EPN-V2

NATB6220 Natural Sciences 2 for Lower Secondary School, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag 2, trinn 5-10, emne 2
Study programme
Natural Sciences 2 for Lower Secondary School
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Det andre emnet i naturfag 2 inneholder fire hovedtemaer:

  • Naturfagdidaktikk 2b
  • Utdanning for bærekraftig utvikling
  • Fysikk 2
  • Teknologi i skolen 2

Innholdet i læringsutbytteformuleringene er konkretisert i punkter i hvert hovedtema.;

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende modeller og teorier for beskrivelse av naturen
  • har kunnskap om tverrfaglig undervisning som fremmer barn og unges;handlingskompetanse for et bærekraftig liv i framtiden
  • har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan en kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på ulike trinn
  • har kunnskap om hvordan en kan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever på ulike trinn
  • har kunnskap om årsaker til usikkerhet og feilkilder i målinger og resultater, og hvordan disse vurderes og håndteres
  • har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i biologi, fysikk, geologi, kjemi og teknologi
  • har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
  • har kunnskap om energi og sentrale begreper som bevaring, overføring og energikvalitet og kan knytte disse til ulike områder av naturfaget
  • har kunnskap om ulike fornybare og ikke-fornybare energikilder og deres virkemåte, og kan knytte disse til samfunnsmessige, miljømessige og etiske problemstillinger
  • har grunnleggende kunnskap om termofysikk og kan knytte denne til partikkelmodellen og fysiske endringer i dagliglivet og naturen
  • har grunnleggende kunnskap om materiens oppbygning på atomnivå, samt radioaktiv stråling
  • har kunnskap om vær- og klimasystemer både lokalt og globalt og kan knytte dette til klimaendringene
  • har kjennskap til de mest sentrale stoffers kretsløp i naturen, og hvordan dette kan knyttes til miljøspørsmål og andre hovedområder i naturfag
  • har kunnskap om elektronikk og elektromagnetisme og deres betydning i naturfaglige og samfunnsmessige sammenhenger
  • har kunnskap om bruk av ulike modeller som viser størrelsesordener i naturen, herunder fenomener utenfor solsystemet og vår forståelse av hvordan universet har oppstått og utviklet seg
  • har kunnskap om kreative undervisningsprosesser hvor naturvitenskapelige begreper kan anvendes til å beskrive og forklare form og funksjon hos noen teknologiske produkter
  • har grunnleggende kunnskap om programmering og hvordan det kan brukes til å fremme læring i naturfag

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet;utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt;vurdere;nødvendige sikkerhetstiltak
  • kan;gjøre beregninger i temaer det er relevant
  • har kjennskap til og kan gjennomføre sentrale laboratorieteknikker og tester
  • kan tilrettelegge praktisk undervisning i naturfag og teknologi som gir god progresjon mellom ulike trinn
  • kan bruke og utvikle programmer som løser eller simulerer naturfaglige problemstillinger
  • kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger tilpasset elevers forutsetninger og behov
  • kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff og anvende dette i undervisning og drøfting med kollegaer
  • kan anvende en integrert naturfagundervisning og benytte naturfag som regifag i tverrfaglige sammenhenger;
  • kan bruke naturfaglig kunnskap til å drøfte problemstillinger knyttet til bærekraftig utvikling og legge til rette for utdanning for bærekraftig utvikling der naturfag er regifaget og elevenes handlingskompetanse styrkes
  • kan utvikle undervisningsopplegg som fremmer elevers undring og læring i naturfag

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse av rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
  • har innsikt i fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
  • har innsikt i vitenskapsteori og metoder innenfor naturfagdidaktisk forskning og kan bidra og delta i prosjekter for å utvikle undervisningspraksis i naturfag;
  • kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
  • har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

Content

Kvart emne har tre samlingar og avsluttande eksamen. Kvar samling går over to dagar. Dialogen mellom student og lærar, oppgåveinnleveringar og individuell oppfølgjing frå lærar skjer i hovudsak digitalt. Deltakarane arbeider med skriftlege oppgåver knytt til pensumstoff og eiga undervisning mellom samlingane. Desse vert leverte som arbeidskrav i høgskulens digitale læringsplattform til fastsette fristar.

Teaching and learning methods

x

Course requirements

Generelle regler om innlevering og godkjenning av arbeidskrav, er gitt i programplanen.

Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på OsloMets læringsplattform.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:

I hovedemnet Naturfagdidaktikk 2b:

  • Delta på en konferanse i naturfag;eller besøke en arena for uformell naturfagundervisning, som naturfaglige aktiviteter/undervisningsopplegg på museer, vitensentre eller andre læringsarenaer. Deltagelsen eller besøket;skal dokumenteres ved at studenten skriver en logg på 200-400 ord.
  • Utarbeide, gjennomføre og evaluere en vurderingssituasjon i valgfritt naturfagemne på egen skole. Arbeidet presenteres i en "delingskonferanse" for medstudenter og faglærer. Omfang konferanse: 1 time

I hovedemnet;Utdanning for bærekraftig utvikling:

  • Utvikle en argumenterende tekst. Omfang 800-1000 ord.
  • Skriftlig faglig test i emnet på digital læringsplattform (inntil 60 minutter).

I hovedemnet;Fysikk 2:

  • Skriftlig faglig test i emnet på digital læringsplattform (inntil 60 minutter).

I hovedemnet Teknologi i skolen 2:

  • Bruke programmering til å arbeide med et tema i naturfag.;Arbeidet gjennomføres individuelt eller i gruppe og presenteres for;medstudenter. Presentasjonens omfang: 5-10 minutter

Assessment

NATB6220 emne 2:;Semesteroppgave.;Vurderingsuttrykk: A-F.

Avsluttende vurdering;gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen arrangeres som en individuell fagdidaktisk semesteroppgave på 2000 ord +/- 10%.;Nærmere retningslinjer og vurderingskriterier for oppgaven gis i undervisningen og på digital læringsplattform.

Grading scale

Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.

Examiners

Norsk 2 bygger på norsk 1 og omfattar norskundervisning for trinn 5-10 med vekt på ungdomstrinnet. Emne 1 gir historisk oversikt og meir omfattande kunnskap om sentrale språklege og litterære emne, djupare innsikt i aktuelle fagdidaktiske spørsmål og eit betre grunnlag for arbeid med læringsfremjande vurdering og tilpassa norskopplæring for alle elevar. Gjennom arbeid med språk og tekstar får studentane gode høve til å vidareutvikle sine eigne språkferdigheiter og sin eigen tekstkompetanse og formidlingsevne.

Emne 1 ligg i haustsemesteret og har avsluttande skriftleg heimeeksamen før jul. Målforma er bokmål. Studentane må levere to arbeidskrav før dei kan gå opp til eksamen: eit fagnotat om eit litterært emne og eit fagnotat om eit språkleg emne (om lag 2500 ord på kvart notat). Det eine fagnotatet skal skrivast på nynorsk, det andre på bokmål.

Admission requirements

Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheit og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om språklege endringsprosessar i fortid og samtid
  • har innsikt i talemålsvariasjon i norsk på historisk og dialektologisk grunnlag
  • har kunnskap om svensk, dansk og samiske språk, og kjennskap til nasjonale minoritetsspråk
  • har kunnskap om eldre nordisk skjønnlitteratur, litteraturhistorie og ulike tilnærmingar til didaktisk arbeid med litteratur
  • har kunnskap om fleirspråklegheit, fleirspråkleg praksis og om det å lære norsk som andrespråk
  • har kunnskap om den gjeldande læreplanen for skolens norskfag

Ferdigheit

Studenten

  • kan bruke kunnskap om talemål og skriftspråknormering i skriveopplæring frå 5. til 10. trinn
  • kan bruke didaktiske ferdigheiter i egen nynorskundervisning
  • kan gjennomføre god undervisning i fleirspråklege klasserom og bruke fleirspråklegheit som ressurs i undervisninga
  • kan lese, analysere, tolke og vurdere norske tekstar, sjå dei i eit historisk perspektiv og setje dei inn ein kulturell og offentleg samanheng
  • kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering

Generell kompetanse

Studenten

  • er stødig i bokmål og nynorsk
  • kan formidle norskfagleg innsikt og tilpasse form og innhald til ulike målgrupper
  • kan arbeide med språk og tekst i fleirspråklege klassemiljø og utvikle språk- og kulturforståing som tar den fleirkulturelle røyndomen på alvor
  • kan vurdere norskfaget og eigen praksis som norsklærar og grunngi vurderingane