekraftstematikk på digital læringsplattform (omfang: 60 minutter).

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Fordi teknologi- og designundervisning krever avansert utstyr, er det krav om 100 % deltakelse på undervisning i temaet Teknologi og programmering.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse i undervisning, se programplan.

Assessment

Eksamen arrangeres som en individuell fagdidaktisk semesteroppgave på 2000 ord +/- 10%. Nærmere retningslinjer og vurderingskriterier for oppgaven gis i undervisningen og på digital læringsplattform.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått resultat på ordinær eksamen, kan studenten til første ny/utsatte eksamen levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk må det leveres ny semesteroppgave med en annen didaktisk tilnærming. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.

Examiners

Oppgaven vurderes av to interne sensorer.

Admission requirements

Se programplanen.