Programplaner og emneplaner - Student
NATB6220 Natural Sciences 2 for Lower Secondary School, Subject 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Naturfag 2, trinn 5-10, emne 2
- Study programme
-
Natural Sciences 2 for Lower Secondary School
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Gjennomgående tema for emnet er utdanning for bærekraftig utvikling. Bærekraftproblemstillinger fra ulike naturfagdisipliner blir belyst, samt hvordan man legger til rette for undervisning av teamet i skolen. Emnet inneholder til sammen tre hovedtemaer: naturfag og naturfagdidaktikk, utdanning for bærekraftig utvikling og teknologi og programmering.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende modeller og teorier for beskrivelse av naturen
- har kunnskap om tverrfaglig undervisning som fremmer barn og unges handlingskompetanse for et bærekraftig liv i framtiden
- har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan en kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på ulike trinn
- har kunnskap om hvordan en kan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever på ulike trinn
- har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i naturfag
- har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
- har kunnskap om energi og sentrale begreper som bevaring, overføring og energikvalitet og kan knytte disse til ulike områder av naturfaget
- har kunnskap om ulike fornybare og ikke-fornybare energikilder og deres virkemåte, og kan knytte disse til samfunnsmessige, miljømessige og etiske problemstillinger
- har grunnleggende kunnskap om termofysikk og kan knytte denne til partikkelmodellen og fysiske endringer i dagliglivet og naturen
- har grunnleggende kunnskap om materiens oppbygning på atomnivå, samt radioaktiv stråling
- har kunnskap om vær- og klimasystemer både lokalt og globalt og kan knytte dette til klimaendringene
- har kunnskap om kretsløp, uorganiske og organiske stoffer og deres reaksjoner og betydning i naturfaglige prosesser og i miljøsammenhenger
- har kunnskap om elektronikk og elektromagnetisme og deres betydning i naturfaglige og samfunnsmessige sammenhenger
- har kunnskap om kreative undervisningsprosesser hvor naturvitenskapelige begreper kan anvendes til å beskrive og forklare form og funksjon hos noen teknologiske produkter
- har grunnleggende kunnskap om programmering og hvordan det kan brukes til å fremme læring i naturfag
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
- kan gjøre beregninger i temaer det er relevant
- har kjennskap til og kan gjennomføre sentrale laboratorieteknikker og tester
- kan tilrettelegge praktisk, utforskende og kontekstbasert undervisning i naturfag og teknologi som gir god progresjon mellom ulike trinn
- kan bruke og utvikle programmer som løser eller simulerer naturfaglige problemstillinger
- kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger tilpasset elevers forutsetninger og behov
- kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff og anvende dette i undervisning og drøfting med kollegaer
- kan anvende en integrert naturfagundervisning og benytte naturfag som regifag i tverrfaglige sammenhenger
- kan bruke naturfaglig kunnskap til å drøfte problemstillinger knyttet til bærekraftig utvikling og legge til rette for utdanning for bærekraftig utvikling
- kan utvikle undervisningsopplegg som fremmer elevers undring og læring i naturfag
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse av rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- har innsikt i fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
- har innsikt i vitenskapsteori og metoder innenfor naturfagdidaktisk forskning og kan bidra og delta i prosjekter for å utvikle undervisningspraksis i naturfag
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
- har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Content
1) Two internal examiners.
2) Two internal examiners.
External examiners are used regularly.
Teaching and learning methods
Naturfaget i skolen er både et teoretisk og et praktisk fag, der det oppfordres til bruk av ulike arbeidsmåter og læringsarenaer. Gjennom studiet skal studentene erfare ulike arbeidsmåter som litteraturstudier, arbeid med oppgaver, prosjektarbeid, feltarbeid, ekskursjoner og forsøk. De skal dessuten skaffe seg erfaring med undervisningsmetoder som dialog i klasserommet, konkretiseringsverktøy og ulike digitale verktøy. Gjennom studiet skal studentene benytte sin praksiserfaring som lærer til drøfting og refleksjon i møte med teori og forskning i faget.
Det forutsettes at studenten møter forberedt til undervisningen og benytter naturfagrommets samlinger og utstyr til å øve seg på praktisk arbeid. Deltakelse i undervisningen er viktig for faglig utbytte i studiet.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
- Besøke en arena for uformell naturfagundervisning (f.eks. naturfaglige aktiviteter/undervisningsopplegg på museer, vitensentre eller andre læringsarenaer) eller delta på en konferanse i naturfag. Gjennomføringen skal dokumenteres ved at studenten skriver en logg på 200-400 ord.
- Utarbeide, gjennomføre og evaluere en vurderingssituasjon i valgfritt naturfagemne på egen skole. Arbeidet presenteres i en "delingskonferanse" for medstudenter og faglærer. Omfang konferanse: 1 time
- Individuell skriftlig fagtest i bærekraftstematikk på digital læringsplattform (omfang: 60 minutter).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Fordi teknologi- og designundervisning krever avansert utstyr, er det krav om 100 % deltakelse på undervisning i temaet Teknologi og programmering.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse i undervisning, se programplan.
Assessment
With the development of connected and autonomous vehicle technologies, the existing transport system is transforming towards the next-generation transport system which is digitalized, automated, and intelligent. This course will provide students with deep insight into traffic engineering, connected and autonomous vehicle technologies, and intelligent transport systems. The main topics covered by this course include traffic flow theory, advanced sensing technology, advanced vehicle control system, intelligent transport system, and other related topics. Moreover, the course will discuss the future development in the transportation area in terms of technology and intelligent management strategies.
Permitted exam materials and equipment
No formal requirements over and above the admission requirements.
Grading scale
This course will consist of lectures, one seminar (includes invited lecturers, discussions and presentations), and lab sessions to provide theoretical content and preliminary hands-on experience. The students will also be given a group project during the semester.
Examiners
1) Project report prepared in groups, approx. 15 - 20 pages (excl. appendices), weighted 70%.
2) Oral presentation (in the project group) and examination of the project report, weighted 30%.
Grading is individual, which means that grades may differ within each group. Both oral and written examinations can be presented/written in teams. To ensure that individual grading should be possible, each group of students will provide a written and signed statement in where each individual's contribution is clearly stated and explained.
All assessment parts must be awarded a pass grade (E or better) to pass the course.
Assessment parts: 1)can be appealed, 2) cannot be appealed
Admission requirements
Graded scale A-F.