Studyinfo subject NATB6210 2022 HØST
NATB6210 Natural Sciences 2 for Lower Secondary School, Subject 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Naturfag 2, trinn 5-10, emne 1
- Study programme
-
Naturfag 2, trinn 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL
2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Det første emnet i naturfag 2 inneholder fire hovedtemaer: Kjemi 2, Kropp og helse 2, Jorda, planeten som ble levende 2 og Naturfagdidaktikk 2a. Det arbeides videre med disse emnene som også inngikk i naturfag 1. Innholdet i læringsutbytteformuleringene er konkretisert i punkter i hvert hovedtema. Det er skriftlig eksamen etter emnet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende modeller og teorier for beskrivelse av naturen
- har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan en kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på ulike trinn
- har kunnskap om hvordan en kan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever på ulike trinn
- har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i biologi, fysikk, geofag, kjemi og teknologi
- har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
- har kunnskap om gener, arv og mekanismer bak evolusjon og naturlig utvalg
- har kunnskap om fysiologiske og bygningsmessige tilpasninger til miljøet hos planter og dyr
- har kunnskap om noen organsystemer i kroppen, og om virkninger av rusmidler og rusmiddelrelaterte helseskader
- har inngående kunnskap om kjemiske stoffer og deres reaksjoner
- har kunnskap om navnsetting, oppbygning, fremstilling og egenskaper til viktige organiske forbindelser, inkludert næringsstoffer, samt deres betydning for naturfaglige prosesser og miljø
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
- kan gjøre beregninger i temaer det er relevant
- kan håndtere kjemikalier og lage kjemiske blandinger og løsninger
- har kjennskap til og kan gjennomføre sentrale laboratorieteknikker og tester
- kan tilrettelegge praktisk undervisning i naturfag og teknologi som gir god progresjon mellom ulike trinn
- kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger tilpasset elevers forutsetninger og behov
- kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff og anvende dette i undervisning og drøfting med kollegaer
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere undervisningsopplegg i naturfag
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- har innsikt i fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
- har innsikt i vitenskapsteori og metoder innenfor naturfagdidaktisk forskning og kan bidra og delta i prosjekter for å utvikle undervisningspraksis i naturfag
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
Content
Emnet er delt inn i fire hovedtemaer:
- Naturfagdidaktikk 2a
- Kjemi 2
- Jorda, planeten som ble levende 2
- Kropp og helse 2
Naturfagdidaktikk 2a
Emnet ivaretar kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å være naturfaglærer på 5.-10. trinn i grunnskolen. Emnet undervises både som eget tema, som del av de andre hovedtemaene og i flerfaglige sammenhenger.
- Internasjonale perspektiver på naturfag
- TIMSS og PISA
Kjemi 2
Emnet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i 5. - 10. klasse.
- Organiske stoffer i hverdagen
- Næringsstoffer
- Beregninger og tillaging av løsninger
- Mer om syrer og baser
- Mer om redoksreaksjoner
Jorda, planeten som ble levende 2
Emnet omfatter emner fra geofag og biologi med vekt på evolusjon.
- Evolusjonsteorien og naturlig utvalg
- Biologiske mekanismer bak evolusjon.
- Tilpasninger til miljø i et naturlig økosystem
Kropp og helse 2
Emnet gir kunnskap om kroppens organsystemer, en innføring i cellenes biologi, hvordan egenskaper påvirkes av arvestoffet og miljøet og kunnskaper om aktuelle emner innenfor helse og livsstil. Emnet belyser
- Cellebiologi (eukaryote celler)
- DNA-molekylet og genetikk
- Utvalgte organsystemer (for eksempel urinveissystemet, hormoner, nervesystemet)
- Immunforsvaret
- Rusmidler og skader fra rusmidler
Teaching and learning methods
x
Course requirements
Arbeidskrav
Generelle regler om innlevering og godkjenning av arbeidskrav, er gitt i programplanen.
Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på OsloMets læringsplattform.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:
I hovedemnet Kjemi 2:
- Kartlegge og vurdere sikkerhet i naturfagrom og/eller -undervisningen på egen skole. Arbeidet skal dokumenteres. Omfang 500 ord +/- 10%
I hovedemnet Kropp og helse 2:
- Utvikle og prøv ut en kort digital læringssekvens i selvvalgt emne fra Kropp og helse 2 for elever. Sekvensen skal være på inntil fem minutter. Dokumentasjon og innlevering er den digitale læringssekvensen og en kort tekst med evaluering av hvordan opplegget fungerte i klassen. Nærmere beskrivelse oppgis på digital læringsplattform. Arbeidet utføres individuelt. Omfang: 500 ord +/- 10%
I hovedemnet Jorda, planeten som ble levende 2;
- Objektsamling fra feltarbeidet i grupper på tre (15 objekter).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor.
I hovedemnet «Jorda, planeten som ble levende 2»
- Deltakelse på ekskursjon
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
Assessment
Høst. NATB6210 emne 1: Individuelle skriftlig eksamen under tilsyn. Vurderingsuttrykk: A-F.
Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret og består av en individuell skriftlig eksamen under tilsyn (fire timer).
Permitted exam materials and equipment
Ingen.
Grading scale
Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Admission requirements
Se programplanen.